ככל שהימים מתארכים ומזג האוויר מתחמם, רבים מאיתנו מנצלים את ההזדמנות לצאת ולטייל עם כלבם. יחד עם הכיף וההנאה מהזמן המשותף, חשוב להיות מודעים לסכנה הגדולה ביותר לחיות המחמד בתקופת הקיץ – מכת חום. ד"ר דיויד רוזנבלט, רופא וטרינר של חברת "ביופט", מציג את אותן סכנות נפוצות כדי שנוכל להימנע מהן ולסייע לכלב שלנו להנות גם בשרב

מה זה בדיוק מכת חום?

הדרך העיקרית שבה כלבים מווסתים את טמפרטורת הגוף שלהם היא על ידי התנשפות בפה פעור (הלחתה). למרות מנגנוני הקירור שלהם, כלבים עדיין נוטים להתחמם יתר על המידה ולבסוף לסבול ממכות חום. מכת חום היא לא רק מקרה של "קצת חם מדי", זה מצב שעלול לסכן חיים. היא מתרחשת כאשר טמפרטורת הגוף עולה עד לנקודה שבה מנגנוני הקירור הטבעיים של הגוף אינם יעילים יותר והגוף ממש "מתחמם יתר על  המידה". ברגע שזה קורה, קיים סיכון משמעותי לפגיעה במוח, בכליות ובאיברים אחרים ואם לא תינקט פעולה מהירה לקירור הגוף, נשקפת סכנה ממשית לחיי הכלב. כלבים פחוסי אף כמו בוקסר, פאגים, או כלבים מבוגרים וכאלה שסובלים מעודף משקל חשופים במיוחד לסכנה של מכת חום, אז היו עירניים וזהירים ואל תתנו להם להתרוצץ בשעות החמות.

על מה חשוב להקפיד בימים חמים במיוחד?

1. בימים החמים חשוב להקפיד שהקערה של הכלב תהיה תמיד מלאה במים טריים.

2. בשיא החום חשוב להקפיד שהכלב ישהה במקום מוצל ומאוורר. שימו לב שהמקום שבו כלבכם נשאר בבוקר עלול להפוך חשוף לשמש בצהריים כך שלא יהיה לכלבכם מחסה ראוי.

3. אנשים הרגילים לצאת לריצה יומית בליווי כלבם, יוכלו לעשות זאת, אך לא בשעות החמות של היום, אלא מוקדם בבוקר או מאוחר בערב. באופן כללי עדיף לצאת עם הכלב לטיול בטבע ולהימנע מלטייל אתו על מדרכות וכבישים. אל תשכחו שלנו יש סוליות המגינות על כפות רגלנו אבל לכלב שלנו אין והאספלט עלול להיות חם עד מאוד בשעות מסוימות.

4. לעולם אל תשאירו את הכלב ברכב סגור ללא השגחה, אפילו למספר דקות! הטמפרטורה באוטו עולה במהירות ויכולה להגיע עד 70 מעלות צלזיוס. הכלב יכול לקבל מכת חום ואפילו למות.

כלבים צריכים את הפרווה שלהם להגנה מפני מזג האוויר – גם בחורף וגם בקיץ (צילום: יגאל פרדו)
כלבים צריכים את הפרווה שלהם להגנה מפני מזג האוויר – גם בחורף וגם בקיץ (צילום: יגאל פרדו)

מירב גמליאל בושן, מאלפת ומטפלת התנהגותית לכלבים מטעם חברת "ביופט" מציעה מגוון פעולות שאנו יכולים לעשות כדי לצנן את כלבינו ולמנוע מגופם להתחמם מדי:

ספריי מים
אחת הדרכים הפשוטות ביותר לעזור לכלב היא לרסס מים קרירים על גופו. מלאו בקבוק ספריי במים וצננו את כלבכם על ידי ריסוס מתחת לרגליים, על הבטן והכפות. עם זאת, יש לשים לב לכך שחלק מהכלבים עלולים להיבהל מפעולת הריסוס של הבקבוק ולכן מומלץ לתרגל מספר פעמים את הצליל (לא על גופו של הכלב, אלא לידו), בליווי חטיף טעים בכל השפרצה ולאחר מכן לתרגל את אותו הדבר עם על גופו של הכלב, בצורה רגועה ונעימה. אם הכלב עדיין מרגיש לא בנוח, תוכלו להשתמש במטלית רטובה לצינון גופו של הכלב, במקום ריסוס.

מים קרים ומרעננים לשתייה
המים בקערת הכלב נוטים להתחמם בקיץ במהירות. הוספת קוביות קרח לקערה היא דרך מהירה להוריד את טמפרטורת המים. בנוסף ולא חשוב מכך: אל תשכחו לבדוק באופן קבוע אם קערת המים של כלבכם זקוקה למילוי, הניחו את קערת המים הרחק מאור שמש ישיר כדי לשמור על קרירות המים. אם אתם לא בבית, שימו עוד קערות מים בבית ליתר ביטחון.

אתם מחוץ לבית? קחו איתכם בקבוק מים בתוך מנשא שומר קור, אל תשכחו גם קערה  (ישנן קערות מתקפלות) והציעו לכלבכם מים מרעננים תוך כדי תנועה.

איזה חום. למה לא נולדתי כלב ים? (צילום: אינג אימג')
איזה חום. למה לא נולדתי כלב ים? (צילום: אינג אימג')

מגבת לחה/קפואה לרביצה
ניתן להשתמש במגבת לחה ככלי עזר מצוין לקירור הגוף, אם אתם רוצים שהיא תהיה עוד יותר קרה ומרעננת, הכניסו אותה לשקית ניילון והניחו אותה במקפיא והנה יש לכם מגבת קפואה שהכלב שלכם יכול לשכב עליה!

משב רוח
אין כמו משב רוח ביום קיץ חם, שגורם לטמפרטורה להרגיש קרירה יותר ממה שהיא באמת. הציבו מאוורר סמוך למקום המרבץ של הכלב! זרימת האוויר ממאוורר תגרום לכלבכם להרגיש הרבה יותר נעים. המאווררים הטובים ביותר הם הנמוכים או אלו שניתן לכוונם כלפי הכלב. חשוב לשים לב שהכלב לא קרוב מדי למאוורר, בייחוד אם יש לו פרווה ארוכה, שחלילה לא יתפסו שערותיו בכנפיים המסתובבות. 

טבילה במים
אם הכלב שלכם אוהב לשחות או לטבול במים, קחו אותו לים, לחוף בו מותרת כניסת כלבים. במקביל תוכלו להכין לכלבכם בריכה קטנה משלו (בריכת ילדים). הוא לא צריך לשחות, מספיק שיוכל לעמוד בה ולטבול את רגליו כדי לצנן את הגוף. 

דילול פרוות הכלב 
אולי זה נשמע לכם קצת מוזר, אבל תספורת קצוצה (גילוח) ממש לא מומלצת לכלב! כלבים צריכים את הפרווה שלהם להגנה מפני מזג האוויר – גם בחורף וגם בקיץ. בקיץ היא מבודדת מפני קרינת השמש ושומרת על עורם מפני כוויות. אז בפעם הבאה שתלכו אל ספר/ית הכלבים, בקשו דילול במקום תספורת – הדילול יעזור לשמור על עורם ובו זמנית יעזור לשמור עליהם קרירים ואווריריים.

אם הכלב שלכם שוחה בים, זכרו לשטוף מעליו אחר כך את מי המלח והחול, כדי למנוע התייבשות וגירוי העור. ובאופן כללי – תמיד שמרו על הפרווה נקייה, נטולת קשרים ומוברשת.

צעצועי האכלה ולעיסה קפואים
באמצעות צעצועים קפואים כלבכם יוכל לשחק ולהתקרר בו זמנית. ניתן להשתמש בצעצועי האכלה (ממלאים אותם בשלל מילויים טעימים ומקפיאים) ובצעצועי לעיסה (ממלאים אותם במים ומקפיאים). כלבכם יקבל את הצעצוע הקפוא ושמחתו לא תדע שובע.

ארטיקים ביתיים
תוכלו להכין בעצמכם ארטיקים טעימים ובריאים לכלבכם (פעילות נהדרת יחד עם ילדים). כל מה שתצטרכו הוא מגש קוביות קרח מסיליקון (או כוסות חד פעמיות לגרסה גדולה יותר). תוכלו למלא את המגש בשלל דברים, כגון מרק עוף דל נתרן, רסק תפוחים, פירות וירקות טחונים במעבד מזון (רק כאלו שמותר לכלבים כמובן), יוגורט מעורבב עם טחינה גולמית או חמאת בוטנים ועוד. חפשו ברשת מתכוני ארטיק לכלבים ותקבלו שלל רעיונות.

ועוד תזכורת אחרונה לפני סיום – געו במדרכה לפני שאתם יוצאים עם כלבכם (נניח לעשות צרכים בצהריים). אם זה חם מדי עבורכם, זה חם מדי עבור כלבכם. אם אתם חייבים לצאת איתם, לכו על הדשא/ האדמה ולא על אספלט והעדיפו טיולים בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב המאוחרות. 

קיץ נעים, קריר ובטוח לכם ולכלבכם!