חיפוש אחר ממציא הגלידה הראשונה מעלה כי הדבר הוודאי היחיד לגבי מקורות הגלידה הוא שההיסטוריה המוקדמת ביותר שלה נותרה לא ידועה. אך יש הסכמה כי מדובר בהישג קולינרי.

נראה שההתחלה הייתה בסין, והידע הועבר בתקופת הרנסנס לאירופה, בעיקר לאיטליה. אלה לא היו גלידות אלא יותר “קרחונים בטעמים", על בסיס שלג. הייצור הסיטונאי של גלידה החל בסביבות שנות ה־50 בארצות הברית. הידע הקיים, יחד עם המצאות טכנולוגיות חדשות ומשופרות (במיוחד בכל הקשור לקירור), אפשרו ייצור, הפצה ואחסון של גלידה בקנה מידה גדול, מה שהנגיש אותה לצריכה המונית.

אף על פי שהיום תעשיית הגלידות מפותחת ומשוכללת, במקביל גם התנאים להכנת גלידה ביתית טעימה ואיכותית מעולם לא היו טובים יותר. ואפשר למצוא מתכונים קלים להכנת גלידה בבית - מומלץ לנסות.

קצת ערכים תזונתיים

באופן כללי אנחנו חובבות גלידות. גלידות יכולות להחליף ממתקים, חטיפים מלוחים ומשקאות מתוקים, ולהבדיל מאלה, הן מכילות גם רכיבים תזונתיים טובים.

בגלידות החלביות יש חלבון וסידן שמקורו בחלב, בשמנת או באבקת החלב. לעתים הגלידה מועשרת בוויטמין D, שמסייע בספיגת הסידן. בגלידות מופחתות שומן ניתן למצוא סיבים תזונתיים (אינולין), שאמורים לסייע ביצירת מרקם דומה למרקם השומני, ובגלידות אחרות ניתן למצוא פירות.
מגוון הגלידות עצום, ולכן גם הבחירה התזונתית, נוסף על בחירת הטעם, קשה ומורכבת. בואו נעשה סדר כדי לסייע בבחירה מושכלת.

עסקי אוויר

אחד ההבדלים המשמעותיים בין גלידה אחת לאחרת היא הדחיסות. בתהליך הכנת הגלידה מכניסים אוויר. למעשה, ללא אוויר הגלידה תהיה במרקם של קוביית קרח. גלידות המכילות יותר אוויר, הן גלידות שהמרקם שלהן יותר רך. עם זאת, גלידות הפרמיום הן לרוב גלידות דחוסות, מכילות פחות אוויר ולכן המרקם שלהן קשה יותר. אף שהנפח זהה (בכפית גלידה), יש להביא בחשבון שגלידה דחוסה יותר היא מרוכזת יותר ומכילה בהכרח יותר קלוריות לכדור.

תווית נקייה

כשקונים מוצר ארוז (ולא בגלידרייה), ניתן לבחון את הפרופיל התזונתי שלו, על ידי קריאה מהירה של רשימת הרכיבים והטבלה התזונתית.
המלצה זו תקפה לכלל מוצרי המזון. העדיפו מוצר שבו רשימת הרכיבים היא הקצרה והמובנת ביותר. רשימת רכיבים קצרה לרוב עדיפה, כי כך המוצר קרוב (עד כמה שניתן) למוצר שמכינים בבית ופחות מעובד. הרכיבים ברשימה מופיעים בסדר יורד. כלומר, הרכיב הראשון הוא הרכיב שממנו יש הכמות הגדולה ביותר במוצר. שימו לב היכן ממוקמים הרכיבים הבעייתיים: סוכר ושמן צמחי. רצוי שלא יהיו במקום ראשון או שני ברשימה.

אחוז השומן

מבחינת השומן, אלא אם הגלידה דלת שומן או ללא שומן, היא מכילה כ־10% שומן מחלב. גלידות פרימיום, בעלות מרקם קטיפתי ועשיר יכולות להכיל כ־20% שומן, ולכן התרומה הקלורית של כדור גלידה חלבית תהיה גבוהה יותר (במקרה של פרווה - המקור הוא שומן צמחי) מזו של "סורבה", שהבסיס שלה הוא בעיקר סוכר.

הגודל כן קובע

התרומה הקלורית של הגלידות היא גבוהה. הן טעימות ומרעננות, ויש בינינו כאלה שיכולים לצרוך כמויות גדולות בבת אחת (במיוחד כשאוכלים מהקופסה המשפחתית תוך כדי צפייה במסך כזה או אחר).

כדאי לשים לב ולאכול כדור גלידה אחד או שניים מצלוחית אישית ולא ישירות מהקופסה המשפחתית. שימו לב שיש הבדל בין צלוחית שתכיל כדור או שניים לבין קערית שגם שלושה־ארבעה כדורים לא ימלאו אותה.

כשקונים בגלידרייה, ניתן להתחיל בהזמנה של כדור אחד, מומלץ בכוס ולא בגביע, שבמקרים רבים מכיל תוספת סוכר. אם סיימתם, ויש לכם חשק לעוד, אפשר להזמין כדור נוסף. פעמים רבות אנשים מסיימים את המנה הגדולה שקנו רק כי היא זמינה.

גלידה על מקל, כלומר ארטיק, היא פתרון נוח וקל למנה מדודה. מארזים של גלידות אישיות או ארטיקים (של ארבע, שש או עשר יחידות בכל אחד) גם הם מסייעים לשמור על צריכה של מנות אישיות בכמות סבירה.

פינוק על הפינוק

בדומה לכדור גלידה שמצטרף לעוגה או לסלט פירות, גם לכדור הגלידה מצטרפים שלל ציפויים: סוכריות, שבבי שוקולד, פירות חתוכים, בוטנים/אגוזים גרוסים ומבחר סירופים בטעמים. לעתים עוגיות, פירות, שוקולד או סירופ הם חלק מהגלידה ולא רק מהציפוי. כל אלה מגוונים את המנה, אבל לפעמים, אף שהכמות נראית קטנה, התרומה הקלורית שלהם אינה מבוטלת. בכל מקרה, תוספת של פירות טריים מבורכת ולעתים תצמצם את כמות הגלידה.

ארוחה קטנה

אנחנו ממליצות להתייחס לגלידה כמו לארוחה. הגלידה מהווה מקור לאנרגיה ותורמת לתחושת השובע. היא מתאימה לצריכה בין הארוחות, הסוכר שבה נספג לאט יחסית (בגלל נוכחות השומנים שבגלידה) ומאט את תהליך העיכול ותורם לשובע.

מומלץ שלא לאכול גלידה כבדרך אגב - תוך כדי הליכה ברחוב, בעמידה במטבח או במהלך צפייה בסרט (בבית או מחוץ לו). אכילה תוך כדי ביצוע פעולה אחרת מביאה לצריכה של כמויות גדולות יותר. אין להתייחס לגלידה כאל נשנוש אלא כמו לארוחה קטנה. להקדיש לה את הרגע. צלוחית אישית, ישיבה ליד שולחן - וכך נוכל ליהנות יותר ולשלוט בכמויות.

ומה עם הטעם?

זהו הסעיף האחרון, אך למעשה הוא צריך להיות ראשון. בתפריט שלנו רצוי וכדאי שיהיו מוצרי מזון שהם טעימים, אהובים וגם מפנקים. רק בדרך זו נצליח להתמיד בתפריט נכון לאורך זמן ולקיים אורח חיים בריא. גם מסיבה זו מאוד חשוב לבחור גלידה טעימה או טעימה מאוד. לא פחות. 