אני אמא לילדה בת 7 שהתזונה שלה מורכבת בעיקר מממתקים. אנחנו רבות על זה לא פעם, אבל שום דבר לא באמת עוזר. לפני כחצי שנה זרקתי את כל הממתקים מהבית, אבל הילדה לא הסכימה לאכול שום דבר אחר. אני פשוט אובדת עצות. איך אוכל ללמד את הילדה שלי לאכול בצורה יותר בריאה?
"ילדים אוכלים דברים שיש בבית. לכן אם מלכתחילה ישנה מגירת ממתקים בבית והילד שלי אוהב ממתקים, הוא ימצא את עצמו ניגש אליה שוב ושוב. מה אני עושה כשזה קורה? האם אני רבה איתו וכועסת עליו? האם אני נועלת את המגירה הזו או מרוקנת אותה, כי אני מבינה שזה מונע ממנו לאכול מזון בריא יותר? ככה או ככה אני האחראית הבלעדית על תזונת הילד שלי. את בחרת בדרך קיצונית, והילדה החזקה שלך החזירה לך בדיוק באותה הדרך. אפשר להבין שיש פה ילדה חזקה בדיוק כמו אמא שלה, והדבר יצר ביניכן משחק כוחות רציני.

"עכשיו את צריכה להחזיר לעצמך את השליטה. אם הילדה שלך לא אוכלת כלום, אז אחרי יומיים או שלושה חשוב שתפני איתה לרופא ותסבירי לה שאם היא לא רוצה לאכול, היא תצטרך לקבל את התזונה שלה בדרך אחרת. מעבר לזה, ייתכן שאת צריכה להפחית לה את כמות הממתקים בצורה הדרגתית ומכבדת. נניח חטיף לארוחת בוקר, חטיף נוסף אחרי שהיא אוכלת משהו בצהריים, ועוד גלידה או חטיף נוסף אחר הצהריים או אחרי ארוחת הערב. בריאותם של ילדינו נמצאת באחריותנו, ולכן חשוב מאוד שתתייעצי עם הרופא המטפל על בדיקות דם כדי לעקוב אחר הוויטמינים והמינרלים שלה. אם יש חוסרים, חשוב מאוד להשלים אותם. בנוסף, חשוב להעניק לה מודל לחיקוי.

"תזמיני אותה לאכול איתך ארוחת צהריים בריאה, וגם אם היא לא תאכל כלום, היא תראה אותך אוכלת. בו זמנית אני ממליצה לך לקבל הדרכת הורים כדי להבין איך להגיב בצורה נכונה לילדה, ומה לעשות אם היא מתעקשת על ממתקים. חשוב להיכנס לעובי הקורה, ולהבין איך לסדר את היום כך שהילדה תפחית בהדרגה את כמות המתוקים שהיא אוכלת".



בני בן ה־3 מגיע למיטה שלנו כל לילה, ואנחנו מתקשים להחזיר אותו לחדרו. הדבר מפריע לרצף השינה שלנו, ואנחנו מתעוררים בבוקר מותשים. מה עלינו לעשות כדי להחזיר לעצמנו את איכות החיים?
"השאלה אם לישון עם הילד או לא תלויה בגישה. יש תרבויות שבהן זה דבר לגיטימי, ויש כאלה שמקבלות את זה פחות בהבנה. ככה או ככה הילד מעיר את עצמו כדי לגשת למיטה שלכם, וכדי לשנות את הדפוס המדובר יש לעבוד בצורה הדרגתית ונכונה. קודם כל, אני רוצה שהילד יפסיק להתעורר בלילה, ולכן חשוב שאחד משניכם יישן איתו בחדרו.

"כמובן שלא לישון במיטה שלו או במיטת חבר, אלא במזרן בצד החדר. אם הילד מתעורר ורוצה לישון צמוד אליכם, חשוב להחזיר אותו למיטתו ולהגיד לו שאתם שם, ושאתם שומרים עליו, אבל הוא צריך לישון במיטה. אחרי שבוע שבו הילד לא מתעורר בלילה, יש סיכוי שהוא יפסיק להתעורר. זאת מתוך הבנה שהחלה להבשיל בו שאתם שם, ואין לו סיבה לקום.

"כמובן שתמשיכו לישון בחדר עוד שבוע כדי לעגן את זה חזק יותר אצל הילד. אם אחרי שבוע נוסף הוא לא מתעורר, תחזרו לישון במיטה הזוגית. אם הילד מתעורר בבוקר ולא מבין למה הוא לא רואה את המזרן על הרצפה, תוכלו להגיד לו: 'קמתי לפני חצי שעה והלכתי להגיד לאמא בוקר טוב, אבל נרדמתי. אני איתך כל הלילה'. למחרת חשוב שתישנו שם שוב, כי הילד יתעורר לבדוק". 

מתוך תוכניתה של מיכל דליות, כל יום שישי ב־10:00 ב־103FM 

עריכה: עדן בן ארי