בחודשיים האחרונים בני בן ה־4 צריך להרגיש שליטה כל הזמן. זה מתבטא בכל מיני דברים כמו למשל חוסר רצון שייכנסו אליו לחדר וחרדה שייגעו לו בצלחת שלו או בבגדים שלו. אנחנו ממש מודאגים. איך נוכל לדובב אותו כדי להבין מה קרה לו?
"פסיכולוגיה היא המדע הכי לא מדויק שיש. למה? כי הוא יושב על השערות. משמע, משהו קרה שגורם למישהו להגיב. לא פעם ילדים משנים התנהגויות, והורים בטוחים שהתעללו בהם, אבל זה לא בהכרח מה שקרה. ילדים עוברים כל מיני שלבים ותקופות, והרבה פעמים אנחנו לא יודעים בדיוק על מה זה יושב, אבל משהו נאמר וקרה שגרם לילד להתחיל לשמור על הדברים שלו בשליטה כזו".

"למשל, נגיד שאחד מאנשי הצוות בקייטנה הכריח אותו לשתף או לא נתן לו להחזיק שום דבר ואמר: 'שום דבר פה לא שלך, זה תמיד של כולם'. משהו שקרה שם גיבש בתוכו תחושה שעליו לשמור על שלו, אחרת יבואו וייקחו לו את זה. יש פה אובססיה של הילד שרוצה להיות בטוח בכל מחיר. אני ממליצה שתפנו להדרכת הורים. תלכו צעד אחר צעד, תבינו מה בדיוק קרה שם, ואיך הדינמיקה בבית משפיעה על הילד. מדריכות הורים יודעות אילו שאלות לשאול ומתי. לא פעם הן גם מגיעות לבית, מתבוננות בסיטואציה ויכולות לראות את התמונה במלואה".

בני הבכור, בן 8, לא מתאמץ בשביל להשיג שום דבר. הוא מסתובב בעיקר בחברת מבוגרים ממנו. אני חוששת שחוסר הרצון שלו להתאמץ עלול לפגוע בהתנהלות העתידית שלו. ניסיתי לדבר איתו על הנושא הזה, אבל לצערי הוא מסרב לשתף פעולה. אם הוא רוצה משהו ולא מקבל אותו, הוא פשוט מוותר. איך אוכל לעורר בו מוטיבציה להתאמץ יותר בחיים?
"ילד שהכל בא לו בקלות, שקיבל תשומת לב מהחברה סביבו שאוהבת אותו מאוד, ילד שקיבל פינוקים - נמצא בתפיסת עולם שכל הדברים שהוא רוצה יכולים בקלות להגיע אליו. חשוב שתזכרי בכל שלב שהוא לא עושה את זה באופן מודע, ואין לו כוונת זדון. הוא פשוט מכיר את חברת המבוגרים סביבו, קורא אותם, משיג מהם דברים. אלא שאז באה אמא שלו ואומרת שהיא חייבת ללמד אותו את ערכם של הדברים. למה הכוונה? שלפעמים הוא צריך לטרוח ולהתאמץ כדי להשיג את מה שהוא רוצה. אמא שלו משנה לו את החוזה עם העולם. איך את חושבת שהוא מרגיש? הילד שלך ילמד להתאמץ כשהוא מאוד ירצה משהו, אבל לא יהיה לו את זה".

"נניח, כשהוא ממש ירצה להרשים חבר בכיתה או למשוך את תשומת לבה של מורה שקצת קרה אליו. הילד יתאמץ כשהוא ירצה, ויוכיח לעצמו ולך שהוא יכול לעשות את זה. מעבר לזה, חשוב לשים לב לעוד נתון בסיפור - איך את מגיבה לחוסר המאמץ שלו? הרי ברגע שהוא מסרב להשקיע, הוא זוכה לקבל תגובה ממך. את מדברת איתו על העניין שוב ושוב, והוא מבחינתו מייחד את עצמו על ידי זה שהוא מתנגד לעשות את מה שהיית מצפה שהוא יעשה. כדי להתחיל לראות תוצאות אנחנו צריכים להתחיל לגרום לילד להפסיד. כדי לעשות את זה בצורה נכונה ומדויקת עבורו, כדאי שתפני לקבלת הדרכת הורים".