שאלנו את פרופ' רפי קרסו מה דעתו על נטילת משככי כאבים. נסינו להבין עד כמה זה יכול להיות מסוכן לנו ומה ההשפעות בטווח המיידי והרחוק. הוא הסביר כי ישנם מגוון סוגים והשפעות שונות.

לפני הכל, קרסו הסביר שהכל עניין של מינון: "האם זה מסוכן? התשובה היא כן ולא. כאב זה אולי התלונה השכיחה ביותר שקיימת ברפואה, והטיפולים התרופתיים בכאב הם השכיחים ביותר ויש מגוון מאוד גדול", הסביר הפרופ'.

כואב הראש? לא בטוח שמה שירפא אתכם זה משכך כאבים (צילום: אינג'אימג')
כואב הראש? לא בטוח שמה שירפא אתכם זה משכך כאבים (צילום: אינג'אימג')

"ישנן קבוצות רבות של תרופות נוגדי כאב, החל מקורטיזון (סטירואידים), שנוטלים הסובלים ממחלות דלקתיות כואבות ויש להן תופעות לוואי רבות, ולכן הן גם ניתנות רק במרשם רופא. ישנן תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים, ואלו תרופות שבדרך כלל מומלץ לקחת אחרי האוכל, מאחר והן יכולות לפגוע ברירית הקיבה ולגרום לכיבים וצרבת, להחמיר יתר לחץ דם ואולי גם לפגוע בכבד, בכליות, לגרום למחלות קרדיו-וסקולריות", הוסיף קרסו. "רוב הנזקים נגרמים בשימוש ארוך, ולכן השימוש בתרופות מסוג זה מוגבל לשבוע עד עשרה ימים בהמלצה ליטול את הכדור יחד עם האוכל, ולפעמים אפילו יחד עם תרופות סותרות חומצה", הוא הסביר.

כמה שפחות יותר טוב, תרופות במרשם (צילום: אינג'אימג')
כמה שפחות יותר טוב, תרופות במרשם (צילום: אינג'אימג')

"הסכנה הגדולה ביותר, היא מתרופות ממשפחת האופיואידים - שניתנות לסובלים מכאבים בינוניים עד קשים. התרופות הללו גורמות להתמכרות, יש מגפה של התמכרויות בארה"ב בעוד שאלפי ישראלים התמכרו לתרופות מסוג זה בעשור האחרון".

קרסו סיכם ואמר: "בכלל, בכל מה שקשור לתרופות, כמה שפחות יותר טוב, והכי טוב ליטול את התרופות הפשוטות ביותר בתקופות קצרות עד כמה שאפשר ולנסות להיעזר גם בדברים טבעיים".