כדאי לדעת לקראת החג: כל מי ששומר על מסורת החג, ומנסה גם לשמור על המשקל, מכיר את הסיפורים וסיפורי האימה על המצות. אז איך עוברים את חג הפסח ובכל זאת משלבים את המאפה הבלתי תופח בתפריט היומי שלנו? הדיאטנית המומחית של 103fm, ד"ר מאיה רוזמן, ענתה למאזיניה על השאלה החשובה. 

פסח 2022: אלה הם זמני כניסת ויציאת חג הפסח תשפ"ב | כל הפרטים >>>

תחילה הסבירה הדיאטנית המומחית על הרכב המצות: "אם נשווה את הערך התזונתי של מצות ללחם, נגלה שהמצה עשויה מקמח ומים בלבד, בלחם יש תוספת של שמרים ומלח, וברוב המקרים גם חומרים משמרים ועוד תוספים בלתי רצויים. כך שלמצות יש אפילו יתרון בהשוואה לחלק גדול מן הלחמים".

ראשית הסבירה רוזמן על העדיפות התזונתית של המצות: "הבריאות יותר הן המצות מקמח מלא ומצות עם סובין, יש בהן פי שלוש יותר סיבים תזונתיים וויטמינים ממצות רגילות, ואפילו יותר מאשר בלחם מלא. אבל גם במצות האלו, צורת האפיה של המצה מקשה על העיכול". לאחר מכן פירטה על אחוז המים בתוך המצות: "בניגוד ללחם שמכיל 25-30% מים, המצה מכילה בערך 4% מים, כך שאם לא שותים לפחות כוס מים על כל מצה שאוכלים – זה יכול לגרום לכאבי בטן, ועצירות קשה. אחוז המים הנמוך תורם לכך שהן מחזיקות מעמד הרבה מאוד זמן".

פסח, מצות, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
פסח, מצות, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)

בהמשך, נגעה בנקודה החשובה ביותר כשניגשים לאכול מצות - הערך הקלורי: "במצה ממוצעת יש בערך 110-130 קלוריות, וזה אפילו פחות משתי פרוסות לחם רגיל. כך שמצה לא מהווה בעיה – אלא מה שמורחים עליה. בגלל שיש למצה יש שטח מאוד גדול, כמות הממרחים יוצאת הרבה יותר גבוהה מאשר על הלחם". היא הוסיפה: "אם מורחים גבינה זה לא ממש נורא, אבל אם מדובר בחמאה, אבוקדו, ריבה או שוקולד למריחה – רק הממרח על המצה עלול להגיע לכמה מאות קלוריות. וחייבים להיזהר".

כיצד לשלב מצות בתפריט דיאטה? 

לבסוף, הדיאטנית המליצה: "אפשר אפילו מצה שלמה עם מעט גבינה לארוחת בוקר, ביניים פרי, בצהריים חלבונים וירקות, אחר הצהריים עוד מצה שלמה. למרוח ממרח מתוק על חצי מצה בלבד ולא על כל המצה. לארוחת ערב אפשר אפילו עוד מצה שלמה עם גבינה, ביצה וירקות".