בני בן ה־9 הוא ילד בכור, וכבר תקופה ארוכה אני תופסת אותו משקר לי. הוא אומר שהוא מוריד את המים בשירותים, אבל לא עושה זאת. בנוסף, הוא לא שוטף ידיים בסבון כמו שאני מבקשת. מה עליי לעשות כדי לשנות את התנהגותו?
"עלייך להפנים את העובדה שאין לך שליטה על התנהגותו של הילד, אלא רק על ההתנהגות שלך. הוא בסוג של מלחמה איתך, והוא מנסה לעשות הכל, כמובן שלא במודע, כדי להוכיח לך שאת לא יכולה עליו. קחי אותו לשיחה ותגידי שהיית מצפה ממנו שיוריד את המים, ולמרות שזה מאוד מאכזב אותך, את לא מתכוונת להעיר יותר.

"אני מאמינה שאחרי כמה ימים שלא תעשי זאת הוא יחזור להוריד את המים בשירותים. בכל הקשור לשטיפת הידיים בסבון, אל תשאלי אותו אם הוא שטף, אבל תגידי לו שבגלל שאת לא יודעת אם הוא רוחץ את הידיים שלו בסבון, את תשאלי אותו בכל פעם שהוא רוצה לאכול. גם אם הוא יגיד ששטף, תדרשי ממנו לשטוף שוב, הכל בנועם כמובן, בלי לריב איתו. עשי את זה בצורה עניינית. הכעס שלך גורם לו לעשות דווקא, ולכן צריך להקדים תרופה למכה. אם את פנויה, תבקשי ממנו לתת לך להריח את הידיים כדי שתדעי שהן נשטפו בסבון".

בעקבות סכסוך משפחתי מתמשך בין הבן שלי לבעלי לשעבר, נכדי בן ה־4 מעולם לא פגש את סבו. כעת, משבשלו התנאים לפגישה בין השניים, אנחנו רוצים לדעת איך ניתן לערוך את ההיכרות בין הסב לנכדו בצורה הבריאה ביותר. האם להביא לשם עוד נכדים שהילד מכיר? האם זה בסדר שהילד יגיע לשם רק איתי?
"בפתח הדברים חשוב לי שתזכרו שהילד הזה לא היה ער לעוצמת הסכסוך המשפחתי. החיים מאוד פשוטים עבורו, ולכן אם תבואי ותגידי לו שהוא הולך להכיר את סבא שלו, הוא לא יעשה מזה עניין. אם הוא ישאל למה ההורים לא מצטרפים, תגידי שהם עסוקים, אבל את והוא תהיו ביחד ותעשו יום כיף.

"אני מציעה שתעשו את זה כמה שיותר טבעי ופשוט, תתייחסו לזה כמו אל הרפתקה לכל דבר, ותגידו לו בחיוך שיהיה לו כיף ושהוא יאהב לפגוש את סבא, שבטח רוצה לפנק אותו. אם הנכדים הנוספים חברים שלו והוא מכיר אותם, אין שום בעיה לצרף אותם למפגש. להפך, זה בהחלט יכול להקל עליו. מעבר לזה, אל תשכחו שזה בעיקר בראש שלנו, המבוגרים, אנחנו אלו שמייצרים את התסבוכת. החיים של ילדים בגיל הזה מאוד פשוטים, הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים".

אני אמא לילד בן 14 וחצי שמכור למסכים. הוא משחק במחשב שעות על גבי שעות, ומבחינתו המסך מנצח הכל. חשוב לי לציין שהוא קם לבית הספר בזמן. האם עליי להוציא לו את המחשב מהחדר?
"הורים רבים יכולים להזדהות עם התחושות שאת מתארת סביב השימוש של הילדים במחשבים. אכן, המחשב ינצח הכל, עד שתוכלי להבין מה התשוקה של הילד. אני מבינה את הרצון והציפייה ממנו להיות פחות מול המסך, אבל איך נצפה מהילדים לעשות משהו שאנחנו לא תמיד מצליחים לעשות? יש שבתות שלמות שבהן אני מוצאת את עצמי צופה בסדרות. אני אומרת לעצמי לקום וליהנות עם המשפחה והבעל שלי, אבל זה מאוד קשה. אם את רוצה שמשהו יהיה כמו שאת רוצה שהוא יהיה, עלייך ללמוד לנהל אותו נכון. אין סיבה להוציא לילד את המחשב מהחדר.

"מבחינתי זו קריאת מלחמה, והילד לא בעונש. אל תילחמי איתו. נסו לגלות יחד את התשוקה של הילד ולהעשיר את הזמן שלו בעוד דברים. לצורך העניין, יש ילדים שמאוד אוהבים לאפות ולבשל. לכן חוג בישול או אפייה יכול מאוד להעשיר אותם. אחרים יאהבו נגרות, הבן שלי הגדול אהב לצייר, אז נתתי לו לעשות ציורי קיר בארון בבית. אפשרות נוספת היא ללכת יחד איתו להתנדב בצער בעלי חיים. ככה תוכלו לבלות זמן איכות יחד, להיות בקרבת הכלבים ולהעמיק את הקשר ביניכם. ברגע שתדעי מה התשוקה שלו, את תראי שבאופן טבעי הוא מבלה פחות זמן מול המסך". 

סייעה בעריכת הכתבה: עדן בן-ארי