חג האביב כבר מעבר לפינה, וזה בדיוק הזמן בו כולנו מתחילים את מלאכת הניקיונות לפסח. בכדי לעשות לכם את התהליך יותר פשוט וקל, המומחים של Beko, מותג מכשירי החשמל הבינלאומי, שיתפו אותנו במדריך האולטימטיבי לניקיון מכשירי החשמל במטבח הביתי: 

תנור:

  • הקפידו לנקות את התנור באופן קבוע: ניקיון התנור באופן קבוע, יעזור לשמור על אורח החיים של התנור ויקל את מלאכת הניקיון היסודי לקראת החג. שומן ושאריות מזון עלולים להצטבר במהירות, וככל שמשתמשים יותר בתנור, כך שאריות השומן נהיות קשות יותר להסרה. לכן, לאחר כל אפיה, מומלץ לנגב עם סמרטוט\מגבון לח את מגשי התנור, זה יקל את העבודה וישמור על התנור נקי.

  • הוציאו את כל החלקים האפשריים: התחילו את מלאכת הניקיון על ידי הוצאת כל החלקים המתפרקים הנמצאים בתוך התנור כמו רשתות, תבניות ומגשים. נקו אותם בעזרת ספוג וחומר ניקוי מותאם.

  • נקו את התנור מבחוץ: הקפידו לא לשכוח את דלת התנור, באזור זה יכולים להצטבר שומנים וליצור לכלוך שיהיה קשה מאוד להסרה ככל שהזמן יעבור. השתמשו בחומרים שאינם רעילים ונקו בעדינות את הדלת ואת כל החלקים הקטנים שמחברים בין חלקי התנור.

  • השתמשו בתוכנית ניקוי עצמי: ישנם תנורים בהם קיימת תכנית לניקוי עצמי - ניקוי פירוליטי. בתהליך זה התנור מתחמם עד 480 מעלות צלזסיוס, שורף מזון עקשן והופך את חלקיקי השומן לאפר. במידה ובתנור שלכם יש אופציה כזו, הפעילו אותה ובסוף התהליך נגבו את האפר ותהנו מתנור נקי.

מקרר:

  • נתקו את המקרר מהחשמל: הדבר הראשון שיש לעשות לפני שמתחילים לנקות את המקרר, הוא לנתקו מהחשמל, זאת בכדי לשמור על זהירות ולמנוע תאונות מיותרות. רוקנו את המקרר מכל המצרכים והתכולה שבו בכדי לנקות יסודי את המקרר והקפידו להוציא  ממנו את כל המצרכים כך שישאר ריק לחלוטין.

  • הסירו את כל החלקים הניתנים לפירוק במקרר: הוציאו את כל החלקים הניתנים לפירוק כמו מדפים, מגשי ביצים ומגירות. הניחו את החלקים הללו בזהירות במקום בו הם לא ישברו.

  • נקו את החלקים הנשלפים והניחו בצד לייבוש: קרצפו ושטפו את המדפים, מתלי הדלת, המגירות ושאר החלקים הנשלפים בעזרת ספוג רך וסבון כלים. אחר כך הניחו את החלקים בצד עד לייבוש מלא.

  • נקו את הדלת ואת פסי האיטום הפנימיים שלה: אל תשתמשו בחומרי ניקוי שעלולים להזיק לחלקי המקרר העדינים אלא הכינו תמיסת פלא בעצמכם - ערבבו חצי ליטר מים פושרים עם כף סודה לשתייה, ותקבלו את חומר הניקוי הטוב והטבעי ביותר למקרר שלכם שעושה בדיוק את אותה העבודה רק ללא הכימיקלים. השתמשו במטלית או בספוג בכדי לנגב את המשטחים הפנימיים של המקרר עם התמיסה הביתית ולאחר מכן, עברו עם מטלית יבשה כדי לייבש את המשטחים ולסיים את הניקוי היסודי.

  • נקו את הסלילים החיצוניים והכבלים: הקפידו לא להשתמש בתכשירי ניקוי אגרסיביים גם בניקוי הדלת והחלקים החיצוניים. העבירו מטלית לחה על החלק החיצוני של המקרר ולאחר מכן נגבו עם מטלית יבשה את המשטח. סלילי הכבל ממוקמים בחלק האחורי של המקרר, קרוב לרצפה. הם חיוניים לפיזור החום ושמירה על הטמפרטורה הקרירה בתוך המקרר. עם הזמן, חלקים אלו צוברים אבק ולכן נדרש לנקות אותם בנפרד. משכו את המקרר הרחק מהקיר, אתרו את הסלילים ואספו את האבק שהצטבר.

  • לסיום, הכניסו את כל החלקים (יש לשים לב שהם יבשים לחלוטין) חזרה למקומם, ודחפו את המקרר חזרה למקומו. הפעילו את המקרר מחדש והניחו לו למשך שעה או שעתיים לחזור לטמפרטורה הרגילה שלו לפני מילויו במוצרי המזון.

מדיח כלים:

  • לפני שמתחילים, יש להצטייד בכמה עזרים לניקוי: ספוג, בד יבש, מברשת שיניים, סבון כלים או חומר ניקוי עדין אחר. אין להשתמש בספוגי אלומיניום ומתכת או בחומרי ניקוי אגרסיביים, אלו עתידים לעשות נזק יותר מאשר תועלת ועלולים לגרום לשריטות ואף קורוזיה במכשיר.

  • הכינו את המכשיר לניקוי: הוציאו את כל החלקים הנשלפים מחוץ למדיח הכלים. משכו את הסלסילה התחתונה החוצה והניחו אותה בצד. שחררו את המדחף העליון על ידי סיבוב המחבר נגד כיוון השעון. משכו בזהירות את המדחף התחתון למעלה, הסירו את מסנן הניקוז ואת רשת המתכת הדקה.

  • נקו את כל החלקים שהוצאתם: אספו את המדחפים, המסנן ואת הסלסלה והניחו את כולם מתחת לברז מים זורמים. ניתן להוסיף לתהליך הניקוי מעט חומר ניקוי. החלק החשוב ביותר שצריך לנקות ביסודיות הוא מסנן הניקוז, לכאן מגיעים כל חלקיקי המזון מהכלים המלוכלכים. אם לא תנקו את המסנן, עלול להצטבר לכלוך שיגרום לריח רע ומדיח הכלים לא יוכל לפעול בצורה יעילה. לאחר שניקיתם את כל החלקים, הניחו אותם לייבוש על מגבת מטבח או באוויר הפתוח עד לייבוש מלא.

  • נגבו את הדפנות הפנימיות של המדיח: השתמשו במטלית רכה לחה ונגבו את הדפנות הפנימיות של המדיח. הקפידו לייבש אותם לחלוטין לפני הרכבה מחדש של החלקים. לחות הכלואה בתוך מדיח הכלים עלולה לגרום לחיידקים ולהוביל לריחות לא נעימים.

  • נגבו את המשטחים החיצוניים של המדיח: במידה והמדיח עומד בפני עצמו, ולא נמצא בתוך נישה או ארון, יש לנגב גם את המשטחים החיצוניים. כמו ברוב המכשירים האחרים, ניתן להשתמש במטלית לחה או בצד הרך של ספוג עם מים חמימים ומוצרי ניקוי עדינים.