רבים מאיתנו נוהגים להזמין משלוח של אוכל ממסעדות, בין אם אנחנו בעבודה ובין אם זה בערב ואין לנו כוח לבשל. אבל כיצד משפיע אוכל במשלוח על הבריאות שלנו ועל המשקל שלנו? ד"ר מאיה רוזמן התייחזה לנושא בתוכניתה ב-103FM באמצעות מחקר שבדק בדיוק את זה. 

כמה זמן אפשר לשמור ביצים קשות במקרר? | מאיה רוזמן מרגיעה
הלם: התוצאות המפתיעות של המחקר שהשווה בין צ'יפס לשקדים | מאיה רוזמן

"במחקר שפורסם לפני חודש בכתב העת לתזונה קלינית, השוו בין אנשים שאוכלים אוכלים ביתי (בבית או בעבודה) לבין אלו שמזמינים טייק אווי ממסעדות. במחקר עקבו אחר המשקל של כ-5200 אנשים שגרים בבריטניה, גברים ונשים, ואחר הרגלי צריכת המזון שלהם".

"על פי התוצאות, המשקל היה גבוה יותר באופן מובהק בקרב אלו שהזמינו את הארוחות שלהם ממסעדות, בהשוואה לאנשים שהכינו את הארוחות שלהם בעצמם גם אם הכינו אותן יום קודם ולקחו איתם לעבודה. באופן מפתיע – לא נמצא קשר מובהק במקרים בהם צרכו את המזון במסעדה עצמה או בבית הקפה".

"כמובן שהדגישו במחקר שהם לא יודעים מה גרם למה – האם הזמנת טייק אווי גרמה לעודף משקל, או שפשוט אנשים עם עודף משקל העדיפו להזמין אוכל כזה".

לדברי רוזמן, המסר הוא כזה: "בארוחה בחוץ אין לנו שליטה על המרכיבים של הארוחה, וגם לא על כמות השמן. סלט עם חלבון (כמו בולגרית או עוף) בבית יכול להיות 200 קלוריות, אבל במסעדה הוא יכול להגיע בקלות ל-800 קלוריות, עקב שמן, רוטב, תוספות של אגוזים, אבוקדו, תירס, חמוציות, גרעינים... ועוד מרכיבים שמקפיצים את המנה".

"בנוסף, כדאי לשים לב – כשאוכלים במסעדה בחברת אנשים אחרים, אוכלים לאט הרבה יותר. זה מאפשר לתחושת השובע להגיע תוך כדי הארוחה, ולתרום לכך שבסופו של דבר נאכל פחות, מאשר אם נזמין טייק אווי ונזלול הכל על הספה בסלון או על שולחן העבודה תוך כדי עיסוק במיילים".