אחרי שנתיים של מגיפה, שהן נאלצנו לציין את חג הפסח באופן מצומצם ביותר, סוף כל סוף אנו יכולים לצאת מהבתים ולחגוג את ליל הסדר בגדול. לקראת החג המתקרב החלטנו לברר מול פרופסור רפי קרסו את כל המידע שאנחנו צריכים לדעת – על מצות, מתכונים כשל"פ ומה שביניהם. 

בשיחה עם מעריב פתח פרופ' קרסו וציין כי מצה, המאכל הלאומי של החג, עשויה קמח ומים, אבל רק קצת מים. לכן, המלצתו הראשונה של המומחה הייתה, איך לא, לשתות הרבה מים. המטרה? למנוע עצירות. 

ועם זאת, ישנם סוגים שונים של מצות, העשויות מסוגים שונים דגן – חיטה רגילה, שיבולת שועל, כוסמין, שעורה ושיבול. במקורות היהודים כתוב: "החיטין, והשעורין, והכוסמין, והשיבולת שועל, והשיפון – הרי אלו חייבין בחלה", הכוונה פה אמנם הייתם כמובן ללחם, אך בהחלט אפשר גם מצות.

מחשבון קלוריות לפסח: כמה שווה כל מאכל על שולחן ליל הסדר? | כנסו וגלו>>>

קצת על קלוריות
"ב-100 גרם מצות יש כ-400 קלוריות, מהן כ-85% פחמימות וסוכרים, ועוד כ-15% חלבון", סיפר פרופ' קרסו. לדבריו, מצה אחת שוקלת כ-30 גרם, ויש בה בערך בין 110 ל-130 קלוריות. צריך לזכור שכמות כמו של קלוריות שווה בערכה ל-4 פרוסות לחם קל או 2 פרוסות לחם רגיל.

בנוסף ישנן גם מצות עם סובין, שהערך הקלורי שלהן הוא 100 קלוריות, כך שמצה היא דבר משמין גם כשהיא נקראת "מצה קלה". בהמלצת פרופ' קרסו, אם אתם נמצאים בסוג מסוים של דיאטה, או רוצים לשמור על המשקל, כדאי שתזהרו בפסח הזה מאכילת יתר של מצות. 

אם זה לא הספיק, כדאי שתזכרו שאם אתם בוחרים לאכול מצה עם שוקולד, להכין מצה-ברייט או חביתה עם מצות, מדובר במאכלים המכילים כמות עצומה של קלוריות. 

תחליפים
פרופ' קרסו ממליץ פשוט וקל – למלא את הבטן במוצרים דלי קלוריות, שיתספו את מקומן של המצות. דוגמה לכך היא אכילת ירקות ופירות עשירים בסיבים תזונתיים, שיגרמו לתחושת שובע וימנעו מכם אכילה מרובה של מצות. 

פתרון נוסף לחיסכון בקלוריות (ובעיקר באכילת מצות) הוא הכנה של פיתות או לחמניות כשרות לפסח, שערכן הקלורי יהיה נמוך יותר. במקרה כזה גם תוכלו לשלוט על כמות הקלוריות, אך בעיקר תצליחו לצרוך פחות. זאת, כיוון שמצה היא דקה וכמעט ולא מורגשת, לעומת פיתה או לחמנייה שהיא כבדה יותר ותופסת יותר מקום בבטן.