בלי הפוזה: הפלאג-אין שייתן לכם הכי הרבה - במחיר שמפיל את המתחרים

בנקודת הזמן שבה נוסקת הפופולריות של היברידיות־נטענות, BYD מנחיתה אצלנו את סיליון 5, החמוש בתג המחיר הנמוך בקטגוריה, 167 אלף שקל # האם זו עסקה מספיק טובה כדי לכבוש בחזרה את פסגת המכירות בישראל?

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
BYD סיליון 5 DM-i קומפורט
BYD סיליון 5 DM-i קומפורט | צילום: רמי גלבוע
4
גלריה

בשלוש השנים האחרונות הובילה BYD את שוק החשמליות הישראלי עם כ־33 אלף דגמי אטו־3 שנמכרו כלחמניות טריות והיו לדגם הנמכר בארץ. ב־2025 הצטננה התלהבות הקהל מדגמים חשמליים טהורים. מטוטלת המכירות נוטה לכיוון היברידיות־נטענות המעניקות לנהג את רוב יתרונות החשמל - בלי לסבול מחרדת הטווח של נהיגה בחשמלית טהורה, ומלך המכירות החדש הוא ג'אקו 7 פלאג־אין.

קטגוריית פלאג־אין כוללת מבחר גדול של דגמים, חלקם נמכרים בחצי מיליון שקל ואף יותר. BYD סיליון 5 נוקט גישה עממית עם דגם הבסיס Comfort, העולה 167 אלף שקל. הדגם הבכיר Design עולה 172 אלף שקל, ותמורת 5,000 שקלים נוספים תקבלו סוללה גדולה יותר (18.3 קילוואט שעה במקום 12.96 ברכב המבחן) פתיחה חשמלית לתא מטען, מושבים קדמיים מחוממים, טעינה אלחוטית ועוד זוטות. בשני המקרים מדובר על מחיר הנמוך בכ־15 אלף שקל מזה של המתחרה הקרוב ביותר.

נציין שעם אורך כללי של 4.74 מטרים הסיליון 5 גם ארוך ממתחריו הקרובים, כך שבמדד "מחיר למטר־רץ", הוא מוביל את הקטגוריה. האם כל אלה יאפשרו לסיליון 5 לדחוק מפסגת המכירות את ג'אקו 7, ולהחזיר את BYD לראש מצעד המכירות בישראל?

BYD סיליון 5 DM-i קומפורט
BYD סיליון 5 DM-i קומפורט | צילום: רמי גלבוע

במרכז לוח המחוונים מתנוסס מסך מולטימדיה 12.8 אינץ', בהיר ומגיב היטב. בחלקו התחתון פרושה שורת כפתורי מגע לתפעול המזגן עם גישה ישירה לעוצמת המפוח והקירור, על ידי החלקת אצבעות על הצג. זה נחמד ומתוחכם, אף שבסופו של דבר אתה עדיין צריך לנבור בתפריטים. עוזרת קולית מאפשרת את תפעול המזגן באמצעות דיבור; זה עובד, אבל די מסורבל, ובסופו של דבר אתה חוזר אל המסך.

המסך מחולק בצורה לוגית, קל להתרגל אליו. שמחנו לגלות שתי (!) גלגלות פיזיות לשליטה בעוצמת הצליל, וסדרת מתגים על ההגה. מתגים נוספים מקיפים את מוט ההילוכים, לבחירה בין נסיעה היברידית או חשמלית, סגנון נהיגה (רגיל, ספורטיבי, חסכוני) ושאר פונקציות. לוח מחוונים בגודל 8.8 אינץ' מותקן מאחורי גלגל ההגה, ומציג טווחי נסיעה, תצוגת כביש ועוד.

תנוחת הישיבה טובה, עם כוונון חשמלי למושבים הקדמיים. אלה מציעים משענת ראש המתחברת לחלק האחורי של הכיסא. המושב האחורי מרווח מאוד, והרצפה שטוחה לגמרי. נוח לשבת מאחור בשלישייה, יש פתחי מזגן ושני שקעי טעינה. בשתי רמות הגימור אין גג שמש ותא המטען גדול, 463 ליטרים ללא גלגל חלופי.

BYD סיליון 5 DM-i קומפורט
BYD סיליון 5 DM-i קומפורט | צילום: רמי גלבוע

מערכת בקרת החשמל שומרת את הסוללה טעונה ב־25% לפחות, ולכן גם כאשר הסוללה מרוקנת לכאורה, עדיין מקבלים תאוצות ראויות ותחושת נהיגה חשמלית. פעולת מנוע הבנזין סמויה ושקטה, אם כי תחת לחץ ותאוצות ניתן לשמוע את המיית הבוכנות. בנהיגה מעל 100 קמ"ש נשמע רחש רוח חזק למדי.

בנהיגה HEV היברידית המזגזגת בין הנעה חשמלית לבין שריפת בנזין, עברנו למעלה מ־24 ק"מ לליטר בנזין - זאת כאשר הסוללה טעונה במלואה, או טעונה חלקית. זה נתון מצוין, טוב מנתונים של קרוסאוברים היברידיים כמו טוסון או ספורטאז'. כאשר יורדת רמת הטעינה של הסוללה ל־25%, אי אפשר לנהוג במצב חשמלי טהור; גם במצב זה נסענו 21־23 קילומטר לליטר (תלוי בקצב התנועה). זה נתון טוב יותר מהצהרות היצרן, והוא התרחש בנהיגה בין־עירונית רגועה. יש לשער שבנסיעת פרברים או בעיר היינו מקבלים אפילו תוצאה חסכונית עוד יותר. נתונים אלה מעידים על יעילותה הגבוהה של סוללת Blade BYD, ועל ניהול מתוחכם של מערכות החשמל והבנזין.

לסיליון 5 יש טעינת AC איטית בקצב עד 3.5 קילוואט בלבד, טעינה מלאה תימשך 4־5 שעות. כמעט תמיד תטען את ה־5 בעמדה ביתית, כי אין הצדקה כלכלית לטעון אותו בעמדות DC מהירות - כ־70 אגורות לקוט"ש לאחר העלאת המחירים הקרובה בבית, לעומת 2־3 שקלים בעמדות מהירות. הפרקטיקה הנכונה תהיה לצאת מהבית עם סוללה מלאה, ולאחר שהמצבר יתרוקן, הרכב יעבור מעצמו להנעת בנזין. גם עם מצבר ריק יש עדיין סיוע חשמלי, המגיע מטעינה רגנרטיבית המתרחשת תוך כדי נסיעה.

BYD סיליון 5 DM-i קומפורט
BYD סיליון 5 DM-i קומפורט | צילום: רמי גלבוע

נוחות נסיעה, התנהגות כביש: נוחות הנסיעה על כביש איכותי משביעת רצון, אבל כאשר האספלט שבור ועצבני, הנסיעה פחות נוחה. בנהיגה עירונית עלול ה־5 לטלטל היטב את נוסעיו על שברי אספלט וגדודיות מזדמנות. אין פה עידון נסיעה המתקבל בדגמים יוקרתיים ויקרים יותר, אבל במחירים של סיליון 5, ניתן לקבל את רמת הנוחות.

התנהגות הכביש צפויה וניטרלית, אם כי ההיגוי קליל ונטול היזון חוזר משמעותי. אבל זהו לא רכב ספורטיבי. ה־5 מצויד במערכות בטיחות דינמיות כמו שמירת נתיב, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד. אהבנו את בקרת השיוט, אבל מערכות שמירת הנתיב שתלטניות מאוד. זה מטריד, צריך לנבור עמוק בתפריטים כדי לנטרל את המערכת. המערכת גם משמיעה יותר מדי התרעות "להדליק את האורות", "עצור להפסקת קפה", "התבונן על הכביש". ראבק, זה ממש מיותר. העוזרת הקולית מפטפטת בעברית לא רעה, היא מסוגלת לבצע פעולות בסיסיות: לפתוח ולסגור חלון, להגביר/להנמיך את עוצמת המזגן או עוצמת הקול ועוד. זה יותר משעשע מאשר אפקטיבי ויעיל.

השורה התחתונה: BYD סיליון 5 הוא קרוסאובר המשלב מחיר אטרקטיבי עם מרכב גדול ומרווח, חיסכון בהוצאות תדלוק וביטול מוחלט של חרדת הטווח. זה לא רכב יוקרתי משובח, וניתן לגלות בו צדדים מחוספסים למדי; בעיקר בנוחות הנסיעה בכבישים עירוניים משובשים. מצד שני הוא בטיחותי ומאובזר היטב, מערכת ההנעה יעילה ונעימה ואחריות היצרן ניתנת ל־6 שנים (150 אלף קילומטרים). יש לשער שכל אלה ישכנעו לקוחות רבים להחנות בחצר ביתם את הפלאג־אין החדש מסין. 

תגיות:
רכבים חשמליים
/
רכבים
/
BYD
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף