כל מה שאתם צריכים לדעת: כבר שנים שאנשים הסובלים מכאב ראש כרוני נוהגים לכנותו ''מיגרנה'', אך רק לאחרונה החל התחום להתפתח וכיום אף ישנה תת התמחות בנוירולוגיה העוסקת בכאבי ראש בצורה מקצועית. בארץ ישנם המון חולים הסובלים ממיגרנה, בערך כמיליון בני אדם, ויש מעט מאוד רופאים היכולים לטפל בכאבי ראש כמו שצריך. לאחרונה, התווספו טיפולים חדשים שהסובלים ממיגרנה לא מכירים אך גם הרופאים שאינם מתמחים בתחום לא מכירים ולכן חשובה ההפניה לרופא הנכון טרם טיפול במיגרנה. 

מיגרנה פוגעת גם בנשים וגם בגברים אך הסטטיסטיקה מובהקת לרעתן של הנשים. ישנה השערה שזה קשור בשינוי הורמונלי בגוף ולכן ניתן לראות שינוים בהתקפים סביב המחזור החודשי. זו מחלה בעלת מרכיבים תורשתיים, שיורשים מההורים ולכן צפויה עלייה בשכיחותה באוכלוסייה והגורמים הסביבתיים משפיעים. המחלה מתחילה בגיל ההתבגרות, סביב גיל 16, נחלשת עם הזמן ובגיל המעבר כשהמחזור נפסק לעיתים גם נעלמת.

כאב ראש, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
כאב ראש, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

כיום, בשפת הרחוב אנשים נוהגים לומר ''מיגרנה'' על כל כאב ראש חזק. אך מיגרנה הינה מחלה נוירולוגית מיוחדת מאוד בעלת קריטריונים ברורים המגדירים אותה הנקבעו על ידי איגוד כאב הראש הבינלאומי. כדי שכאב ראש יאובחן ויוגדר כמיגרנה על המטופל לחוות.

• לפחות 5 התקפים 
• כאב ראש התקפתי- הכוונה היא לא סתם כאב ראש אלא ממש התקף, בדומה לאפילפסיה.
• כל התקף נמשך בין שעתיים-שלוש ועד שלושה ימים 
• מיגרנה מאופיינת בעיקר בכאבי ראש בצד אחד בלבד של הראש- אך יכול להיות מצב של כאב בכל הראש. 
• עוצמת כאב גבוהה 
• כאב ''פועם'' 
• כאב מחמיר בעת פעילות גופנית 
• מלווה בבחילות, הקאות, רגישות יתר לאור, רעש וריחות 
• פגיעה ניכרת בתפקוד

את כאב הראש ניתן לחלק לשניים- כאב ראשוני (כמו המיגרנה עצמה)- כאב הראש הוא מחלה בפני עצמה. 

בנוסף, ישנו כאב שניוני- מצב רפואי או נפשי אחר שכאב הראש הוא הסימן הנלווה אליו. לדוגמה- אם אדם לא ישן מספיק או לא שותה מספיק מים הוא עשוי לסבול מכאב ראש. במקרה דנן, ההבדל המשמעותי הוא שמיגרנה היא כאב ראש בפני עצמו. 

למעשה, הסובלים ממיגרנה מוגדרים כמי שחווים יותר מ-15 ימים של כאבי ראש בחודש, כשלפחות שמונה מהם ימי מיגרנה, במשך יותר מ-3 חודשים - מוגדרים כסובלים ממיגרנה כרונית. פחות מכך מוגדר כמיגרנה התקפית, אבל המצב יכול להשתנות לכאן או לכאן ובכל מקרה יש לפנות לרופא המטפל לצורך אבחון, ליווי וטיפול. 

נהוג לחלק את התקפי המיגרנה לארבעה שלבים: 
1. סימנים מקדימים - מופיעים עד יומיים לפני התקף- ישנם שינויים מצבי הרוח כמו ירידה במצב הרוח, דכאון ואפתיות, חולשה, עצירות וכאבי בטן. גם עלייה במצב הרוח אופיינית לפני מיגרנה. 
2. תסמינים ויזואליים - אאורה- ישנה פגיעה בשדה הראייה, הבזקי אור המכונים גם אאורה
3. כאב ראש - לרוב עם תסמינים נוספים: בחילות, הקאות, רגישות לאור ולרעש
4. תקופה שלאחר ההתקף- חולשה, עייפות, עצבנות ושלשולים 

ממה נגרמת מיגרנה?
כאבי ראש עלולים להופיע מסיבות רבות ושונות, השכיחות בהן: דאגות, מתח נפשי, לחץ או חוסר שינה, שתיית אלכוהול מרובה או התייבשות. למיגרנה, שהיא מצב נוירולוגי, עשויות להיות סיבות מגוונות וגורמים מורכבים יותר. התקף כמעט תמיד מופעל על ידי שילוב של גורמים: בין אם מדובר בשינוי הורמונלי, אלרגיות, היסטוריה משפחתית וגנטיקה, נזק עצבי או גורמים תזונתיים וסביבתיים.

כיום, אין הסבר לסיבה ממנה נגרמת המיגרנה אך ישנן כמה תיאוריות. ראשית, בשנים האחרונות חלה תפנית בהבנתנו את המנגנונים המעורבים במיגרנה. עד כה, התאוריה הרווחת הייתה שיש קשר לנושא כלי הדם מכיוון שבזמן כאב הראש ישנה התרחבות של כלי דם במוח והדבר מביא לכאב ראש אך לאחרונה הובן שיש גם מנגנון דלקתי המעורב ברמת תאי המוח. בידוד חלבון בשם CGRP כחלבון עיקרי בתהליכים המביאים למיגרנה סייעו ליצור טיפולים לחלבון וחוסמים את פעולתו.

אילוסטרציה, כאב ראש, מיגרנה (צילום: istockphoto)
אילוסטרציה, כאב ראש, מיגרנה (צילום: istockphoto)

בשנים האחרונות קרתה פריצת דרך בתחום היות שהצליחו לפצח את המנגנון ולמצוא טיפול שמסייע לאורך שנים ומונע את כאבי המיגרנה. חשוב להבין שמיגרנה כרונית דורשת התייחסות של מחלה כרונית לכל דבר והמשמעות היא שיש להתאים טיפול בעל פוטנציאל לשמור על רגיעה והקלה לטווח הארוך ולהגיע לביקורות ובדיקות תכופות אצל הרופא המטפל. 

כיצד מאבחנים?
ישנם רופאים ספציפיים שיודעים כיצד לאבחן מיגרנה. המון אנשים מאובחנים בשוגג כסובלים ממיגרנה, מקבלים תרופות מיותרות ולא חווים הקלה. לפיכך, בהנחה ואדם סובל ממיגרנה עליו לפנות לרופא המשפחה ולקבל הפנייה לנוירולוג מומחה לכאב ראש עבור אבחנה נכונה על פי הקריטריונים והתאמת טיפול עבור כל חולה ספציפי. 

הכותב הוא נוירולוג מומחה לכאבי ראש ומנהל מרפאת כאב ראש בבית החולים קפלן