הבהלה לפלאג-אין: השווינו בין הדגמים המבוקשים בישראל

הלהיט של החודשים האחרונים הוא רכבי הפלאג־אין, אבל מה קורה כשמעמידים אותם ראש בראש מול היברידי ובנזין? צ'רי אריזו 8 במבחן השוואתי ראשון מול יונדאי אלנטרה וסקודה אוקטביה

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונלייןמעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
השוואת רכבים - משפחתי
השוואת רכבים - משפחתי | צילום: יואל שוורץ
5
גלריה
טבלה רכב משפחתיות
טבלה רכב משפחתיות | צילום: יואל שוורץ

לא רק שזהו מבחן בין שלושה דגמים שונים, זהו מבחן בין שלוש טכנולוגיות שונות, היברידי מתון, היברידי "קלאסי" והיברידי פלאג־אין. אריזו 8 הוצגה לראשונה ב־2022 ולה מנוע היברידי פלאג־אין שנמצא במותגים אחרים של קונצרן צ'רי כמו ג'אקו 7. הוא מתבסס על מנוע 1.5 ליטר טורבו 143 כ"ס וצמד מנועים חשמליים שמזניקים את ההספק ל־347 כ"ס. יחד עם סוללה גדולה בקיבולת של 18.3 קוט"ש, אריזו 8 מצהירה על טווח של 105 ק"מ על חשמל בלבד, ונסיעה במצב היברידי תמידי לשמירה על צריכת דלק נמוכה. המחיר מתחיל ב־176 אלף שקל, כשרכב המבחן הגיע ברמת גימור "נובל", הגבוהה מבין שניים, שעולה 182 אלף שקל.

יונדאי אלנטרה, שנמצאת בדור השביעי שלה ואחרי מתיחת פנים, מוצעת בישראל בגרסת מנוע אחת היברידית שמשלבת מנוע 1.6 ליטר בנזין אטמוספרי 105 כ"ס ומנוע חשמלי המנפק 43.5 כ"ס לתפוקה משולבת של 139 כ"ס. המחיר מתחיל ב־165 אלף שקל, כשרכב המבחן התייצב ברמת גימור "סופרים", השלישית מתוך ארבע רמות, שמחירה 178 אלף שקל.

טבלה רכב משפחתיות
טבלה רכב משפחתיות | צילום: יונדאי

מתיחת הפנים לדור הרביעי של סקודה אוקטביה הגיעה לישראל ממש לאחרונה ועיקרה עדכוני עיצוב קלים, מפרט בטיחות משופר, מולטימדיה משודרגת ותפעול שונה למערכות שונות. בגזרת יחידות הכוח מנוע ה־1.0 ליטר טורבו הוחלף במנוע 1.5 ליטר טורבו שכעת מוצע בשני הספקים, 115 ו־150 כ"ס. לגרסה החזקה מצטרף מערך היברידי-מתון 48 וולט, שלא מאפשר נסיעה על חשמל בלבד.

טבלה רכב משפחתיות
טבלה רכב משפחתיות | צילום: אודי עציון

הדגם מוצע בשלוש רמות גימור החל מ־164.5 אלף שקל, כשרכב המבחן הגיע בגרסת ה־150 כ"ס וברמת הגימור "אמבישן" האמצעית מתוך שלוש, שעולה 178.5 אלף שקל. עיצוב: לאריזו 8 הממדים הגדולים ביותר מבין כל המתמודדות שמעניקים לה מראה מכובד, אם כי במעטפת מעט גנרית ושמרנית. תעיד על כך מניפת הצבעים לדגם שמאפשרת בחירה בין לבן, כסף, שחור ואפור בטון. רוצים נועז? לא כאן.

בשנים האחרונות יונדאי מעניקה המון חשיבות לעיצוב, ואפשר לראות את זה באלנטרה. החזית אגרסיבית עם יחידות תאורה דקיקות, הצללית נמוכה, והאחוריים מאופיינים במשטחים זוויתיים וחדים. התוצאה רחבה וספורטיבית, כאילו מדובר במכונית חובקת כביש. אוקטביה לאחר מתיחת הפנים ממשיכה ללחוץ על אותם כפתורים שהפכו אותה למה שהיא. הופעתה מחודדת, ספורטיבית והיא בעיקר נראית כמו סופרב שקצת התכווצה.

השוואת רכבים - משפחתי
השוואת רכבים - משפחתי | צילום: יואל שוורץ

במבט ראשון נראה שמישהו העניק מחשבה נוספת לתפעול עם פס לחצני מגע מתחת למסך לשליטה על בקרת האקלים ולחצני קיצור דרך בין המושבים. אבל מסך המולטימדיה רחוק מהיד ודורש התכופפות, הוא כולל המון תפריטים ואפשרויות לא נחוצות או ברורות, וגם כמה החלטות תמוהות כמו מדוע צריך להדליק את תאורת האווירה כל פעם מחדש? מערכת השמע מצוינת, אבל קליטת הרדיו ותפעולו לא מצטיינים.

על ההגה לחצני מגע לא נוחים לתפעול ולא נראים באור יום ישראלי, אלא רק בחשיכה כשהם מוארים. מנופי המגבים והתאורה עמוסים מדי, ולחצן פתיחת מכל הדלק שוכן במיקום מוזר. המרווח מלפנים טוב והמושב נוח, אבל יש כאן מספר בעיות: אין בכלל תמיכה צידית לגב, המושב לא יורד מספיק עבור מי שאוהב לשבת נמוך, ועל אף אורכה של המכונית, הדוושות לא רחוקות מספיק, כך שקשה להשיג תנוחת נהיגה נכונה.

העיצוב החיצוני הפחוס של אלנטרה יוצר תנוחת נהיגה נמוכה. לא כולם יאהבו את זה, במיוחד אלה שיושבים גבוה, שעלולים להרגיש קרוב מדי לתקרה. שדה הראייה לפנים טוב, אבל לאחור פחות בגלל העיצוב המשתפל, וגם למראות הצד כושר כיסוי מוגבל. מאחור מרחב טוב לרגליים ומעט פחות לראש.

לאוקטביה גוונים כהים, אך הביצוע אלגנטי. יש דברים שפחות אהבנו, למשל את תפעול בקרת האקלים שמבוצע דרך המסך, את כיוון עוצמת השמע באמצעות הסליידר מתחת לצג, את תצוגת לוח המחוונים הדיגיטלי שפחות מזמינה ונאה, ואת תפעול מערך המידע בלוח המחוונים. על אף ההערות, סביבת הנהג מאוד נעימה, תפעול רוב המערכות אינטואיטיבי, כולל מערך המולטימדיה הלא גדול במיוחד (10 אינץ').

מושב הנהג מעט קצר, אבל הוא נוח מאוד, והכי טוב במבחן. הראות לפנים מצוינת, לאחור מעט פחות אבל עדיפה על זו של האלנטרה. אוקטביה היא הצרה מבין כולן, ובסידור לשלושה יהיה פחות נוח גם בגלל מנהרת ההינע במרכז, אבל לשניים היא הטובה ביותר. עם המושבים הכי נוחים, ומרחב טוב לכל כיוון כולל לראש.

אריזו 8 טרם נבחנה במבחן הריסוק האירופי, אלנטרה לא נמכרת באירופה ולכן לא תיבחן שם, אבל בארה"ב היא זכתה לציון גבוה במבחן ה־IIHS המקביל. לאוקטביה הציון המרבי של 5 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי. ואיך זה בפועל? כמו מרבית המכוניות הסיניות, לאריזו 8 מערך בטיחות פעלתן, מצפצף ונוזף בנהג כשבקרת השיוט לפעמים מתקשה בזיהוי. באלנטרה ובאוקטביה המערכות עובדות טוב יותר.

תיבת ההילוכים היא בעלת הילוך אחד ולכן מתחברת רק באזור 60 קמ"ש, אבל זה לא מפריע, גם משום שהמנועים החשמליים מפצים על כך, וגם משום שתמיד יש כוח בסוללה הגדולה שלעולם לא יורדת מ־16%. התלונה היחידה נוגעת להיסוס הקל בהצטרפות מנוע הבנזין למאמץ הדחיפה.

לאלנטרה מערכת היברידית שמנפקת 139 כ"ס ותיבה דו־מצמדית עם 6 הילוכים. בעבודה עדינה על דוושת הגז אפשר לנוע בתנועה עירונית על היחידה החשמלית. השילוב החשמלי גם מאפשר לתיבת ההילוכים כפולת המצמד להיות נעימה גם במהירות איטית, היכן שתיבות שכאלה אינן מצטיינות. כאשר מנוע הבנזין נכנס, אתם תשמעו את זה, אבל באופן סביר, ובעת מאמץ הוא רועש.

במהירות גבוהה ובכביש הררי ארוך נראה שהסיוע החשמלי מתעמעם ואז האלנטרה פחות נמרצת. אבל ביומיום הביצועים יותר ממספקים. לאוקטביה מנוע טורבו בנזין עם יחידה היברידית קלה, שמפיק 150 כ"ס ומשולב לתיבה דו־מצמדית עם 7 הילוכים. בזינוק חזק יש היסוס קל, אבל בכל מצב הביצועים יהיו טובים מאלה של אלנטרה בזכות רצועת כוח ממש רחבה ותיבה מאוד יעילה. בידוד רעשי המנוע טוב משל אלנטרה ופחות מזה של אריזו 8.

לאלנטרה כיול ראשוני קשיח יותר, כך שמפגש עם בור או באמפר יהיה פחות מעודן ביחס למתמודדות, אבל הוא עדיין טוב עם ספיגה ראויה ליצירת נסיעה נעימה, שהולכת ומשתפרת ככל שעולה המהירות. בידוד רעשי הכביש והרוח מוצלח, אבל המנוע נשמע מדי במאמץ. בכביש המעוקל אלנטרה לא מהנה לנהיגה, אבל מאפשרת לנוע מהר עם המון ביטחון, המון אחיזה, ונראה כי היא מסוגלת להתמודד עם הרבה יותר כוח.

אוקטביה מתברגת ביניהן גם מבחינת נוחות הנסיעה וגם בפן הדינמי. שיבושים קלים, גלים ורעידות חולפים מתחת למכונית בשיכוך מצוין כשהיא מתמחה בטיפול מעולה בגלי אספלט מרושעים במהירות גבוהה. בידוד רעשי הכביש והמנוע טובים, של הרוח סביר. בפן הדינמי אוקטביה מציעה אחיזה גבוהה ויכולת פנייה זריזה, אבל עם קצת יותר זווית גלגול מאשר באלנטרה והגה שלמרות היותו מדויק, נטול תחושה.

אבל השוק הזה נשלט כמעט כולו על ידי ציי רכב, ועבורם יש מתמודדת ראויה חדשה, צ'רי אריזו 8. היא אומנם אוספת כמה חסרונות כמו הנדסת אנוש לקויה, יכולת דינמית נמוכה ותפעול לא מספיק מהוקצע של מערכות הבטיחות, אבל מציגה יתרונות כמו מרחב עצום, פנים עשיר באופן לא אופייני לסגמנט, טונות של אבזור, נוחות נסיעה טובה, מנוע חזק וחסכוני ויכולות נסיעה על חשמל. יהיו מקרים שבהם כל זה לא יספיק לנצח את אוקטביה, אבל לקוח ליסינג שיבחר באריזו 8 יזכה להטבת מס בסך 1,130 שקל מדי חודש.

זה חיסכון עצום, ועבורו זו כנראה תהיה הבחירה המועדפת. דור אחרי דור אוקטביה מתגלה כמוצר שמבצע בצורה יוצאת מן הכלל את הסיפור הזה של מכונית משפחתית, על כל האילוצים והפשרות שבו. באמת שקשה למצוא משפחתית שימושית ממנה, ועבור הלקוח הפרטי שמשלם מכספו עבור המכונית, היינו ממליצים לבחור באוקטביה.

כי היא פשוט מספיק מרווחת, חסכונית, נעימה ומאובזרת - ואף מילה על החדר הנוסף שהיא נושאת עימה שנקרא תא מטען. ללקוח הציים מומלץ לשקלל את יתרונותיה מול תוספת המחיר שתגבה ממנו מכונית היברידית קלה, נטולת הטבות. לא סתם נחשף בחודש שעבר כי קבוצת פולקסווגן תשיק בשנה הבאה יחידות היברידיות מלאות, שיגיעו גם לאוקטביה. כך או כך, היא המשפחתית העדיפה כאן.

תגיות:
יונדאי
/
סקודה
/
השוואת ביטוח רכב
/
רכב משפחתי
/
צ'רי
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף