ריח רע מהפה הוא דבר המעורר תחושת אי נוחות ומבוכה בעת אינטראקציה עם אנשים אחרים, ויכול להוות רמז למחלות מסוימות. מדובר במצב בעייתי, שכן פעמים רבות אלו הסובלים מריח רע מהפה - כלל לא מרגישים בכך. בין הסימנים הבולטים לכך ניתן למנות טעם רע ויובש בפה, לצד דימום של החניכיים בעת צחצוח שיניים, או לאחר אכילת מזונות מסוימים. 

מה הסיבות לכך?

הסיבה השכיחה ביותר לריח רע מהפה הוא הגיינה לקויה, שכן הגיינת פה טובה דורשת שימוש במוצרים נוספים פרט למברשת שיניים רגילה. המומחים ממליצים להשתמש גם בחוט דנטלי ובמברשת מיוחדת כדי לנקות בין השיניים. בנוסף, יש צורך להקדיש זמן לניקוי הלשון. ד"ר יוכן שמידט, מקלן הסביר כי "עלול להתפתח ריח רע מהפה במידה ולא מסירים באופן קבוע את רכיבי המזון, התאים המתים והריר המצטברים על הלשון".

גורם נוסף הוא יובש בפה והפרשת רוק בכמות שאינה מספקת. כאמור, אנשים שלא מקפידים לשתות מספיק מים במהלך היום, נוטים לעיתים לסבול מיובש בפה. בנוסף, נטילת תרופות מסוימות - דוגמת תרופות לטיפול בלחץ דם גבוה, או נוגדי חרדה, עשויים להשפיע על זרימת הרוק ולגרום ליובש בפה, וכך גם גיל המעבר אצל נשים. שתיית נוזלים בכמות מספקת במהלך היום מסייעת במניעת מצב זה, כאשר מומלץ לשתות ליטר וחצי מדי יום. בנוסף, לעיסת מסטיק או מציצת סוכריות ללא סוכר עשויות לסייע בהמרצת ייצור הרוק ובמניעת יובש בפה.

"ייצור נאות של רוק חשוב לא רק במניעת ריח רע מהפה, המינרלים המגנים על אמייל השיניים הם חלק חיוני מהרוק שלנו, והנוגדנים המצאים ברוק חשובים לא פחות ומסייעים בהגנה על הפה והגרון", הסביר ד"ר שמידט, "הרוק שלנו מכיל גם חומרים המגנים על הריריות בפה מפני התייבשות, והרוק תומך גם בבליעה ובעיכול".

גורם נוסף לריח רע מהפה הוא דלקת חניכיים, והדרך למניעת היווצרותה או החמרה במצב היא ביקור אצל רופא השיניים, כדי שזה ינקה את הפלאק מהשיניים וגם את אזור החניכיים. ד"ר שמידט הדגיש כי "לא ניתן לעצור את היווצרות דלקת החניכיים ללא שיניים נקיות. אי טיפול בדלקת חניכיים עלול אף לעלות בשיניים". גורמים נוספים, אך נדירים יותר, הם מחלות קיבה, כבד וכליות, או מחלת הסכרת

מסיבות אלו מומלץ לפנות באופן מיידי לרופא השיניים כאשר מבחינים בריח רע מהפה, ובמידה והוא לא מצליח להוביל לפתרון הבעיה - יש לפנות לרופא פנימי או לרופא אף אוזן גרון.