שבוע עבר מאז עברה ישראל לשעון חורף ומסתבר שהזזת השעון משפיעה על גופנו בצורה מפתיעה. ד"ר מאיה רוזמן הסבירה בתוכניתה ב-103FM מדוע שעון החורף גורם להשמנה ומנתה ארבע סיבות לכך.

מלפפון עם הקליפה או בלעדיה? מאיה רוזמן עושה סדר
מה הכי כדאי לאכול ולשתות שיהיה לנו חם בחורף? | מאיה רוזמן

  1. שעות חושך רבות: בחשיכה יש הפרשה נמוכה יותר של סרוטונין. ירידה ברמות סרוטונין גורמות גם למצב רוח ירוד, ובמקביל לעליה תת מודעת בצורך לפחמימות שנחשבות אצל רבים ככאלו שמשפרות מצב רוח.
  2. שעות בית רבות: בחושך, בקור, בגשם - פחות מתחשק לצאת לבלות כמובן, שעות בית רבות יותר הן גם יותר שעות עם זמינות לנשנש, ובסופו של דבר יש עליה בצריכת הקלוריות בחורף.
  3. קור גורם לרעב מוגבר: אחת מהדרכים של הגוף לחמם עצמו זו אכילה. בתת מודע יש רעב גדול יותר כשקר לנו, בהשוואה לחום וחמסין שמורידים תיאבון.
  4. הרגלים: היום מוקדם בבוקר מצאתי את עצמי רעבה, למרות שבדרך כלל אני לא רעבה מוקדם כל כך. אם אני רגילה לאכול נניח ב 9 בבוקר, אחרי הקדמת השעון ההרגלים של הגוף לא השתנו - ואז אנחנו רעבים שעה קודם.

בנוסף, הסבירה התזונאית איך מתגברים על הרעב בחורף ושומרים על הדיאטה והציעה כמה רעיונות מחממים: 

  • מרק ירקות חם: כל שתיה חמה מחממת את מרכז הרעב והשובע במוח ותורמת לירידה ברעב ל-20 דקות לפחות. המרק משביע יותר מכל שתיה חמה כי הוא מכיל גם סיבים תזונתיים. המרק אפשרי גם בין הארוחות, ובכל שעה שרוצים.
  • שוקו חם: כפית קקאו, סוכרלוז, מים רותחים ומעט חלב - לא צריך לספור כי זה כמו נס קפה, רק בלי הקפאין. ריח של שוקולד, שתיhה משביעה וכיפית בין הארוחות.
  • פשטידת גבינות וירקות: במקום מנת הגבינה או במקום הביצה בארוחה' אפשר להכין פשטידה מפנקת כמנה חמה ומשביעה יותר, שגם מכילה את חומרי המוצא לסרוטונין.
  • ירקות בתנור: במקום סלט ירקות, אפשר לשים על התבנית כרובית, גזר, דלעת, חציל, זוקיני, גמבה וכל ירק אחר. וגם, להוסיף תבלינים כמו אורגנו, פפריקה, שום, ספריי שמן חופשי.
  • סיידר חם: אפשר לחמם מיץ תפוחים דיאטטי (שמכיל סוכרלוז בלבד) ולהתפנק בין הארוחות. משביע וכיפי ב־16 קלוריות בלבד לכוס.
  • טוסט: במקום ארוחת ביניים או במקום הלחם בארוחה, 2 פרוסות לחם קל עם גבינה צהובה דקה (אפשר 28%), קצת בולגרית 5%, כפית פסטו, קצת רסק עגבניות, 3 זיתים, אורגנו ופרוסת עגבנייה. טוסט חם ומושלם בפחות מ־150 קלוריות.
  • כוס גרגרי חומוס כנשנוש: גרגרי חומוס מכילים כמות גדולה של טריפטופן ממנו מיוצר הסרוטונין במוח. התפיחו, בשלו, תבלו במלח, פלפל שחור ולימון. כוס גרגרי חומוס מכילה 100 קלוריות בלבד ונחשבת לנישנוש חלבוני.
  • תפוח חם: לחתוך תפוח לפלחים, לפזר סוכרלוז וקינמון ולשים במיקרו 3 דקות.