-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
אנשי שיווק יודעים כי בשוק תחרותי הם חייבים למצוא נקודת מכירה בולטת וקליטה, שתבדל את המוצר שלהם מהמתחרים. עיקרון זה קיים כמעט בכל תחום, אבל בשוק רכבי הפלאג־אין הוא חשוב עוד יותר: כולם מציעים מכוניות מודרניות הדומות זו לזו, ביצועיהן דומים, מחיריהן כמעט חופפים. מי שיכול להצהיר שהמוצר שלו "הכי" גדול, "הכי" חזק, "הכי" מרווח, יזכה ביתרון חשוב.
גם היבואנית מאיר מכירה עיקרון שיווקי זה, והיא רתמה את אושיית הקולינריה רותי ברודו לקידום המסר. זה נחמד, אבל מכיוון שאני יותר סומך על ברודו בענייני גסטרונומיה מאשר בנושאי טכנולוגיה היברידית, לא הייתה לי ברירה אלא להפליג למבחן טווח של 200 ק"מ. האם יעמוד לינק אנד קו 08 בהבטחה המפורשת? האם אצליח לנסוע מתל אביב לחיפה ובחזרה מבלי לזהם את הפלנטה?
רכבי פלאג־אין הם הלהיט של השוק הישראלי ב־2025. נכון שהיברידיות וגם דגמי בנזין נמכרו השנה במספרים גדולים יותר, אבל רכבים היברידיים נטענים מהשקע רשמו את הזינוק הגדול ביותר: מ־5,200 ונתח שוק של 2.3% ב־11 החודשים הראשונים של 2024 ל־32 אלף ו־11.3% השנה. למעשה הרכב הנמכר ביותר השנה הוא פלאג־אין, זו הגרסה הנפוצה של הג'אקו 7 הסיני, עם מעל 13 אלף יחידות. צ'רי טיגו 8 רשם 6,100 יחידות ו־BYD סיל U עוד 4,322.
בימינו קשה להתלהב מטווח של 200 ק"מ אבל אליו מתווספים 700־800 ק"מ של מנוע בנזין הפועם בחרטום ה־08. משמעות טווחים אלה היא שהרוב המכריע של בעלי 08 ייסע כל השבוע על אנרגיה חשמלית זולה, ומנוע הבנזין ייכנס לפעולה פעמים ספורות בשבוע.
08 הוא הקרוסאובר השלישי בהיצע של המותג הסיני מקבוצת ג'ילי, אחרי ה־01 פלאג־אין גם כן, שחודש לאחרונה, וה־02 החשמלי. הייחוד הטכנולוגי והמרכב הגדול מתבטאים גם בתג מחיר עסיסי - 230 אלף שקל לגרסת הבסיס Pro, 250 אלף שקל לגרסת המבחן Halo. קשה להצמיד ל־08 מתחרה מדויק, מכיוון שלמתחרים הקרובים אין כזה טווח או סטייל, אחרים חשמליים טהורים, לאחרים יש שלוש שורות מושבים, כמו צ'רי טיגו 9 וג'אקו 8 שמציעים באותה רמת מחיר שבעה מקומות ופלאג־אין ארוך טווח, אם כי ארוך פחות.
ה־08 נמתחת לאורך 4.82 מטרים, המשיק למידותיהם של קרוסאוברים 7־מושבים כמו סנטה־פה, סורנטו, טיגו 8 וג'אקו 8. בחזית ה־08 נמצא חרטום אטום ומתחתיו נפער כונס אוויר אמיתי, הנדרש לקירור מנוע הבנזין. יחידות התאורה נמתחות לאורכו של מכסה המנוע, עם פס תאורה רוחבי. העיצוב מיוחד ולחלוטין לא אנונימי. דופן ה־08 קמורה ונאה לעין, עם הפרדה ברורה בין קו מותניים נמוך, וגג שחור הצף מעל החלונות. הדופן האחורית מלוכסנת יחסית למקובל בעולם הקרוסאוברים, זו אחת הסיבות שאין ל־08 גרסת 7 מושבים. הישבן זוכה לגילופים כוחניים משלו ולרצועת תאורה המקובלת בביזנס.
המסך המרכזי מגיב היטב ומפורט, אבל כמובן, יותר מדי פעולות מחייבות נבירה בתפריטים. יש גישה קבועה לטמפרטורת המזגן, אבל מיעוט המתגים הפיזיים מחייב להתעסק במסך לא מעט - לכיוון עוצמת המזגן ופתחי האוויר, פתיחת גג השמש הפנורמי, ובכלל - כל שינוי בסגנונות הנהיגה. אפילו את תא הכפפות אתה פותח באמצעות מסך המגע. זוהי טסליזציה מוגזמת, החזירו לנו את המתגים!
המושבים הקדמיים ארגונומיים ומחושמלים, כולל חימום־קירור־מסז', אבל הריפוד עצמו קצת מוצק לטעמי. תחושת הפרימיום נמשכת גם במושבים האחוריים - נוחים ומרווחים לשלושה, ממוזגים עם שקעי טעינה, גם שם מתקמרים לוחות מתכת מחוררים עם תאורת אווירה, לא התקמצנו על הילדים. ל־08 יש עוזרת קולית שאיתה אפשר לשוחח ולבקש פעולות שונות, אבל אני חייב לציין שהיא אינה יעילה במיוחד, על רמת האינפנטיליות המנומסת שלה. ברכב המבחן הורכבה מערכת צליל הרמן קרדון (Harman Kardon) מצוינת.
אחד החסרונות של ה־08 הוא היעדרם של שבעה מושבים, תכונה חביבה על הקהל הישראלי. מצד שני, תא המטען מחזיק 545 ליטרים מרווחים עם גישה נוחה להעמסת ציוד, טבעות לעיגון מטענים, קרסים לתליית שקיות קנייה, שימושי מאוד ונפתח חשמלית.
רמת Pro (230 אלף שקל) מגיעה עם מסך מולטימדיה 15 אינץ', קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קרפליי, טעינה אלחוטית לנייד, כניסה והנעה ללא מפתח, ומושבים חשמליים עם אוורור. רמת Halo (מ־250 אלף שקל) מוסיפה חימום ועיסוי במושבים הקדמיים, פנסי לד מטריקס, מערכת שמע הרמן קרדון, חימום הגה ובקרת אקלים תלת־אזורית.
טווח חשמלי וטעינה: סוללת 39.6 קוט"ש מבטיחה כאמור 200 ק"מ יוצאי דופן על חשמל. כדי לבדוק זאת יצאנו מתל אביב במצב Pure, שאינו מאפשר למנוע הבנזין להתעורר לחיים. מדדנו 19.2 קוט"ש ל־100 קילומטרים המשקפים טווח חשמלי של 203 קילומטרים - בינגו. במקטע אחר נהגנו יותר רגוע (עדיין, בקצב תנועה בין־עירונית) ומדדנו 17 קוט"ש ל־100 ק"מ. זהו נתון המשקף טווח נסיעה מרשים של 230 קילומטרים בין טעינה לטעינה. איי רסט מיי קייס.
בנסיעה אחרת, במצב היברידי לים המלח ובחזרה, קיבלנו תצרוכת דלק מצוינת - 22 ק"מ לליטר. אם נביא בחשבון ש־375 הקילומטרים כללו עלייה מתל אביב לירושלים פלוס טיפוס מהיר מאוד מסדום לערד פלוס שיוט עצבני בכביש 6, זהו נתון מצוין המעניק ביצועי מנוע ועידון של רכב חשמלי, בלי חרדת טווח המרתיעה לקוחות רבים מלנטוש את הבנזין. בנהיגות עם סוללה לא טעונה הייתה הצריכה נמוכה יותר, סביב 15־16 קמ"ל. עדיין לא רע לרכב בגודל כזה ודומה לנתוני היצרן.
על הכביש יש תחושה שה־08 מוצק למדי, אבל הוא אינו מתרסק על שברי אספלט ובורות החביבים על נהגי ישראל. הנוחות טובה בנסיעת עיר/פרברים, נוחה מאוד במהירויות בין־עירוניות. הבידוד האקוסטי איכותי, וה־08 משרה אווירה שקטה ורגועה. ניתן לבחור בין שלוש דרגות קושי להגה - היגוי קליל המתאים לנהיגה עירונית רגועה, היגוי כבד יותר לשוחרי מהירות ודיוק, ומצב ספורטיבי, שגם בו לא מקבלים משקל פרוגרסיבי ומידע רב מההגה, אבל אין כאן הצדקה לדרישות כאלה. ה־08 הוא רכב משפחתי נטול יומרות ספורטיביות, אבל שוחרי נהיגה יוכלו לשייט בו מהיר ומדויק למדי. מערכות הבטיחות האקטיבית מלאות, בשתי רמות הגימור.
השורה התחתונה: בתקופה שבה מצטננת התלהבות העולם מהנעה חשמלית טהורה, לינק אנד קו 08 מצליח לאחוז את מקל האנרגיה משני קצותיו: הוא מבטל לחלוטין את חרדת הטווח, ובמקביל מציע 200 ק"מ חשמליים לטעינה אחת. אהבנו את הטכנולוגיה ההיברידית, את תא הנוסעים המשובח (לקטגוריה), ואת העיצוב החיצוני ועידון הנסיעה. גם הידיעה שמאחורי 08 עומד קונצרן ג'ילי הענקי והקרבה למותג הבת וולוו, עשויות להקל על לקוחות המתלבטים בין שטקר לבין משאבת הדלק.
גרסת הבסיס Pro זהה מבחינה מכנית־חשמלית לגרסת המבחן Halo, המוסיפה בעיקר פריטי אבזור ופינוק. הבעיה היא שה־08 אינו רכב זול. בוודאי כאשר משווים אותו לרכבים סיניים אחרים. הלקוח מבולבל משפע המותגים החדשים, ותג המחיר הופך להיות מרכיב חשוב יותר ויותר במשוואת הרכישה. למרות זאת קל לשער כי לקוחות רבים ישלמו את המחיר כדי לקבל את יתרונותיו של 08.