אשת יחסי הציבור שירן פרץ משיקה את הספר הראשון שלה ״הודעה לתקשורת"' העוסק במידע נחוץ לכל בעל עסק שרוצה לגדול ולהתרחב ולאפשר לכל אחד לנסות לעשות יחסי ציבור ללא עזרת יחצן. החל ממושגי יסוד בסיסים, בניית כתבת תדמית שמורכבת מסטורטילינג ועד הופעתו בתקשורת. עבודה פרקטית צעד צעד עד לפרק שבו יש משימות ותובנות. הספר עוסק במידע נחוץ לכל בעל עסק שרוצה לגדול ולהתרחב ולאפשר לכל אחד לנסות לעשות יחסי ציבור ללא עזרת יחצן. החל ממושגי יסוד בסיסים, בניית כתבת תדמית שמורכבת מסטורטילינג ועד הופעתו בתקשורת. 

״אני יודעת שאנחנו בתקופה קשה ויש הרבה בעלי עסקים שקורסים בגלל יוקר המחיה ולא כולם יכולים לאפשר לעצמם לקחת שירות יחסי ציבור, החלטתי שדווקא עכשיו זה הזמן הנכון לפזר מהידע שלי והניסיון שצברתי ולתרום את חלקי למען העסקים בארץ. כן יש הרמת גבה מקולגות למה אני מלמדת אותם ושזה יכול לפגוע בפרנסה. עזבו- פרנסה זה מלמעלה. תעשה טוב תקבל טוב״.

הסודות של עולם יחסי ציבור: מה ההבדל בין יח"צ לפרסום קלאסי?

יחסי הציבור נבדלים מן הפרסום קודם כל במיקומם במדיה - בעלים של חברת הפרסום קונה מראש, במיטב כספו, אינצ'ים בעיתון, זמן שידור ברדיו ובטלוויזיה או באנרים באינטרנט. במקום ובזמן שקנה הוא יכול להראות או להשמיע כמעט ככל העולה על רוחו, מבלי שהבעלים של המדיום ובוודאי שעורכיו יתערבו) להוציא עבירה על החוק או פרסומים קיצוניים במיוחד, שהם בבחינת קווים אדומים בעיני בעלי המדיום(. 

פרסום יח"צ לעומת זאת, תמצאו בחלקים אדיטוריאליים של המדיה - בידיעות, בכתבות, בצילומים ומכאן השוני הגדול בין פרסום ליחסי ציבור. על היח"צן למצוא דרך להביא בפני העיתונאי חומר שיהיה מספיק מעניין וגם כתוב בצורה מקצועית, על מנת שהעיתונאי ימצא בו עניין וירצה לפרסמו. חומר שעבר סינון מקצועי כזה, של היח"צן, הכתב והעורך, ייתפס בסופו של תהליך, בעיני צרכן התקשורת, כאמין ואובייקטיבי לעומת המידע שנמסר לו באמצעות פרסום שנרכש בכסף.

איך עובד היח"צן?

איש יחסי הציבור לומד להכיר לעומק את הלקוח, צרכיו, יעדיו, קשריו ומתחריו. בהתאם לכך הוא מגבש את האסטרטגיה התדמיתית הנכונה ללקוח ועל פיה הוא בונה תוכנית עבודה לחשיפה מבוקרת ומפוקחת של הלקוח.

ההבדל בין יחסי ציבור "טובים" ל"מצוינים", תלוי במידת היצירתיות שתלווה את תהליך העבודה. ככל שהיח"צן יחשוב רחב, עמוק יותר ויידע להציע ללקוח ולאנשי התקשורת רעיונות שייצרו ידיעות, כתבות ואייטמים, כך יקבל יותר הזדמנויות להעלות את שם הלקוח בהקשרים המשרתים את התדמית הרצויה ההולמת את יעדיו. 

אז, הגיע הרגע הזה שהצלחת לבנות את התשתית לעסק שלך. הצלחת לבלוט עם כשרונך אל מול מתחרייך והנה הגיע הרגע הגדול הזה שאפילו שמת עבורו כסף בצד, אבל אתה לא ממש יודע מה לעשות עם התקציב הזה?

בתחום שלנו - לא עובר בשום פנים כסף בין איש יחסי הציבור לכלי התקשורת - אנחנו עובדים ישירות מול העיתונאים ומדובר ביחסי גומלין - אנחנו זקוקים להם כדי לשלב את לקוחותינו והם זקוקים לנו - כי אין להם את הזמן למצוא לבד את המידע לו הם זקוקים - הסטארטאפ החדש - תערוכה חדשה - המיזם החדש והעמותה הצעירה - לכולם יש איש יחסי ציבור. 

לעומת זאת כשאתם רואים כתבה בכלי תקשורת שכתוב עליה "בשיתוף עם" - זה כבר לא מה שנקרא יחסי ציבור כי אם "תוכן שיווקי" - פעילות זו מתבצעת מול המחלקה המסחרית ולא מול העיתונאים ואין מדובר בסיקור עיתונאי אותנטי אליו הלקוחות לכם נחשפים - אלא בפרסומת.

הספר הודעה לתקשורת/ שירן פרץ (צילום: מוטי דביר)
הספר הודעה לתקשורת/ שירן פרץ (צילום: מוטי דביר)

אז, למה יחסי ציבור זה תחום כזה מעולה עבור כל עסק?
1. קחו בחשבון שהדברים הכי פסיכיים, הכי מגניבים, והכי שיווקיים - נמצאים בתחום שלנו.
2. בסופו של יום הלקוחות הפוטנציאליים שמגיעים לאתר שלכם יהפכו ללקוחות בפועל בין היתר אם יש לכם אסמכתא, כלומר אישור - שאתם בסדר. אם הם רואים שכתבו עליכם, שסיקרו אתכם, שאתם מופיעים בטלוויזיה - הם יקבלו את הביטחון הזה. 
3. שיווק יעיל הופך ליעיל עוד יותר כשהלקוח מבין - שלא שילמתם עליו (כתבה אמיתית לעומת כתבת תוכן שיווקי).
4. למתחרים שלכם יש יחסי ציבור - אתם יכולים להרשות לעצמכם להיות מאחור?
5. והכי חשוב - זה התחום היחידי שבונה אתכם לטווח ארוך ולא קורע לכם את הכיס. בהצלחה! 

מהפכת הדיגיטל הפכה את מקצוע יחסי הציבור לכלי המרכזי בקידום השיווקי והתקשורתי של מותגים, חברות ועסקים פרטיים וכך, המקצוע הפך הלכה למעשה, לניהול כל התקשורת של המותג או החברה, במדיה הכתובה, במדיה האלקטרונית) רדיו טלוויזיה (ובמדיה הדיגיטלית (רשתות חברתיות, תוכן באינטרנט, בלוגוספירה וכיו"ב).

מה תפקידו של איש יחסי ציבור? 

איש יחסי הציבור הוא החוט המקשר בין התקשורת לבין הלקוח, ותפקידו הוא להביא את הלקוחות לקדמת הבמה באמצעי המדיה השונים. לצורך כך הוא נדרש להכיר ולהבין את הצרכים של כל אחד מהצדדים בצורה הטובה ביותר. 

איש יחסי ציבור, שואף כל הזמן לספק לתקשורת חומרים ורעיונות אטרקטיביים קריאטיביים כדי לסקר בצורה הכי מעניינת וטובה את פעילות הלקוח והענף בו הוא פועל, על מנת לקבל חשיפה תקשורתית של הלקוח, שתסייע למינוף פעילותו העסקית ושיפור תדמיתו. 

חמשת הכובעים 

על איש יחסי הציבור לחשוב בחמישה כובעים שונים:

1. כובע השוק. 
2. כובע מנהל העסק. 
3. כובע מנהל שיווק. 
4. כובע העורך. 
5. כובע העיתונאי/איש התקשורת. 

יחסי ציבור שנוצרים מהיכולת לחבוש ולהחליף את כל הכובעים הללו הם הדבר הנכון והטוב ביותר לקידום הלקוחות ועסקיהם. הבאת הלקוח לקדמת הבמה נעשית על ידי מגוון פעולות תקשורתיות:  השקות ומסיבות עיתונאים. שליחת קומוניקטים. הצעות לכתבות  וראיונות. ארגון אירועים. 

מושגים שצריך לדעת 

אייטם - ידיעה המתפרסמת במדיה במטרה ליצור הדים. אימות מידע - אחד מכללי הברזל של העשייה העיתונאית, לפיו כל  מידע המתפרסם חייב להיות בדוק ומאומת על ידי מקורות אמינים. אסטרטגיה - הדרך שבה משיגים את מטרות הארגון בסביבה  תחרותית, כשהמטרה, שהצרכן יעדיף מוצר או ארגון על המתחרים.  לכן - אסטרטגיה היא הדרך שבה ארגון משיג יתרון על מתחריו. אסטרטגיית יחסי ציבור - התוכנית ממנה נגזרת פעילות יחסי הציבור  ועל בסיסה פועלם. כוללת: הגדרת קהלי היעד, מסרים, מטרות ועוד. אמברגו - מסירת מידע לעיתונאי בהתניה שהפרסום יהיה במועד  שנקבע מראש. 

אתיקה עיתונאית - כללי עשה ואל תעשה, כפי שנוסחו בתקנון  האתיקה של מועצת העיתונות. 

ביקורת - דפוס כתיבה הכולל ניתוח והערכה של מוצר או עסק בעלות צולבת - שליטה של אדם או של חברה על כמה אמצעי  מדיה בו זמנית. 

ברווז עיתונאי - ידיעה שאין לה בסיס. 

בידול אסטרטגי - בידול המקנה יתרון תחרותי מתמשך בנסיבות  קנייה מגוונות.

דד ליין - המועד האחרון שעל כתב להעביר את הכתבות למערכת. דעות - שם כולל לכתיבה עיתונאית שבה מביע הכותב את דעתו  ועמדתו. 

הדלפה - העברת מידע לעיתונות ללא סמכות. 

הודעה לעיתונות (קומוניקט) - מידע כתוב שנמסר לעיתונות במטרה  לפרסום המידע. ההודעה לעיתונות היא כלי עבודה שכיח של אנשי  יחסי ציבור. 

הצלבת מידע - טכניקה מקובלת לאימות מידע, בדיקת מידע  שהתקבל ממקור אחד באמצעות מקור או מקורות אחרים. הרשות השנייה לרדיו וטלוויזיה - רשות ציבורית המפקחת על  השידורים המסחריים בישראל. תפקידה של הרשות הוא לקיים  שידורים באמצעות בעלי זיכיון לפקח עליהם. 

חדשות קשות - ידיעה אקטואלית בעלת חשיבות וערכיות חדשותית  גובהה המחייבת פרסום מידי )לדוגמה: פיגוע המוני(. חדשות רכות - חדשות וסיפורים בעלי ערכיות חדשותית נמוכה  יותר לעומת חדשות קשות. 

חייב להיכנס - ידיעות וכתבות שעורכים מחויבים לשלבם בעיתון  לפי הנחיית העורך. 

חמשת הממים - מרכיבי המידע הבסיסי ואבני היסוד של כל דיווח  חדשותי - מה, מי, מדוע, מתי, מקום ומרכיב שישי שמצטרף -  כיצד? 

חופש העיתונות - אחד מערכי היסוד של כל מדינה דמוקרטית,  כדי להבטיח את תפקוד השלטון יש להבטיח את אי תלותה של  העיתונות בשלטון ולהגן עליה מפני איומים מצדו.

טור - עמודת טקסט בעיתון. 

ידיעה - הפריט העיתונאי הבסיס שעיקרו מידע על אירוע בעל  ערכיות חדשותית. 

ידיעה בלעדית - ידיעה שאינה מתפרסמת במקביל באמצעי תקשורת  אחרים. 

יחוס - ציון מקור המידע בכתבה או ידיעה. 

יחסי ציבור (יחצנות, יח"צ) - פעילות תקשורתית שמטרתה להשפיע  על הציבור, או על קהל יעד מסוים, להשגת מטרות. כפולת עמודים - שני עמודים סמוכים בעיתון או בכתב עת. כתב עת - מגזין המופיע בתדירות קבועה )ירחון, שבועון, דו שבועון(  בדרך כלל במתכונת של חוברת. 

הודעה לתקשורת מאת שירן פרץ. 58 שקלים למהדורה דיגיטלית