ארוחת הפסח היא אחת האהובות על הישראלים: היא שופעת במיני מאכלים מסורתיים טעימים, עתירי פחמימות וסוכר, לרוב גם מלווה בכמות גדולה של שתייה ממותקת או אפילו יין ותירוש, המצות שהן אתגר עיכולי וקלורי בפני עצמו והבוקר שלמחרת שבו פוצחים בהעמסה של חומוס ושיפודים. מה אפשר לעשות כדי להימנע מהפיגוע הקלורי? הדיאטנית המומחית של 103fm, ד"ר מאיה רוזמן, עם כל התשובות והטיפים.

פסח 2022: אלה הם זמני כניסת ויציאת חג הפסח תשפ"ב | כל הפרטים >>>

"עד כמה שננסה להדחיק את ענייני הדיאטה, ולדחות אותם ל'אחרי החגים' כמו כל עם ישראל, אי אפשר להתעלם מן העובדה שארוחת ליל הסדר עלולה להכיל 3,000 קלוריות ואף יותר מכך, אם אוכלים את כל המנות", אמרה רוזמן תחילה.

"לא זו בלבד שארוחה אחת כזו יכולה לקלקל שבועות של עבודה קשה של דיאטה, אלא גם לא תמיד בריא לדחוס כמויות מזון גדולות כל כך לקיבתנו", הוסיפה. "הדבר עלול לגרום לנו לחוש ברע, ועוד לפני שנסיים לעכל את כל המזון שהעמסנו על מערכת העיכול, מגיעה עוד ארוחה פחות מ- 12 שעות מסיום הארוחה הקודמת".

לא רק כשר - גם טעים: המתכונים לליל הסדר שיעשו לכם את החג | הכתבה המלאה >>>

"המשימה לא פשוטה ולא רק בגלל ריבוי הארוחות הגדולות, אלא גם בגלל הנשנושים בין לבין", המשיכה והסבירה. "מסתבר שבלי לחם, לחלק גדול מאתנו קשה יותר לשמור על המשקל. תחליפי הלחם ופריכיות האורז פחות משביעים, המצות עתירות יותר בקלוריות וקשות לעיכול, ומי שמחליטה לוותר על כל אלו, עלולה למצוא עצמה מתנחמת בעוגיית פסח לצד הקפה".

מצות (צילום: אילוסטרציה: אינג אימג')
מצות (צילום: אילוסטרציה: אינג אימג')

"מי שאוכל לאט - אוכל פחות"

בהמשך שיתפה רוזמן את מאזיניה בטיפ נוסף הקשור להרגלי האכילה שלנו במהלך ארוחת החג - וזה כמובן מהירות האכילה: "הרגל האכילה המהירה מזיק לכולנו מבחינה בריאותית, ואין ספק בכך שאכילה מהירה גורמת להשמנה", טענה תחילה, ומיהרה לנמק. "ראשית, תחושת השובע לאחר האכילה מורכבת מכמה גורמים, כגון התמלאות הקיבה במזון, ורמות הסוכר בדם".

"כאשר אוכלים ארוחה מלאה וגדולה בחמש דקות, מרגישים בשובע אך ורק מעצם העובדה שקיבתנו מלאה. ברגע שהקיבה מתמלאת, נמתחים דופנותיה, ומתיחה זו גורמת לעצבים שסביב הקיבה לשלוח איתותי שובע למרכז הרעב והשובע במוח", הוסיפה. "לעומת זאת, אם אוכלים את אותה הארוחה על פני חצי שעה, תוך כדי האכילה עובר חלק מן המזון להמשך העיכול במעיים. שם מתפרקים אבות המזון ליחידות המבנה הבסיסיות שלהם, והפחמימות שהיו במזון תורמות לעליה ברמות הסוכר בדם".

"למעשה, בזמן זה מרגישים בשובע 'כפול' הנובע משני גורמים שונים - מלאות הקיבה, וגם עלייה ברמות הסוכר בדם, הגורמת למרכז הרעב והשובע במוח להרגיש בכך שיש בגוף אנרגיה ולפיכך להפחית את התיאבון והרעב", אמרה עוד.

למלא את הצלחת מראש

בהמשך, שיתפה את המאזינים בטיפ לשמירה על כמות אוכל מאוזנת במהלך הארוחה. "כאשר רואים את הצלחת מלאה, ו'שבעים בעיניים' מכמות המזון הזו, קל יותר להגיע לתחושת שובע, והן לשליטה על כמות המזון הנצרכת בארוחה, בהשוואה למנות קטנות שלוקחים בכל פעם במשך ארוחה ארוכה", הסבירה הדיאטנית.

היא טענה כי חשוב לשמור על סדר אבות המזון במהלך האכילה: "בארוחה עצמה להתחיל מן הירקות והחלבונים, לשבוע, ולהשאיר את הפחמימות לסוף. בהן יש את רוב הקלוריות, הן גם בדרך כלל אלו שמיותרות תזונתית". בהמשך הסבירה כי בכוס שתיה קלה יש כ-100 קלוריות, וכך גם ביין תירוש, שכוסית שלו מכילה 150 קלוריות: "מי ששותה מספר כוסות במהלך הסדר, יכול לצרוך מאות קלוריות רק מן השתייה עצמה, בלי קשר לכמות המזון שאוכלים. עדיף רק משקאות ללא קלוריות - מים או דיאט, ולספור היטב את כוסיות היין שהוא שותה", סיכמה.