סויה נחשבת למאכל מאוד בריא, אבל מסתבר שגם לה יכולות להיות השפעות פחות בריאות על חלק מהאנשים, ויש כאלה שכדאי להם לצמצם את האכילה או השתייה של מוצרים העשויים מסויה. ד"ר מאיה רוזמן התייחסה לכך בתוכניתה ב-103FM במהלך שיחה עם מאזינה שסובלת מתת פעלות בבלוטת התירס. 

"התחלתי לצרוך סויה, חלב סויה, טופו ופולי סויה. כל מה שאת מדקלמת מיושם", שיתפה המאזינה. "לאחרונה עשיתי בדיקה של בלוטת התריס, יש לי עניין איתה, היא מתפקדת ועומדת בערכים שלה, אני שומרת עליה. אני לא מקבלת תרופות, היא כל כך חשובה לי שאני לא רוצה להגיע למצב של תרופות. אלא שאז התגלה שיש לי חריגה קלה בערכים של ה-TSH כלפי מעלה".

רוזמן: "מה שאת אומרת זה תת פעילות. מי שמטופל בתרופות של תת פעילות בבלוטת התריס, יכול להתייחס לעצמו מבחינה תזונתית כמו לכל אדם אחר. אך מי שלא, יש כל מיני מזונות שנמצאו בעלי השפעה על בלוטת התריס, כולל סויה, מאכלים אחרים שלא קשורים כמו המצליבים, ברוקולי, כרובית, קולורבי, כרוב, שאחרי בישול או חימום כמות החומרים המשפיעים יורדת אך עדיין קיימת. במקרים של אנשים שלא מטופלים תרופתית, ההמלצה היא כן להגביל את כמות המוצרים, כי יש להם השפעה מסוימת על הפרשת הורמונים. ככל שיש יותר THS הבלוטה עובדת לאט וצריך הרבה ממנה כדי לעודד אותה לעבוד. הייתי כן נזהרת בכמויות, יכול להיות שאיזשהו יום זה יעלה וימליצו לך לקחת תרופות, לא הייתי מתלבטת במקומך, אך עד אז כן תיזהרי". 

רוזמן: "מה אכפת לך לעבור למשקה שיבולת שועל או שקדים? אני התמכרתי לסויה. הייתי מפחיתה, לכל דבר יש גם דברים רעים וגם דברים טובים. חברה שאלה אותי למה אני שותה קפה ללא קפאין, בכמויות של הקפה שאני שותה עדיף לי ללא קפאין מאשר לשתות מלא כוסות עם קפאין ולהיות אולי עם דופק גבוה. אני עושה לי את השיקול שלי בעד ונגד. אם מדובר בחלב סויה, תפחיתי". 

מאזינה: "הפסקנו לקנות לילד שוקולית, והוא מתעורר בבוקר ורגיל לשוקולית. אמרתי שהוא ירכוש בינתיים את הקקאו, יש לו טעם מדהים. קשה לו, ילדים הם אניני טעם". 

רוזמן: "קקאו? את צריכה לבדוק כמה יש לו בתפריט מדי יום. אם זה הדבר היחידי עם סוכר, לא כזה נורא. עושים חשבון לכל היום". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm