ילדים זה שמחה - גם למנהל הבנק שלכם. בטח כאשר מדובר במשפחה עם 4־5 ילדים, מה שמקפיץ את כל העלויות, כולל את אלה של הרכב. רכב 7 המקומות הזול ביותר בשוק החדשות הוא דאצ'יה ג'וגר, שעולה 175 אלף שקל, וריכוז הדגמים הבא מתחיל בכ־190 אלף שקל: צ'רי טיגו 8 פלאג־אין, מיצובישי אאוטלנדר וגרסאות ה־7 מקומות של סיטרואן ברלינגו, טויוטה סיטי ופיאט דובלו הזהים.
הפרונטרה הוא קרוסאובר עממי שפותח בידי קבוצת סטלנטיס ונמכר גם בגרסאות סיטרואן ופיאט, שצפויות להגיע גם כן לארץ. מדובר ברכב שתוכנן מראש להיות פשוט יחסית כדי להציע מחיר תחרותי, ברוח דאצ'יה. הוא נמכר בתחילה בשוק ההודי חובב המוצרים הזולים ואחרי הרצה שם, ושדרוג הבטיחות לשוק האירופי, הושק גם בגרסה הרלוונטית לנו.
רשמית מדובר בקרוסאובר קטן, קבוצה B, אבל מעשית הוא מהגדולים בקבוצה, ובזכות אופציית השורה השלישית יתחרה גם בכלים גדולים יותר. עם אורך של 4.385 מטר, 1.84 מטר רוחב, 1.655 מטר גובה ובסיס גלגלים של 2.67 מטר, הפרונטרה קצר ב־30 ס"מ ממשפחתית פופולרית כיונדאי אלנטרה, מה שמקל מאוד בחניות ובחניונים צפופים. הראשון שזיהה את המציאה היה משרד הביטחון, שהזמין 500 יחידות בליסינג עבור קצינים בדרגת רס"ן ונגדים בכירים עם משפחות גדולות. האם גם לכם כדאי?
עיצוב: המעצבים הלכו פה על כל הסעיפים. אף שהפרונטרה עונה מבחינת הממדים על הדרישות להיחשב קרוסאובר, הוא לא נראה ממש ג'יפי, אלא קורץ גם לקהל הגדול שיש באירופה למיני־ואנים. הוא נראה מרובע ותכליתי, כחלק מהניסיון ההנדסי האמיתי לנצל כל סנטימטר לטובת הנוסעים, לא עבור השואו. האפשרות לקבל אותו בשני צבעים משפרת את ההופעה: לכל הדגמים גג שחור, וכל צבע שאינו לבן מחייב בתוספת מחיר של 1,900 שקל, שתוצע ללא תשלום בשבועות הקרובים. גם ההחלטה לייבא אותו עם חישוקים קלים במקום חישוקי ברזל כמו שראינו בהשקה - משפרת את המראה.
תא נוסעים: יש מסך מולטימדיה 10 אינץ' ולוח מחוונים דיגיטלי בגודל זהה, שניהם עם תצוגות די בסיסיות. ובעיקר, יש כפתורים פיזיים לתפעול בקרת האקלים ומערכת השמע, הללויה. האווירה פשוטה, זה לא רכב גרמני מפואר כפי שהייתם מצפים כיום, אלא יותר רכב ברוח שנות ה־80, יעיל ועמיד, כולל אפילו מפתח עם סוויץ' להתנעה. לא זוכר מתי בפעם האחרונה נאלצתי להוציא מפתח של רכב מבחן מהכיס כדי להתניע, כיום גם ברכבים שאין להם פתיחה אוטומטית של הדלת, ברגע שהרכב מזהה את המפתח בכיס הוא מאפשר פתיחה והתנעה. לפחות יש כפתור התנעה. לפחות יש טעינה אלחוטית לנייד.
אז אין הרבה, אבל מה שיש עובד יפה. תנוחת הישיבה גבוהה, המושבים הקדמיים נוחים ותומכים. המושב האחורי מרווח מאוד לרגליים ולראש ונוח, אבל נטול פתחי מיזוג, עניין בעייתי ברכב שצריך לקרר שורת מושבים שלישית. מושבים 6 ו־7 מוצעים כאופציה בתוספת 12 אלף שקל למחיר הבסיסי, וניתן לקפלם כאשר אינם בשימוש. עם מרווח רגליים מצומצם, הם מיועדים לילדים בלבד.
תא מטען: בגרסת 5 המושבים הנפח עומד על 460 ליטר. אבל בגרסת 7 המקומות שצפויה להיות הנמכרת יותר, נפח תא המטען הוא 40 ליטר מגוחכים כשכל המושבים בשימוש, ו־330 ליטר כאשר הם מקופלים. אל תצפו גם לדלת תא מטען חשמלית. אפשר לקפל רק מושב אחד ואז עדיין יש 6 מושבים ותא מטען. היבואן יציע באולם התצוגה ערכת גגון ותא מטען חיצוני שמותקן עליו, בתוספת מחיר של 3,000 שקל, כסוג של אלטרנטיבה. לפחות יש גלגל רזרבי, עם גישה מתחתית הרכב.
אבזור: מסך מולטימדיה 10 אינץ', עם אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, לוח מחוונים דיגיטלי, משטח טעינה לנייד, מצלמת רוורס, 4 שקעי USB־c בדגם ה־5 דלתות ו־5 שקעים ב־7 מקומות.
בטיחות: בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב והתרעה על רכב בשטח מת. אין בקרת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום בנסיעה לאחור, מניעת סטייה מנתיב ועוד מערכות שהולכות והופכות סטנדרטיות ברכבים חדשים.
מנוע וביצועים: יחידת ההנעה היא 1,200 סמ"ק טורבו בנזין היברידי מתון, 145 כ"ס, היחידה המעודכנת של סטלנטיס ללא רצועת התזמון המתפוררת. עם משקל בסיסי של כמעט 1,400 ק"ג, לא הרבה לרכב 7 מושבים, הביצועים טובים, ונהנים מתיבה אוטומטית יעילה. עם שבעה נוסעים הרכב יהיה זריז פחות אבל עדיין יתאים לקצב משפחתי. צריכת הדלק עמדה במבחן על 13 ק"מ לליטר סבירים אבל ממש לא היברידיים, ואפשר לצפות ל־14 קמ"ל בנהיגה חסכונית ורגועה.
נוחות והתנהגות: כיול המתלים הוא מאוד גרמני, מה שמבטיח שליטה טובה בזוויות הגוף בפניות, ונוחות נסיעה טובה בדרך כלל, פחות בכבישים עירוניים משובשים. הנסיעה שקטה.
השורה התחתונה: הפרונטרה הוא יותר מהכל - תכלס. לא מצטעצע, וגם לא מאוד מפנק. גרסת 5 המושבים מרווחת וגבוהה מקרוסאוברים אחרים במחיר הזה, אך פשוטה. גרסת ה־7 מקומות לא תתאים למי שמסיע בקביעות שבעה על מטענם, אבל תאפשר למשפחות גדולות נסיעות ברכב אחד, ולמשפחות קטנות יותר אפשרות להסיע בקלות את החברים של הילדים לחוג או לפעילויות אחרות, בלי לשלם כמעט 200 אלף שקל על קרוסאובר תקני.
הוא לא מושלם, אבל הפשרות באבזור מוצדקות לאור תג המחיר. אופל (ובקרוב סיטרואן ופיאט) הצליחה לחדש כאן עבור השוק המשפחתי, ובמקום ליצור עוד רכב מפונפן, בנו כאן משפחתית פרקטית, חכמה ויעילה, אוטו שבאמת צריך. כן ירבו.
תעודת זהות / אופל פרונטרה