הרצון לשיער מלא ושופע קיים בקרב נשים וגברים כאחד, וזו הסיבה לכמות הפרסום סביב תכשירי השיער השונים, תוספי המזון המתחייבים לשיער בריא וההשתלות הרבות המתקיימות בחו"ל. האם יש קשר בין נשירת שיער לעצירת הירידה במשקל? ד"ר מאיה רוזמן שיתפה בתוכניתה ב-103FM מה השיערות שעל ראשנו מספרות בלי מילים.

"אין ספק שהסטרס בימים קשים אלו עלול לגרום לנשירת שיער, אבל זה קורה גם אם אין מספיק חלבון, יוד, ברזל, וויטמנים B", אמרה ד"ר רוזמן בפתח דבריה, "החוסר באלו גורם גם לכבדות, שריפת אנרגיה נמוכה ועליה במשקל".

עוד הוסיפה ופירטה על החוסרים העיקריים בתזונה אשר ישפיעו על נשירת השיערות ועל תחושת הכבדות: "חוסר בחלבונים בתפריט. השיער נבנה מחלבון, וצומח ומתארך כל יום מהחלבון שאנו אוכלים. כשלא אוכלים מספיק חלבון, כמעט גרם חלבון לכל ק"ג משקל גוף, הדבר גורם לנשירת שיער. למשל, אישה במשקל 60 ק"ג צריכה כמעט 60 גרם חלבון. בביצה אחת יש 10 גרם, במנת חזה עוף 30 גרם, בקופסת טונה, קוטג' או בחצי קוביית טופו יש כ־25 גרם, וזו כמות מספקת. חוסר חלבונים גורם לפירוק שרירים ולכך שהגוף לא שורף הרבה קלוריות".

גורם נוסף אשר יכול להשפיע על נשירת השיער הוא היוד. "היוד דרוש לשריפת הקלוריות בגוף, ובילדים להתפתחות תקינה של המוח. חוסר יוד עלול לגרום לעצירה בירידה במשקל, השמנה, עצירות, ולנשירת שיער. מעריכים שבארץ לפחות ל־30 אחוזים מהנשים חסר יוד, לפי בדיקות שתן. כמו כן, יש עליה של פי 2 בצריכת תרופות לבלוטת התריס. היוד נמצא במי שתיה הלא מותפלים, בדגים, כולל סרדינים וטונה, אצות, גם במוצרי חלב וביצים. אמור להיות גם יוד בירקות ופירות שמושקים במים לא מותפלים", הסבירה ד"ר רוזמן.

חוסר בברזל גם הוא מרכיב עיקרי בתחזוקת השיער. "במקרים של צמחונות לפעמים שוכחים למצוא תחליפים לבשר ולדגים, ומגיעים למצב של אנמיה מחוסר ברזל. ברזל נמצא בבשרים, וגם בקטניות, אגוזים ושקדים, וירקות ירוקים", טענה רוזמן, והתייחסה למחסור בויטמין B12: "ויטמין זה נמצא רק במוצרים מן החי. לפעמים גם כשאוכלים מספיק הוויטמין לא נספג, כי לספיגתו דרוש גורם מיוחד שנמצא בקיבה. אם יש חומציות יתר או הליקובקטר פילורי או כיבים עלולה להיות בעיה בספיגתו, וכשנוצר מחסור בוויטמין זה יש נשירת שיער רצינית, בעיות זיכרון, מצב רוח לא טוב, חולשה ושינה לא טובה. חוסר ברזל ו־B12 גורמים לחולשה, לירידה בפעילות הגופנית, לכבדות ולכך שאין כוח לשרוף הרבה קלוריות".

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו