מקורו של מנהג אכילת פירות יבשים בט"ו בשבט עוד בימי הגולה – אז נהגו בני הקהילות היהודיות השונות לאכול פירות יבשים לזכר פירות ארץ הקודש. מכיוון שבאותם ימים לא ניתן היה לשלוח לארצות רחוקות פירות טריים מארץ ישראל, השתרש המנהג של אכילת פירות מיובשים, כחלק מגעגועיהם וזיקתם של יהודי הגולה לארץ האבות. כמנהגו של מנהג – למרות שחלפו ימי הגולה והיהודים כבר יושבים בארצם – הפירות היבשים עדיין תופסים מקום של כבוד בין מנהגי החג. 

אם בעבר היצע הפירות היבשים כלל בעיקר אגוזי מלך, משמשים, תאנים ושזיפים, הרי שכיום הפירות היבשים תופסים מקום מכובד עם מבחר שרק גדל ומתחדש, וסלסלת הפירות המסורתית הפכה למשודרגת יותר. עתירי בריאות ככל שיהיו, פירות ט"ו בשבט עתירים גם בקלוריות ובסוכר.

צלחת ט''ו בשבט מסורתית (צילום: דוברות אוניברסיטת אריאל)
צלחת ט''ו בשבט מסורתית (צילום: דוברות אוניברסיטת אריאל)

פירות יבשים

  • מנת פרי אחת מכילה 60 קלוריות, והיא שוות ערך לכף צימוקים, שני משמשים או שזיפים מיובשים, או תאנה - דבלה אחת מיובשת.
  • משמש מיובש מכיל בטא קארוטן - פיגמנט צבע כתום שמהווה נוגד חימצון חזק ומונע מחלות לב, כלי דם וסוגים מסויימים של סרטן.
  • שזיפים מיובשים מכילים משלשל טבעי עדין.
  • כל הפירות היבשים מכילים סיבים תזונתיים, הממלאים תפקיד חשוב מאוד במניעת עצירות, הורדת כולסטרול, יצירת תחושת שובע ועוד.
  • הפירות היבשים מכילים חומרים שנקראים פיטו כימיקלים שהם כימיקלים צמחיים. חומרים אלו מסייעים רבות במניעת מחלות לב וכלי דם, וכן במניעת מחלות סרטן.
  • למרות ערכם התזונתי הגבוה של הפירות יבשים, פעולת הייבוש מוציאה מהם את המים, ולכן תכולת הסוכר שלהם עולה, ומכאן גם ערכם הקלורי ל- 100 גרם עולה. למשל, 100 גרם פרי מיובש כגון משמשים, דבלים או שזיפים שווים בערכם הקלורי ל-500 גרם פרי טרי.
  • בתהליך ייבוש הפירות התעשייתי מוסיפים לחלק מהפירות חומצה גופרתית, וצבעי מאכל על מנת לשמר את צבעם במהלך הייבוש.
  • למעוניינים לאכול פירות יבשים ללא תוספות מיותרות - ניתן למצוא פירות יבשים אורגניים בבתי טבע (כאלו שמיובשים בשמש).

אגוזים ופיצוחים לט''ו בשבט ברשת החמניה  (צילום: שחר גל)
אגוזים ופיצוחים לט''ו בשבט ברשת החמניה (צילום: שחר גל)

שקדים ואגוזים

  • ב- 100 גרם שקדים ואגוזים יש כ- 600 קלוריות.
  • השקדים עשירים בחלבון, סיבים תזונתיים, וויטמין E.
  • שקדים מכילים סידן, מינרל חשוב במניעת אוסטיאופורוזיס ושמירה על בריאות העצם.
  • שקדים ואגוזים עשירים בחומצות שומן חד בלתי רוויות - המסייעות בהפחתת רמות הכולסטרול "הרע"( מסוג LDL) וכך מפחיתות את הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם.
  • אגוזי מלך עשירים בחומצת שומן אלפא לינולנית, שהיא מקור צמחי של אומגה 3.
  • האגוזים עשירים באשלגן, חלקם עשירים גם בסלניום. אשלגן הוא מינרל חשוב שמסייע לאיזון לחץ דם גבוה. דיאטות להורדת לחץ דם ממליצות על צריכה גבוהה של אשלגן ולא רק על הפחתת נתרן (מלח) וזאת עבור אלה שאינם סובלים מבעיה כליתית.
  • מחקרים מצאו כי צריכת שקדים, אגוזי מלך, אגוזי ברזיל ,פיסטוקים, מסייעת לשיפור מדדים של סיכון למחלות לב וכלי דם.
  • ההמלצות התזונתיות למניעת מחלות לב וכלי דם, היא לצרוך אגוזים שקדים טבעיים, לא קלויים וללא תוספת סוכר.

רשת החמניה, המתמחה בקליית פיצוחים מכל הסוגים מציעה לרגל החג למעלה מ -60 סוגים שונים של פירות יבשים בהם אננס, עגבנייה, פומלה, תות, מנגו, תפוח בקינמון, חמוציות, ג'ינגר ועוד, לצד מבחר עשיר ומפנק של פיצוחים ייחודיים וחדשים בהם פיצוחים בטעמי פלאפל, גבינה, זעתר, ספייסי צ'ילי ועוד. הרשת שהחלה לפני 22 שנה כקיוסק קטן בקרית חיים, מונה כיום 56 סניפים בפריסה ארצית מצפון לדרום, ומפעל ייצור בצפון המשתרע על שטח של 5 דונם. להשיג בסניפי הרשת בפריסה ארצית ובאתר האונליין.

גם במחלקת הפירות היבשים של טיב טעם תוכלו למצוא שלל פירות יבשים במשקל כמו: קלמנטינה מיובשת, פסיפלורה מיובשת, ליצ'י, תפוח עץ ננסי, תאנים יבשות, אננס טבעי פרוס מיובש (לא מסוכר), מישמש, קרמבולה ועוד.

לכבוד החג, שיתקיים ב-6.2, רשת טיב טעם יוצאת במבצע חגיגי ב- 46 סניפי הרשת ובאתר המכירות "טיב טעם בקליק", במחלקת פירות היבשים והפיצוחים הטבעיים והרגילים, במסגרתו, תציע מוצר שני ב- 50% הנחה (הזול מבניהם), על מגוון מוצרי הפירות היבשים והפיצוחים הטבעיים הארוזים של המותג "ששון הקולה". המבצע בתוקף עד ה-12.2.23.

מחלקת פירות יבשים ופיצוחים בטיב טעם  (צילום: אלעד גוטמן)
מחלקת פירות יבשים ופיצוחים בטיב טעם (צילום: אלעד גוטמן)

המידע באדיבות ד"ר שרון גבריאל, דיאטנית קלינית וד"ר לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת, מהמחלקה למדעי התזונה בפקולטה למדעי הבריאות של אוניברסיטת אריאל