אם היו מציעים לך תרופה המצמצמת סיכון למחלות פיזיות ונפשיות, ללא תופעות לוואי, תרופה מותאמת אישית ובחינם - היית דוחה אותה?
לא סתם תרופה, אלא כזו שהאפקטיביות שלה מגובה במחקרים מדעיים, כזו שיש עליה הסכמה גורפת והיא מומלצת על ידי כל ארגוני הבריאות בארץ ובעולם. האם יש סיכוי שגם אלה שההיגיון הבריא מנחה אותם היו מוותרים על התרופה הזו ואפילו די בקלות? מתברר שכן. וסביר להניח שחלק מקוראי שורות אלה נמנים עמם.

תרופת הפלא היא לא אחרת מאשר פעילות גופנית. חשיבותה הולכת ועולה במקביל להתקדמות הטכנולוגית. נבדוק פעולה פשוטה מחיי היומיום, למשל עריכת קניות. אם בעבר, לפני עשורים אחדים (לא בימי הביניים), הלכנו למכולת לקנות חלב ומוצריו, ירקות ופירות אצל הירקן, סחבנו את הסלים וטיפסנו במדרגות הביתה - היום אנחנו מגיעים לסופר ברכב, נעזרים בעגלה ועולים במעלית עם המוצרים. זאת אם לא הזמנו אותם באינטרנט והם הגיעו עד פתח הבית עם שליח.

פחות תלמידים מגיעים לבית הספר ברגל, ההורים מקפיצים ברכב או שהם רוכבים על אופניים וקורקינטים חשמליים, פחות ילדים משחקים מחוץ לבית אחר הצהריים, וגם אם כן הזמן המוקדש לכך מצומצם יותר. כך יוצא שחלק גדול מהיום אנחנו, ואפילו הילדים שלנו, יושבים ולא פעילים.

גם פעילויות קטנות בבית הולכות ונעלמות. הכנת קפה למשל: אין צורך להשתמש בכפית ולמלא בקומקום מים, אלא רק להכניס קפסולה למכונת הקפה; צחצוח השיניים באמצעות מברשת חשמלית והשימוש בטלפון חכם באמצעות מגע ולא כבעבר באמצעות טלפון נייח עם חוגה. קלוריות אחדות לכל אחת הפעילויות האלה שהיו נעשות מדי יום מספר פעמים ביום לא נשרפות. דוגמאות אלה נראות קטנות, אולי אפילו קטנוניות ולא משמעותיות, אך הן משקפות את אורח החיים המודרני.

התחלנו בחידה ונמשיך באחת נוספת. מה בתמונה נראה לך כמזיק ביותר לבריאות? המבורגר, אלכוהול, סיגריות או מאפה עתיר סוכר ושומן? אולי מפתיע, אבל התשובה הנכונה היא הכיסא. רוב היום אנחנו יושבים. בדרך לעבודה או ללימודים, במהלכם, בארוחות, בדרך הביתה ובשעות הפנאי מבלים בישיבה בבית מול מסך (טלוויזיה, מחשב או טלפון חכם), במסעדה, בקולנוע או בתיאטרון.

“השבוע אני בדיאטה", “ממחר מתחילים לאכול בריא" - כמה פעמים שמעתם או השמעתם את המשפטים הללו? וכאשר אנחנו עושים בהם שימוש הכוונה להקפדה על תפריט מאוזן, שלא לומר תפריט מגביל, מוגבל וספרטני.

אבל די לתרגם מילולית את המילה דיאטה כדי להבין שאנחנו פועלים בכיוון הלא נכון. פירוש המילה דיאטה ביוונית הוא אורח חיים. דיאטה אינה מצב זמני. הגישה המקובלת היום לאורח חיים בריא שמה דגש לא רק על תזונה אלא על מכלול מרכיבים: פעילות גופנית, שינה טובה (כמות ואיכות), קשר עם משפחה וחברים, תרבות פנאי ועוד.

מרשם לפעילות גופנית

היעדר פעילות גופנית ידוע כאחד מאתגרי הבריאות הגדולים, והוא בעל השפעות כלכליות, סביבתיות וסוציאליות, נוסף למחיר שאנו משלמים באיכות החיים ובתוחלת החיים של כלל האוכלוסייה. אף ששילוב פעילות גופנית קל ליישום ביומיום כמו הליכה ברגל או טיפוס במדרגות, מפתיע שאינו מיושם מספיק.

חשוב לזכור שהסטטוס הבריאותי של בעלי עודף משקל קטן המבצעים פעילות גופנית קבועה, טוב יותר מאלה שבמשקל גוף תקין אך לא מבצעים פעילות גופנית כלל. כושר גופני נמוך הוא סיכון גדול יותר מהשמנה מתונה. זאת ועוד, מתברר שעם ההתקדמות בגיל ההשפעה של פעילות גופנית על אריכות חיים גדולה יותר.

אחת הדרכים לקדם פעילות גופנית היא שרופאי משפחה ורופאים בכלל יציידו את המטופלים במרשמים לפעילות גופנית גם אם מתונה מאוד, ינחו את המטופלים לגבי פעילות גופנית כפי שעושים כשמלמדים חולי סוכרת להזריק אינסולין, למשל. מרשם כזה יכול להיות 150 דקות בשבוע של פעילות אירובית בעצימות בינונית כמו הליכה או שחייה.

חלק מהרופאים אינם מתייחסים לפעילות גופנית במפגש עם המטופל, אולי בגלל התפיסה שאי אפשר לשנות הרגלים ודפוסי התנהגות. לעומת זאת, מחקרים מוכיחים שאפילו להדרכה קצרה על פעילות גופנית יכולה להיות השפעה, ייעוץ קצר והמלצה למעקב אחר מספר הצעדים היומי יכולים לעודד הליכה. לכן, חשוב שהרופאים והמטפלים האחרים יתייחסו גם לפעילות גופנית בכל ביקור של מטופלים ולכל תוכנית טיפול, ללא קשר לבעיה הרפואית שבעטיה הם הגיעו.

בילוי בקניון – לא מה שחשבתם

רוב השנה מזג האוויר מאפשר פעילות גופנית חינמית בחוץ, אך בימים חמים במיוחד או קרים, ניתן להשתמש במרחבים הגדולים הנמצאים בתוך הקניון הסמוך לביתכם כמסלול הליכה מקורה. שימו לב, קצב ההליכה צריך להיות דומה לקצב שבו אנחנו מבצעים את האימון השגרתי שלנו בחוץ. אולי לא פשוט לא להתפתות, לעצור ולהביט בחלונות הראווה, לכן כדאי לקבוע מראש את משך הזמן הרצוי להליכה רצופה. תמיד אפשר להישאר בקניון לאחר מכן ליהנות מייעודו המקורי. ניתן לשלב מקטעי הליכה מהירים מאוד או אפילו לעלות במדרגות מקומה לקומה על מנת ליצור אימון מאתגר יותר.

חשיבות הפעילות הגופנית, או ליתר דיוק החיוניות של הפעילות הגופנית כמקדמת בריאות - הכרחית. פרט לקשר הידוע בין פעילות גופנית למאזן הקלורי (הוצאת קלוריות בפעילות לעומת הכנסת קלוריות מהמזון), פעילות גופנית היא נוסחה בדוקה ומוכחת מחקרית לשיפור מסת העצם, צמצום הסיכוי לשברים במפרק הירך, דמנציה ואפילו דיכאון. לעתים היא אף יותר אפקטיבית מטיפול תרופתי, שעלותו מצטברת לסכומים לא מבוטלים למטופל ולמדינה. ההתחלה אולי קשה אבל ההתמדה משתלמת. מאוד משתלמת.

אגב, הזכרנו קודם תפריט ספרטני. אם מישהו חשב שמקור המילה ספורט ביוון העתיקה ובספרטה, אז מתברר שלא כך הוא. הבלשן והסופר רוביק רוזנטל מספר כי המילה ספורט נולדה במאה ה־14 כקיצור של המילה האנגלית הוותיקה Disport שפירושה בילוי, ומקורה ממילה צרפתית דומה. 