היה שווה לחכות לרמזור הבא. כי איכשהו הכוכבים הסתדרו והכביש לפניי התפנה, וזה בול מה שהייתי צריך כדי להשתגר מהמקום שנייה אחרי שהרמזור הופך לירוק. בזאפ חשמלי אחד, הראש, הצוואר, הגב, כמעט עד הברכיים הוצמדו למשענת, הנוף נבלע בתוך השמשה האחורית, והנשמה שלי כמעט הצליחה להינתק מהגוף. נהגתי בהרבה מכוניות חזקות, אבל בכל כך חזקות לא נהגתי מזמן. הנה רק מקצת המספרים שהופכים את המכונה הזו לכל כך מיוחדת: 777 כ"ס, 3.2 שניות ל־100 קמ"ש ומהירות מרבית של 268 קמ"ש.
המכונית הזו, סליחה, הטיל הבליסטי הזה, נקרא 5 והוא שייך למותג סיני ישן/חדש בשם IM. למה ישן? כי מותג IM שייך לקבוצת SAIC הסינית, שהוקמה ב־1955, היא הגדולה ביותר בסין, השביעית בגודלה בעולם ובבעלותה בין היתר MG ומקסוס שנמכרים גם כאן. למה חדש? כי מותג IM הוקם בדצמבר 2020 כשיתוף פעולה בין שלוש ענקיות סיניות - SAIC, עליבאבא וקבוצת הטכנולוגיה Zhangjiang.
מקור השם IM הוא ראשי התיבות של Intelligence in Motion, והמיקוד הוא להתחרות ראש בראש מול הכוכבים הטכנולוגיים כמו טסלה, ניו, אקספנג ולי־אוטו (שלעת עתה נמכר רק בסין). את זה מותג IM, שמייבאת לובינסקי, יעשה בשלב הראשון עם שני דגמים, 5 ו־6, שהם מקבילים לטסלה מודל 3 ול־Y. אנחנו בוחנים הפעם את ה־5, שמגיעה לישראל בשלוש גרסאות מנוע שונות, כשרכב המבחן הוא בגרסת פרפורמנס, עם המנוע החזק ביותר.
בקונסולה שבין המושבים מסך נוסף בגודל 10.5 אינץ' לשליטה במיזוג ובתפעול הפונקציות הרבות שבמכוניות, מערכת שכוללת שבבי אנבידיה ומשלבת AI. הגרפיקה והרזולוציה מרשימות, כשיכולת העיבוד נחלקת לשניים. המעבר בין התפריטים מהיר, אבל יש מהירים יותר, ואילו ביצוע חלק מהפעולות כמו החניה האוטומטית, מחושב בצורה סופר־מהירה, וכמעט תמיד מאוד מדויק.
אני חייב לומר שהוספת המסך בין המושבים פתרה חלק מבעיות התפעול שאופייניות לדור החדש של “הכל בתוך מסך אחד", כי כאן יש שני מסכי מגע לתפעול הפונקציות. כך אפשר שהמסך המרכזי שמעל ימשיך לשדר את הניווט, למשל, בעוד זה שמתחתיו יתפעל במקביל משהו אחר. זה עדיף, אבל זה עדיין לא זה. בין היתר כי המערכת מציעה בתפריטים שונים המון אפשרויות, ועל גלגל ההגה נמצאים כפתורים נטולי כיתוב או סימון, כך שצריך לשנן מה הם עושים.
הטווח המוצהר עומד על 575 ק"מ, ובנהיגה סבירה תצליחו לצבור כ־520 ק"מ בין טעינות. אבל לא קניתם גרסת פרפורמנס בשביל לנהוג באופן סביר, אז הטווח יורד באופן ישיר למידת הכיף, ובמבחן המאומץ שלנו הצלחנו לחלץ 470 ק"מ - עדיין כזה שיאפשר לכם להגיע לכל מקום ללא חשש. הטעינה המהירה מהירה באמת, בקצב מרבי של 396 קילוואט בעמדות אולטרה־מהירות, שהן נדירות בארץ. בעמדה של 180 קילוואט הצלחנו למלא מ־10% ל־80% ב־23 דקות.
איכות הנסיעה נקבעת גם מבידוד הרעשים, ומפרט ה־5 כולל שמשות בזיגוג כפול ומערכת אקטיבית לנטרול רעשים. גם הפעם הביצוע טוב מאוד אבל פחות ממה שניתן לצפות לו בעיקר בגלל רעשי הכביש. חלק מהאשמה בבידוד החסר נובע מהיעדר כיסוי כלשהו לתא המטען. אגב, יחידת הכוח גם מייצרת המהום שמשתנה בהתאם ללחיצה על הדוושה, אבל הוא ממש חלש ופחות מפריע.
בתחום הדינמי 5 פרפורמנס זורחת עם יכולות גבוהות מאוד שמצניעות את העובדה שמדובר במכונית ששוקלת 2.3 טונות. הגוף מאוזן במעבר בין סדרת פניות, ההגה עם שניים ורבע סיבובים בין הקצוות חד ומדויק, הבלמים מעולים והאחיזה מצוינת. למכונית גם היגוי אחורי (הגלגלים האחוריים מסתובבים 6 מעלות לכל כיוון) ואלה יוצרים תמרון עירוני מעולה ורדיוס סיבוב חסר תקדים של 9.98 מטר, שזה בין קיה פיקנטו לטויוטה יאריס.