כל המשפחה יושבת מסביב לשולחן ומתחת מרחרחים הכלבים והחתולים וממתינים בסבלנות לשאריות ולטעימות. ד"ר פול סלון, וטרינר מוסמך ומנהל הקשרים המדעיים של רויאל קנין ישראל, ריכז את המזונות המסוכנים עבור חיות המחמד שלכם, כדי שתדעו ממה להיזהר, אך גם לא קיפח את ההולכים על ארבע עם הפינוקים שכן אפשר לתת להם, במידה, כדי שגם לחברינו הטובים ביותר תהיה שנה טובה ובעיקר בריאה.  לפניכם מדריך הארוחות המלא לכלבים וחתולים, בחגים ובכלל. כי איך אפשר לעמוד בפני הפרצוף המתחנן והמתוק של חברנו המכשכש בזנב או ל'מיאו' של תחנונים? 

מזונות שאינם מומלצים

עצמות - בניגוד למה שרובנו חושבים, לא מומלץ לתת עצמות לכלבים. לעצמות עוף יש נטייה להישבר לחלקים קטנים דקים וחדים כמחטים, העלולים לגרום לנזקים חמורים לכל אורך מערכת העכול. עצמות גדולות עשויות להיתקע בושט אם הן קטנות מספיק לבליעה, ולגרום לחסימה שתצריך הוצאה באנדוסקופיה. בשני המקרים במידה ונוצרה פגיעה, הטיפול הרפואי מורכב ועשוי להיות ממושך.  גם לחתולים אסור לתת עצמות עוף או דג, הן עלולות לגרום לסתימות מעיים, נזק למערכת העיכול, חורים ולפציעות פנימיות.

בתאבון חמודי. גור כלבים (אילוסטרציה) (צילום: באדיבות רויאל קנין)
בתאבון חמודי. גור כלבים (אילוסטרציה) (צילום: באדיבות רויאל קנין)

שומן - אם רציתם לפנק עם חתיכת בשר עסיסית עתירת שומן, תחשבו פעמיים. אכילת מזון עתיר שומן עלולה לגרום לדלקת לבלב בכלבים, ויכולה לנוע בין דלקת קלה לחמורה ואפילו מסכנת חיים.  

בשר נא - בשר נא עלול להכיל חיידקים פתוגנים שיכולים לגרום מחלות שונות לחיות המחמד, וכמובן גם לבני אדם. החיידק המוכר ביותר ברשימה הוא הסלמונלה שעלול לגרום לשלשול, לעיתים דמי ולעיתים אף להתפתח למחלה קשה ומסכנת חיים. 

בצל ושום - אומנם לבני אדם המרכיב בבצל גורם רק לכמה דמעות, אך אצל חיות מחמד, המאכל עלול לגרום לאנמיה חמורה. בבצל ובשום, גם לאחר בישול, ישנו מרכיב שעלול לגרום להרס של כדוריות הדם האדומות אצל חתולים וכלבים. 

טונה - לפנק את החתולים בטונה משימורים גם כן פחות מומלץ, שכן היא אמנם מכילה חלבון, אולם אינה מספקת לחתול את כל הערכים התזונתיים הדרושים לו. צריכה רבה ולאורך זמן עלולה להזיק לחתול ולגרום לחסרים עודפים תזונתיים שלהם השפעה משמעותית על בריאות בעל החיים.

אז זהו שלא (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
אז זהו שלא (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

ומה עם הקינוח? 

ריח של שוקולד - ידוע ששוקולד מסוכן לכלבים וחתולים, אך השוקולד המסוכן ביותר הוא שוקולד מריר לבישול שכידוע נמצא גם בציפוי של עוגות שוקולד, שהמרכיב המסוכן בו נמצא בריכוז הגבוה ביותר. הרעלת שוקולד תגרום במינונים נמוכים להקאות ושלשולים, ובמינונים הגבוהים לחוסר מנוחה, עלייה בדופק עד הפרעות בקצב הלב, רעד שרירים ובמקרים חמורים אף למוות. בשל אחוזי שומן גבוהים גם במקרה זה, ישנה סכנה להתפתחות דלקת לבלב. 

ממתיקים מלאכותיים - (כמו קסיליטול) שנמצאים במסטיקים עלולים לגרום לצניחת סוכר ממושכת, קריסה פתאומית ולנזק בלתי הפיך לכבד.

ענבים וצימוקים - אמנם פירות אלו הם קינוחים בריאים לבני אדם, אך הם רעילים למרבית הכלבים, אפילו כמות קטנה שלהם יכולה לגרום לפגיעה כלייתית קשה. סימני ההרעלה יכולים להתבטא בשלשולים והקאות בלבד ואין לבלבלם עם 'קלקול קיבה' חולף.  

אלכוהול – לא בבית ספרנו! אצל חתולים שתיית אלכוהול לא נגמרת בשכרות קלה והנגאובר למחרת. שתיית אלכוהול ואפילו מעט, אינה משעשעת ועלולה להיות קטלנית. 

במקרה והבחנתם כי החתול או הכלב נחשפו לאחד מהמזונות הללו, אל תמתינו להופעת הסימפטומים, מכיוון שזה עלול להיות מאוחר מידי. יש לפנות מיידית לווטרינר ובהתחשב שמדובר בערב חג, כדאי לברר האם יש וטרינר תורן או לוודא שיש לכם מספר טלפון נייד לשעת חירום. 

מארז לגורי כלבים המותאם במיוחד לגזע שיצו 97-109 ש\'\'ח (צילום: באדיבות רויאל קנין)
מארז לגורי כלבים המותאם במיוחד לגזע שיצו 97-109 ש\'\'ח (צילום: באדיבות רויאל קנין)

חטיפים מפנקים לחתולים של פורינה. פריסקיז פרטי מיקס  (צילום: סטודיו אסם)
חטיפים מפנקים לחתולים של פורינה. פריסקיז פרטי מיקס (צילום: סטודיו אסם)

למרות כל זאת, מדובר בערב חג שבו כולם נהנים יחד בארוחה החגיגית (ובין לבין הארוחות), ואם לא רוצים לקפח את חיות הבית שהן חלק מהמשפחה ובכל זאת לפנק אותן, ניתן לגוון להם את התזונה הקבועה עם מנה של מזון רטוב מותאם, שהוא עסיסי יותר וטעים יותר. 

חברת רויאל קנין, היצרנית הצרפתית של מותג הפרמיום לתזונה ובריאות לכלבים וחתולים, מייצרת מזון יבש ורטוב המתואמים לגזעים, גילאים וצרכים בריאותיים והתפתחותיים של כל סוגי הכלבים והחתולים. בימים אלה, משיקה החברה מארזים לגורי כלבים וחתולים במחירי מבצע, הכוללים שק מזון יבש ושני פאוצ'ים של מזון רטוב. המארזים לגורי כלבים כוללים השנה גם מארזים לגזעים של שיצו ויורקשיר טרייר, כאשר הפורמולה וצורת הכופתית מותאמת במיוחד לצרכים ומאפיינים הייחודיים של גזעים אלו.

פורינה, מותג המזון הבינלאומי המומחה בתזונת חיות מחמד, השיק לראשונה בישראל את חטיפי פריסקיז פארטי מיקס, חטיפים מפנקים לחתולים בוגרים, המכילים חלבון מן החי כרכיב ראשון, בעלי מרקם פריך לשמירת בריאות השיניים, ופחות מ-2 קלוריות לחטיף.  מדובר בחטיפים אהובים על בעלי החיים וכיום, הם בין החטיפים הנמכרים בארה"ב. 

לדברי קרן בראון, מנכ"לית פורינה ישראל: "תעשיית חיות המחמד צומחת מאוד וניתן לראות שההוצאות וההשקעה בבעלי החיים גדלים יותר משנה לשנה. בעלי חיות המחמד מתייחסים לבעלי החיים שלהם ממש כאל ילדים ובהתאם משקיעים בהם בכל תחום".

תאכלו, תפנקו ותלטפו ושמרו על בעלי החיים שלכם ועל תזונתם, ושתהיה שנה טובה ומתוקה להולכים על שתיים וגם לחברינו ההולכים על ארבע.