נכדתי בת ה־5 נמצאת בגן חובה, ועתידה לעלות בשנה הבאה לכיתה א'. מדובר בילדה מאוד חכמה וסקרנית, כזו שמבינה כל מה שאומרים לה, וזוכרת הכל. העניין הוא, שלצערנו הרב, מבחינה רגשית היא עדיין מאוד ילדותית, לא משמיעה את עצמה, ביישנית ונעלבת מהר. האם לדעתך היא מתאימה ללמוד בבית הספר או שמא כדאי לשלוח אותה לקבל טיפול רגשי?

"בראש ובראשונה חשוב לי לציין שיש עוד המון זמן עד לתחילת שנת הלימודים. לכן, בואו נתרכז בלחזק את ביטחונה העצמי של הילדה הזו. כשאני רוצה שילד ילמד להתאפק או שיהיו לו כישורים חברתיים, אני צריכה ללמד אותו, ואם אני לא יודעת איך לעשות את זה נכון, זה הזמן לפנות להדרכת הורים. הטיפול הרגשי הכי טוב לילדים הוא ההורים שלהם, ואם הם מצליחים לעשות זאת, מה טוב. במידה שלא, במקום לשלוח ילדה בת 5 לטיפול, הם יכולים ללמוד ולקבל את הכלים לסייע לה. בנייה של ביטחון עצמי היא לא פעם בשבוע למשך 50 דקות. זו עבודה יומיומית של ההורים. זה להביא חברות הביתה ולראות את האינטראקציה איתן; זה לספר לה סיפורים לפני השינה שהמסר שלהם קשור למסר שרוצים להעביר; זה לייצר את האווירה שתאפשר לילדה מקום להביע את עצמה. כל הדברים האלה מתחילים מהבית. לכן צריך שההורים שלה יקבלו הדרכה ויוכלו לסייע לה. ההורים הם סוכני השינוי, ולכן אנחנו מתחילים מההורים. תמיד".

אני אמא לילד בן 11 חודשים שמתעורר כמה פעמים באמצע הלילה. הוא דורש לשתות מטרנה, מעיר את כל הבית, ולפעמים גם את השכנים. אני ובעלי פשוט מותשים מכל הסיטואציה הזו. איך נוכל ללמד אותו לישון בצורה רצופה?

"לכולנו, מבוגרים וילדים כאחד, יש מחזורי שינה. בין מחזור שינה אחד לשני אנחנו יכולים להתעורר, אבל מיד מושכים את השמיכה וחוזרים לישון. הילד הזה הרגיל את עצמו להתעורר בין מחזור שינה אחד לשני ולא מסוגל להירדם שוב. מאוד יכול להיות שבחודשים האחרונים קרה אירוע שגרם להתניה, ועכשיו הוא זקוק למשהו בכדי להירדם. בעיקרון, ילד לא צריך לאכול בלילה, וגם לא לשתות. העניין הוא שהילד רגיל, וצריך להרגיל אותו למשהו אחר. הילד צריך להבין שגם אם הוא מתעורר, הוא עדיין צריך לחזור לישון. המשמעות בפועל צריכה להיות שהילד שוכב במיטה ואת או אבא שלו יושבים לידו עד שהוא נרדם, ואז חוזרים למיטה שלכם בכדי לישון. בזמן שבו אתם יושבים לידו חשוב מאוד שלא תדברו איתו, רק תלחשו מדי פעם 'לילה טוב', וזהו. אתם לא יכולים לגרום לילד הזה לא להתעורר, אין לכם שליטה על זה. אתם כן יכולים לא להיענות לדרישות הילד ועם המון סבלנות ואורך רוח להרגיל אותו למשהו חדש. חשוב שלא תתנו לו לבכות לבד, אלא תהיו שם לידו, עד שבסופו של דבר הוא יתרגל מחדש לישון לילה שלם מבלי להתעורר".

בתי בת ה־8 סובלת מעודף משקל. אני קצת חושש שהיא לא תמצא את עצמה חברתית. אשתי טוענת שלא צריך למהר לשלוח אותה לדיאטנית בגיל הזה. כיצד נוכל לסייע לה להתמודד עם המצב?

"דיאטה יושבת על כוח רצון. זאת אומרת, שאם מישהו או מישהי אומרים 'אני בדיאטה' כוח הרצון שלהם מחזיק כמה שמחזיק, הם נשברים, וחוזר חלילה. לכן, אנחנו לא אומרים לילדים לעשות דיאטה, אבל בהחלט נעניק להם תמיכה עד שיגיעו למצב של אורח חיים בריא. אם אנחנו רוצים שהילדה תאכל בריא, עלינו לפעול בהתאם. למה הכוונה? אי אפשר להכניס יותר הביתה ממתקים וחטיפים, או לייצר לילדה תזונה שונה משלכם. מעבר לזה, כדאי שתדאגו לגוון את הארוחות שלה ולתת לה פתרונות בריאים במידה שהיא מעוניינת לנשנש משהו קל בין הארוחות. בו זמנית כדאי מאוד להכניס לחיים של הילדה יותר תנועה, ולשלוח אותה לחוג ריקוד או חוג התעמלות. בנוסף, אני ממליצה לכם לפנות לקבלת הדרכה הורית אצל תזונאית שתוכל לסייע לכם בתהליך".