ספיידרמן, סופרמן, באטמן, איירון מן, וונדרוומן, הענק הירוק, קפטן אמריקה ואחרים הם כולם גיבורי על שילדינו מתחברים אליהם ועשויים לחקות. גיבורי המסך תופסים מקום בחיי הילדים, במיוחד בשנות הצמיחה וההתפתחות שלהם. מאחר וחלק מהדמויות אלימות ותוקפניות נשאלות השאלות - האם הן מהוות השפעה שלילית על אישיותם של הילדים ומהי חובתם של ההורים להגן על ילדיהם ולהציג בפניהם את הגבול שבין בדיה למציאות?

פיצוץ בשידור בחדשות 12: שלמה מעוז נטש בעצבים את האולפן | צפו
המשפט לצד קמפיין הבחירות: זה מה שצפוי לטראמפ בצל כתב האישום

היועצת המשפחתית אלכסנדרה זהאר מסבירה כי לילד בגיל צעיר יש סקרנות ודמיון רחבים, שכן רעיונותיו מלאים בדמויות האהובות עליו שהוא צופה בהן ללא הרף, והוא תמיד מבקש לחקות אותן, שכן הן המודל לחיקוי והאידיאל שלו.

"גיבורים אלה עשויים ללמד ילדים ערכים נפלאים כגון אומץ, יושר ותחושת אחריות שהופכים אותם לאנשים טובים, על ידי שימוש בכוחם כדי לעזור לאחרים ולתקן עוול ללא אלימות".

זהאר מציינת שלפעמים הילד עלול ללכת לאיבוד בעולם משלו, הרחק מעובדות החיים, בגלל אמונתו שעולמם של גיבורי העל אמיתי ועשוי לפעול באותה צורה, וזה מה שהופך את עולמו של הילד לאשליה.

ספיידרמן, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
ספיידרמן, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

לדברי זהאר, יש להסביר לילדים שגיבורי על נמצאים בינינו גם בחיים, לא רק בסיפורת, שכן כל מי שמסוגל לעשות את עבודתו היטב ולעזור לאנשים לשמור על חייהם הוא גיבור על ריאליסטי. הוא יכול להיות קצין, כבאי או רופא למשל, ואין שום נזק בלגרום לילד לפגוש אותם מקרוב ולהכיר אותם בבגדיהם הרשמיים, גם אם הוא מרגיש פחד או בושה בהתחלה.

"יש להעצים את המיומנויות החיוביות החשובות שהילד רוכש מתוך תחושת ביטחון וכוח לעזור לזולת, אפשרות להתייעצות לפתרון בעיות, בנוסף להבחנה בין טוב לרע על ידי הליכה בדרך הנכונה", מוסיפה זהאר.

זהאר הסבירה כי הסיבה להיקשרות רבה לגיבורי על וחיקוי התנהגותם ללא הדרכה מלמדת את הילד אלימות והתנהגות תוקפנית בגלל ראייתו המתמדת להילחם בגיבורים.

ייתכן שכעס ומתח שולטים בהתנהגותו ובדיבורו של הילד כאשר הוא חוזר על חלק מהמילים והביטויים של גיבוריו. התנהגות פסיכולוגית זו השולטת בילד עלולה לגרום לו להציק לבני גילו הפחות חזקים באמצעות "תחושת עליונותו וכוחו שאין שני לו", ולחשוב שהוא הגיבור הבלתי מנוצח שאינו מקבל תבוסה.

בהקשר זה, ד"ר לאנס גאריסון, פסיכולוג ילדים – באמצעות מחקרו שמטרתו לגלות את ההשפעה השלילית והחיובית של האובססיה של ילדים לגיבורי על – ציין כי התכונות האהובות על ילדים בגיבוריהם הן אומץ, נדיבות, כנות והשגת צדק, וזה מה שמניע אותם להרגיש יותר בנוח  בחייהם, אך חשוב מאוד שההורים ידונו איתם בהיבטים החיוביים והשליליים לפעמים, כדי שיוכלו לפתח את אישיותם ולהימנע מבעיות פסיכולוגיות.

גאריסון הזהיר כי "השפעות שליליות יכולות להיות חמורות עבור ילדים ואף לאיים על ביטחונם, כגון חיקוי של גיבורי העל קופצים מגובה או משחקים עם חפצים חדים, כמו גם התנהגות תוקפנית ואלימות נגד בני גילם".

הוא הסביר שגיבורי העל משתתפים כיום בסחרור של אלימות על המסכים שאין לו סוף, נכנסים למריבות וקרבות עם אינסוף נבלים ואוהבים לשאת נשק. הם כמעט ולא מזכירים שהם נלחמים לטובת האנושות, במיוחד גיבורים עם כוחות קסם לא מציאותיים כמו היכולת לעוף, לירות מהעיניים או ללכת באוויר.

כך תגנו על ילדיכם מפני ההשפעה השלילית של גיבורי העל:

הזהירו את הילדים מפני שימוש בכלים מזיקים שמלווים את המשחק של גיבורי העל וכוללים מקלות, חרבות וכלים אחרים.

חיקוי משחקי גיבורי על עלול לחשוף את הילד לנזק פיזי לו או ליריב שמשחק איתו ולחילופי מילים רעות ביניהם, לכן יש ליידע את הילד שמשחקים אלו מזיקים, ועדיף להחליפם במשחקים מסוג אחר.

לפעמים ילד עלול ללכת לאיבוד בעולם הפנטזיה שלו, הרחק מהחיים האמיתיים, ולהתנהג בצורה דומה לזו של גיבורי העל שעל המסך. לאור זאת ההורים צריכים להסביר לילד את ההבדל בין פנטזיה למציאות.