אתמול (5.6) חל יום איכות הסביבה העולמי, וזו הזדמנות מצוינת לבדוק מה כל אחד מאיתנו יכול לעשות למען הכדור. ישראלים רבים כבר אימצו הרגלים המצמצמים את הפגיעה בכדור הארץ ומסייעים בשמירה על הסביבה, אבל אחד האתגרים המשמעותיים שאנחנו חייבים לפתח דרכי התמודדות איתו הוא ייצור כמויות זבל עצומות הנובע מאורח החיים המודרני. 

עם קצת יותר מודעות נוכל להפחית משמעותית את ייצור הפסולות הביתית ולתרום את חלקנו לעתיד ירוק יותר. פחים למחזור נייר ואריזות פלסטיק ניתן לראות כיום כבר כמעט בכל פינת רחוב. כולנו מכירים גם את כלובי הבקבוקים הענקיים. טרנד ייצור הקומפוסט והגז הטבעי מפסולת אורגנית ביתית צובר תאוצה ורובנו מודעים גם למיחזור סוללות, קרטונים ועוד.

שימוש חוזר ומיחזור במגוון דרכים שונות ופשוטות יכול להפחית את ההוצאה החודשית שלנו ולחסוך את מספר הפריטים החדשים שאנחנו קונים. כולנו משתדלים לתרום את חלקנו למאמץ הסביבתי ולצמצם את הפסולת שאנחנו משליכים, אבל גם בסביבה הביתית שלנו וגם ביומיום מחוץ לבית יש דברים שפשוט לא ידענו שאפשר למחזר. לרגל יום איכות הסביבה הבין לאומי ריכזנו בשבילכם מספר פריטים שאין יותר צורך לזרוק לאשפה. 

בקבוקי בושם ריקים 
מיכל הבושם עשוי לרוב מזכוכית שניתן למחזר במלואה. לא הרבה יודעים אבל לזכוכית שנזרקת לפח הרגיל ועוברת להטמנה ייקח מעל מאה שנים להתכלות ובישראל נמכרים על פי ההערכות כ-10 מיליון בקבוקי בושם מדי שנה. לאחרונה הוצבו בכל סניפי רשת אפריל, בשיתוף תאגיד מיחזור האריזות תמיר, פחי מיחזור סגולים עבור בקבוקי בושם ריקים. תאגיד תמיר יאסוף את בקבוקי הבושם הריקים וירכז את הובלתם למיחזור. יחד עם זאת, מותגי אופנה מובילים כמו הרמס ורבים נוספים, מאמצים אג'נדה סביבתית ומאפשרים מילוי חוזר לבקבוקי הבושם הריקים, כך שתוכלו להנות מהבושם האהוב עליכם ללא הצורך בקניית בושם חדש. 

דיסקים 
זוכרים שפעם כדי לשמוע מוסיקה נעזרנו באביזרים עגולים ומבריקים בקוטר 120 מילימטר? הצעירים שבינינו כנראה אפילו לא ראו דיסק בחייהם, אבל לרבים מאיתנו יש ערימות של דיסקים בבית, צוברות אבק וערך נוסטלגי. במקום לזרוק אותם לפח עדיף להשליך אותם לעמדות המיחזור שנמצאות לרוב על גבי הכלובים למיחזור בקבוקים ברחבי הערים.  

מחסניות דיו למדפסת
הפתרון למחסניות הדיו הוא לא מיחזור אלא שימוש חוזר. מחסניות דיו הן למעשה מיכלי פלסטיק שמשתמשים בהם פעם אחת אבל מה שרבים מאיתנו לא יודעים זה שהן ניתנות למילוי מחדש ושימוש חוזר, מבלי לפגוע באיכות ההדפסה. בבתי עסק רבים ניתן לרכוש מחסניות דיו ממולאות מחדש, שהן גם זולות יותר וגם ידידותיות יותר לסביבה. את המחסניות הריקות ניתן למכור חזרה לאותם בתי עסק, תמורת כסף או קרדיט. 

טלפונים סלולריים
כשהטכנולוגיה משתכללת כל הזמן הטלפונים והניידים הישנים שלנו הופכים פחות ופחות רלוונטיים, עד שכל מה שנשאר מהם זה מלבן שחור ולא מתפקד שלא מותיר ברירה אלא לקבור אותם לנצח במגירה, או פשוט לזרוק לפח. ובכן, לא עוד, מיחזור פסולת אלקטרונית הוא אחד הנושאים החשובים ביותר בעידן הדיגיטלי, בו אנו מייצרים כמויות בלתי נתפסות של זבל שמקורו במוצרים טכנולוגיים. בישראל פועלות מספר חברות בתחום וניתן אפילו להזמין נציגים שיגיעו עד אליכם לאסוף את הטלפונים הישנים למיחזור. 

מיחזור בגדים
אחת התעשיות המזהמות ביותר בימינו היא תעשיית הטקסטיל. על מנת לאפשר הקטנה של פסולת, מומלץ לצרוך בגדים בהתאם לצורך הנדרש לבני המשפחה. גם כאשר אתם מבקשים לזרוק בגד קטן שאין בו שימוש עדיף תמיד לבחור במתן חיים חדשים לבגד. בגדים במצב בלוי ניתן להפוך לסמרטוטים ואילו בגדים במצב טוב תוכלו להעבירו למתקני טקסטיל הפזורים ברחבי הארץ ומיודעים למיחזור או העברתם לעמותות.

עמדת מיחזור בקבוקי בושם  (צילום: שוקה כהן)
עמדת מיחזור בקבוקי בושם (צילום: שוקה כהן)

בקבוקי דיאודורנט רול-און ריקים
רוב מכלי הדיאודורנט מורכבים מפלסטיק, כך שחלקם אינם ניתנים כלל למחזור. רובנו טועים לחשוב שכשנגמר לנו הדיאודורנט, אפשר פשוט לזרוק את המיכל הריק לפח. ובכן, תחשוב שוב. בפעם הבאה שיגמר לכם הדיאודורנט, פתחו את המיכל ושטפו אותו. לאחר מכן מלאו אותו בקצת צבע אקריל, החליפו את המכסה, וברגע אחד יצרתם בקבוק צבע רול-און. אפשר להשתמש בבקבוק לציור על נייר, קרטונים וחומרי יצירה. אך אם תמלאו את הבקבוק בצבע המתאים לבד, אפשר להשתמש בהם אפילו לציור על בגדים. הילדים בטוח יתלהבו! 

צמיגים ישנים
גם אם הצמיגים שלכם ישנים מכדי לשמש אתכם לנהיגה, אין זה אומר שצריך להשליך אותם לפח. אם מתחשק לכם לשדרג את החצר בנדנדה חדשה, אין צורך לקנות חדשה, השתמשו פשוט בצמיג הישן שלכם, קשרו אליו חבל והרי לכם נדנדה שעושה טוב גם לסביבה. שימוש נוסף לצמידים ישנים הוא האפשרות לשתול בהם צמחים ופרחים, שיאפשרו לכם לחסוך בקניית עציצים מפלסטיק.