השגרה היא חברה – הצעד הבסיסי שעל ההורים לעשות כדי לרתום את הילדים לחזרה לשגרת שינה בריאה לאורך שנת הלימודים, הוא להסביר להם שמדובר בצעד חיובי, לטובתם. שמירה על שגרת השינה בשנת הלימודים תאזן אותם, תעזור להם לקום רעננים למסגרות, ולהצליח בלימודים.

פרטו נמקו והסבירו – ילדים מטבעם הם סקרנים, תמיד שואלים שאלות. הילדים נבונים, לכן מומלץ להסביר להם כמו למבוגרים, והם יבינו כאשר יקבלו נימוקים הגיוניים לחשיבותה של השינה, ואלו יהיו סיבה טובה עבורם להקשיב לגבולות שהצבתם להם ולהתרגל לשינה איכותית מרצונם. שווה לשלב בהסברים גם דברים ממשיים שמרוויחים בזכות השינה, כמו ביצועים משופרים בספורט או בהיבט חשיבות השינה לצמיחה ולגדילה שלהם.

פחות מסכים – ההמלצה הגורפת בכל הקשור להקניית הרגלי שינה בריאים לכל גיל, היא צמצום זמן מול מסכים. במיוחד אצל הילדים, שכנראה בילו יותר זמן מול הטלוויזיה, המחשב והאייפד בחודשי הקיץ. הוסיפו את הנקודה הזו להסבר על התועלת שבחזרה לשגרה.

פחות מסכים, חמודים. ביי ביי פלאפונים, אייפדים, טלויזיה ומחשב (צילום: אינג אימג')
פחות מסכים, חמודים. ביי ביי פלאפונים, אייפדים, טלויזיה ומחשב (צילום: אינג אימג')

היערכות מוקדמת ומדורגת – מומלץ להחזיר את הילדים לתלם מספר ימים לפני החזרה ללימודים. העדיפו בילוי ביתי ורגוע, נסו להימנע משינה אצל חברים או אירוח חברים, ומומלץ להקפיד שכל ילד ישן בסביבות השעה המתאימה לגילו (ניתן להיעזר בטבלת שעות השינה המומלצות לילדים). 

תיקתק שעון בן חיל – בהחלת השגרה המחודשת של שינה בריאה לאורך שנת הלימודים, חשוב להקפיד לא רק על שעות שינה ויקיצה קבועות ככל הניתן, אלא גם יש לשמור באופן יציב על זמני ארוחות, פנאי, ומטלות בית. כפועל יוצא של הקפדה על שגרה לאורך כל היום, יהיה קל יותר לנהל את שגרת השינה. כנראה שהתהליך יהיה קל יותר לילדים בגילאים הרכים, ודווקא משום כך, אין להקל ראש בטקס השינה, המהותי יותר בגילאים שלהם. רצוי לחזור בהדרגה לניהול הטקס בשעות קבועות; מקלחת, ארוחת ערב, סיפור וכל חלק אחר במהלכו.

תיקתק שעון בן חיל. חזרה לשגרה הברוכה (צילום: אינגאימג')
תיקתק שעון בן חיל. חזרה לשגרה הברוכה (צילום: אינגאימג')

איחוד כוחות – יותר מכל, להצלחת התהליך, חשוב שההורים, יהיו מסונכרנים וינקטו בקו אחיד. עליהם להימנע מיצירת מצבים של "אבל אמא מרשה טלוויזיה", או "אבא ויתר לנו על מקלחת אתמול". אם כהורים, תוצג זווית לא אחידה, זה עלול לחבל ברתימת הילדים לתהליך המשפחתי המשותף.

חזרה למסגרות – לאחר חופש ארוך, מומלץ להיערך מראש כמספר ימים לפני. בדומה לימי חילוף השעון, כדאי להקנות מחדש הרגלי שינה לשגרה שאליה התגעגענו. גם כאן, שווה להסביר לילדים על החשיבות לישון כמו שצריך לפני החזרה למסגרות. מומלץ להיעזר בטבלת שעות ההשכבה והשינה המומלצות לפי גיל.

לא לשכוח לפרגן – הילד מראה נכונות והתקדמות בתהליך למידת הרגלי השינה? חשוב לא לחסוך ממנו מחמאות. פידבקים חיוביים יגבירו מוטיבציה להמשך ויראו שהלמידה שווה את המאמץ, ושכדאי לישון מוקדם ולהיכנס לבד למיטה. הטיפ הזה, אגב, תקף לכל דבר בחיים. הילדים צריכים חיזוקים כדי להתפתח.

אבי ברססט מנכ''ל ובעלים של הולנדיה ושלושה מתוך ארבעת ספריו (צילום: יחצ)
אבי ברססט מנכ''ל ובעלים של הולנדיה ושלושה מתוך ארבעת ספריו (צילום: יחצ)

 *אבי ברססט, מנכ"ל ובעלים הולנדיה, משמש גם כנציג ארגון השינה העולמי בישראל. ברססט הוציא לאור ארבעה ספרים במטרה להנגיש את המידע לציבור הרחב, האחרון בהם: ילדים, עכשיו לישון! אשר הוגדר כ"ספר חובה בכל בית" על ידי פרופ' עמוס רולידר, מחולק בחינם בנקודות המכירה או באתר הולנדיה בעלות דמי משלוח בלבד.