הימים הקרובים צפויים להיות שרביים וחמים במיוחד, ומזג האוויר הקיצוני שישרור בארץ ביום חמישי עלול להוביל לתקלות נרחבות במכשירי החשמל ובפרט במזגנים שלנו. מה צריך לעשות כדי להכין את המזגן שלנו לשימוש אינטנסיבי? איך אפשר לחסוך בחשמל? וכיצד בוחרים את המזגן המתאים ביותר לצרכים שלנו? נתי מקתם, מנהל תחום ההנדסה ב"אלקטרה מיזוג אוויר", עם הטיפים החשובים לשימוש חסכוני ובטוח במזגן, שצפוי לעבוד שעות נוספות.

יום השיבוש הלאומי: הכבישים שנחסמו והצפי להמשך | עדכונים שוטפים ושידור חי
הסלבס בהפגנות במסר נוקב לציבור: "מנסים לקחת לנו את החופש, צאו להילחם"

העברת המזגן למצב קירור: ראשית, נעביר את המזגן למצב קירור על ידי לחיצה על כפתור Mode עד שנראה סימן של פתית שלג בתצוגה. 
זו אומנם נשמעת עצה טריוויאלית, אך רבים לא יודעים כי המעבר בין העונות ובין הטמפרטורות, מצריך גם את עדכון מצב המזגן. נכוון לטמפרטורה של 25-24 מעלות, שמומלצת במיוחד לחיסכון בחשמל, ומהירות מאוורר נמוכה. 

במידה והטמפרטורה בסביבה חמה מאוד, כפי שצפוי להיות השבוע, ואתם זקוקים לקירור מהיר, ניתן לכוון את מהירות ההפעלה למהירות גבוהה יותר, אך יש לזכור כי ככל שהמהירות גבוהה יותר- כך גם מידת הרעש של המזגן. כיום, ישנם מזגנים בהם קיימת האפשרות לקירור מהיר מאוד, באמצעות לחיצה על כפתור BOOST.  

חשוב לכוון את התריסים: ההמלצה היא לכוון את תריס יציאת האוויר של המזגן 45 מעלות כלפי מעלה, מהסיבה ששם מתרכז האוויר החם. זאת, במטרה ליעל את הסירקולציה של האוויר והמיזוג של החדר. כיוון התריסים בצורה שגויה עלול לגרום לנזילות מים.

לא ניקיתם את הפילטרים? כדאי שתעשו זאת: תפקיד הפילטר הוא קריטי בסינון האבק והלכלוך. ההמלצה היא לבצע ניקוי יסודי של פילטר המזגן לפחות אחת לחודש ובהפעלה הראשונה בתחילת כל עונה. אם לא עשיתם זאת עד עתה, כדאי שתעשו זאת לפני גל החום הצפוי. פעולה זו משפרת באופן דרמטי את יעילות המיזוג, מונעת תקלות ומאריכה את חיי המזגן. פילטר סתום יוביל לרעש ביחידה הפנימית, לנזילות מים וכמובן ליעילות פחות טובה של המזגן.

במזגן עילי יש להרים את הפנל הקדמי, לשלוף בעדינות את הפילטרים, לשטוף אותם מאבק, להחזיר אותם למקומם לאחר שהתייבשו (ייבוש קל אפילו בשמש) ולסגור את המכסה. 

במזגן מיני מרכזי הפילטרים נמצאים ביחידה הפנימית. יש לפתוח את פתח השירות, לשלוף בעדינות את הפילטרים, לשטוף אותם במים זורמים ולייבש, ולהחזיר אותם למקומם.

בשני המקרים, אם נורית החיווי לניקוי פילטרים נדלקה, יש לאפס אותה לאחר ניקוי הפילטרים.

הזמנת טכנאי: ההמלצה היא להזמין טכנאי מוסמך אחת לחמש שנים לצורך בדיקת חיבורי החשמל של המזגן. עם הזמן, מוליכי החשמל המחוברים עם מהדקים למזגן עלולים להתרופף או להתייבש, דבר שעלול לגרום לזרם גבוה, שריפת מוליכים ואף לשריפת המזגן.

מתכננים להחליף את המזגן? כדאי שתדעו זאת: רבים מנצלים את המעבר בין העונות כזמן אידיאלי להחלפת המזגן הקיים. כיום, שוק המיזוג נמצא במהפכה, ועובר כולו למזגנים מסוג "Inverter". מזגנים אלו מתבססים על טכנולוגיה חדשנית, באמצעותה המזגן שקט יותר, מקרר במהירות ושומר על טמפרטורה קבועה, ואף מביא לחיסכון של כ-50% בצריכת החשמל. מלבד זאת, מזגנים אלו ידידותיים לסביבה, בשל העובדה שהם צורכים פחות אנרגיה וכתוצאה מכך ישנה ירידה חדה באחוז גזי החממה הנפלטים לאוויר, וזוהי ההמלצה המרכזית. בעקבות הרגולציה החדשה קיימות כיום סדרות מזגנים חדשות המותאמות לתקינה האירופאית, לדוגמא אלקטרה A inverter. 

מזגן (צילום: אינגאימג')
מזגן (צילום: אינגאימג')

כמה דברים שחשוב שתשימו לב אליהם לפני קניית המזגן:

מהו גודל השטח הממוזג? גודל החלל משפיע באופן ישיר על התפוקה שתידרש מהמזגן שלכם. יש לחשב גם את השטחים הפתוחים בסביבתו כמו מטבח, פינת אוכל ופרוזדור המוביל לחדרים, וכן להתחשב בחלונות גדולים דרכם חום השמש חודר פנימה.

סוג המזגן משפיע: מזגן עילי, מיני מרכזי, מערכת מולטי או VRF  - כל אלו הן תצורות שונות של מערכות מיזוג אוויר אשר יכולות להתאים לסוגים שונים של חללים שאותם נרצה למזג לפי גודל השטח והאובייקטים המצויים בו אשר משפיעים על התפוקה הדרושה בחלל.

בדירות בהן ניתן לתלות מעבים על קירות הבניין או שמעוניינים לדאוג למיזוג שטחים קטנים יחסית, המזגנים העיליים נפוצים יותר, בעוד מיני מרכזי נפוץ יותר בפרויקטים חדשים ובדירות גדולות מפני שעם יחידה פנימית אחת ניתן למזג מספר חללים.

מערכת מיזוג מולטי מפוצלת מאפשרת לחבר יחידה חיצונית אחת למספר יחידות פנימיות וכך ניתן למזג מספר חדרים, וזהו פתרון יעיל ונוח לשילוב פתרון מיזוג במהלך הבנייה, והוא יהיה נכון במיוחד למקומות עם מגבלת מקום משמעותית.

שקט: כמה השקט חשוב בבחירת המזגן שלנו. חשוב לבחור מזגן שיהיה שקט עד כמה שניתן, שיאפשר לנו לשבת בנינוחות בסלון, וכמובן שיאפשר לנו לישון שינה רציפה. עצמת הרעש של המזגן נמדדת ביחידות  dBA, ואת המידע לגבי מידת הרעש של כל מזגן ניתן בדרך כלל לבדוק אצל החברה המשווקת או היצרן.

הנצילות האנרגטית: המדד הזה מתאר לנו את היקף צריכת החשמל שדורש המזגן בעת הפעלתו. השאיפה היא לרכוש מזגן בעל נצילות אנרגטית מינימלית. כצרכנים, נרצה לראות את הדירוג A-A ++ המציינים יעילות וחיסכון מקסימלי. דירוג אנרגטי של מזגן הוא נתון חשוב מאוד שיש לקחת בחשבון בסך שיקולי הקנייה, כיוון שבחישוב מצטבר של צריכת החשמל לאורך חיי המזגן, מכשיר זול עלול דווקא לעלות ביוקר, במיוחד בחדרי שינה בהם לרוב דולק המזגן לאורך שעות רבות ואף לילות שלמים.