על-פי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, מפעל סמוך למגרש מוזנח באזור התעשייה הדרומי של סין הפך באחרונה לנקודת חנק עולמית עבור תעשיית השבבים לרכב. זאת לאחר שפעילות המפעל, השייך ליצרנית השבבים ההולנדית Nexperia, נפגעה במסגרת עימות דיפלומטי בין הולנד לסין.
לפי רויטרס, יצרני הרכב התחייבו לאחר מגפת הקורונה לחזק את שרשראות האספקה, לאחר שהשבתת מפעלים ב-2020 ושריפה במפעל יפני ב-2021 החריפו את המחסור בשבבים. ואולם, המשבר הנוכחי חשף נקודת תורפה חדשה: תעשיית הרכב לא העלתה על דעתה כי שבבים פשוטים וזולים עלולים להפוך לכלי לחץ גיאו-פוליטי בידי בייג׳ינג.
בראיון לרויטרס אמר אמברוז קונרוי, מנכ"ל חברת הייעוץ Seraph Consulting, כי "אף אחד לא נערך להפרעה גיאו-פוליטית - וגם עכשיו לא נערכים". על פי הדיווח, ממשלת הולנד השתלטה בספטמבר על השליטה ב-Nexperia בשל חשש להעברת טכנולוגיה לבעלים הסיני Wingtech, צעד שגרר תגובת נגד מצד בייג׳ינג, שהפסיקה לייצא שבבים מוגמרים מהמפעל שבדונגגואן.
רויטרס ציינה כי ההחלטה הראשונית של הולנד הוחזרה לאחור בשבוע שעבר, אולם המשבר כבר הספיק לגרום נזקים משמעותיים. מהמפעל בדונגגואן מספקת Nexperia שבבים המשולבים במגוון רחב של מערכות רכב - מבלמים ועד חלונות חשמל. השבבים הללו, שנמכרים בפחות מפרוטה אחת ליחידה, הפכו לגורם מעכב: ניסאן והונדה נאלצו לצמצם תפוקה, ובספקית הגרמנית Bosch קוצרו שעות העבודה במפעלים.
לפי רויטרס, עשרות מנהלים, ספקים ומפיצי שבבים העידו כי מדיניות "המלאי המדויק" (Just-In-Time) והיעדר גיוון בשרשרת האספקה הפכו את חברות הרכב לפגיעות מאוד. הדיווח מציין כי המשבר ממחיש את עומק התלות של התעשייה העולמית בסין - לא רק בתחומי טכנולוגיה מתקדמת או חומרים נדירים, אלא גם ברכיבים זולים ושגרתיים.
על פי רויטרס, Nexperia חזרה לשווק חלק מהשבבים למפיצים מקומיים בסין, אך דרשה תשלום ביואן - שינוי שהכביד על תהליכי הסליקה ויצר הצטברות של מלאי במפעל עד שהסוגיה הוסדרה. איש קשר בחברה ציין כי מורכבות התעשייה העולמית מקשה על חיזוי ההשפעות הגיאו-פוליטיות.
לפי דיווח רויטרס, שלוש יצרניות רכב גדולות כבר נפגעו ישירות ממחסור בשבבי Nexperia: ניסאן, הונדה וטויוטה. אולם ההשפעה רחבה בהרבה, משום שספקית־העל Bosch, שנפגעה מהמחסור, מספקת מערכות ורכיבים קריטיים למגוון יצרניות ענק. בין לקוחותיה נמנות פולקסווגן, BMW, מרצדס, ניסאן, הונדה, טויוטה וכן תאגיד סטלנטיס (שכולל בין היתר את סיטרואן, פיאט, פיג'ו, אופל, ג'יפ, אלפא רומיאו ועוד).
משמעות הדבר היא שאם רכיבים מתוצרת Bosch מסתמכים על שבבים שנפגעו בשרשרת האספקה - הרי שגם דגמים רבים מהמותגים הללו עשויים להיות בסיכון לעיכובים: מרכבי נפח של פיג'ו, סיטרואן ואופל, דרך ג'יפ ופיאט, ועד דגמי פרימיום של מזראטי ואלפא רומיאו.
לכן כל דגם שמסתמך על מערכות בלימה, ניהול מנוע, חיישנים או מודולים אלקטרוניים מבית Bosch עשוי להיות מושפע. מדובר בפוטנציאל השפעה על סל רחב מאוד של דגמים - החל מדגמי נפח כמו ניסאן רוג והונדה CR-V, דרך דגמי VW, ועד רכבי פרימיום של BMW ומרצדס - בהתאם למידת השימוש בשבבים שנפגעו שרשרתית ממשבר Nexperia.