רבים מאיתנו סובלים ממיגרנות, ולעתים לוקחים כדורים כדי להפיג את הכאב. האם יש פתרון אחר? אולי אפשר למנוע מיגרנות באמצעות מזון? ד"ר מאיה רוזמן דיברה על הנושא בפינת המחקר בתוכניתה. 

לא בצק וסוכר: זאת הפחמימה הכי טובה כאוכל מנחם | מאיה רוזמן
האם כל כאב ראש הוא מיגרנה? | רופא מומחה מסביר

"מיגרנה היא תופעה יחסית נפוצה, בגלל שהיא משביתה את כל מי שסובל, או סובלת ממנה, כי זה יותר נפוץ בנשים. בדקו את הקשר בין המיגרנה לבין פיטואסטרוגנים - חומרים דמויי אסטרוגן מהצומח שנמצאים בכמות יחסית יותר גדולה בסויה ובמוצריו לאחר שבעבר מצאו קשר בעבר בין רמות האסטרוגן בגוף שזה משתנה במחזור החודשי של נשים לבין מיגרנות.

במחקר שפורסם לפני כחודש בירחון הבריטי המדעי לתזונה, בדקו את ההשפעה של תוספי פיטואסטרוגנים בקרב 83 נשים במשך 8 שבועות. הן קיבלו או את התוסף או פלסבו, ואז מצאו שפיטואסטרוגנים מהסויה היו קשורים לירידה מובהקת בתדירות המיגרנות. החוקרים המליצו על שילוב סויה בתתפריט. מה מכילה סויה? פולי סויה, אדממה, טופו, גם משקאות סויה במקום חלב, אפשר לנסות לשלב טופו במקום עוף או ביצה לפעמים, זה חלבון איכותי, עשיר בברזל, בסיבים תזונתיים, ולסויה יש אינדס גליקמי נמוך". 

"אילו עוד דברים התגלו כקשורים למיגרנות? שוקולד הוא ברשימת המאכלים שדווקא מחמירים מיגרנות. גם יין אדום, גם גבינה צהובה וקפה, יש בהם חומר שפעם חשדו שהואר גורם למיגרנות, כדאי לשים לב, במיוחד אם משלבים שניים מהם, לדוגמה קפה וטוסט או ארוחת גבינות ויין אדום למשל. גם בשרים מעובדים שמכילים חומרים משמשרים עלולים לגרום למיגרנות. שווה לוותר עליהם בלי קשר. ומי שמכור לקפה תריך לשים לב - דווקא חוסר בקפאין עלול לגרום למיגרנה עד שמתרגלים, אם רוצים להתרגל".

אז מה עושים? "אנחנו לא יכולים אף פעם לדעת איך מזון ספציפי משפיע עלינו, אז כדאי לנסות להימנע לזמן קצר ממאכלים שגורמים למיגרנות. אם יש שינוי - מעולה, אם לא - לעבור למזון הבא ולנסות להימנע ממנו. לכל דבר היום יש תחליף".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm