ההשראה והאג'נדה שעומדות מאחורי הקולקציות החדשות לאביב־קיץ 2023 מקדמות תעוזה, שבירת מוסכמות ושחרור מסטיגמות מיושנות, אלה מאפשרות היצע רחב ומגוון של סגנונות בהשפעת טרנדים עכשוויים מעולם האופנה והלייף־סטייל, שנלקחו מזירות האופנה העולמיות.
בבואנו לסקר את הטרנדים המובילים בתחום משקפי השמש לקראת קיץ 2023, גילינו שקיים תואר ייעודי לכך - גלוריה בבאי, מרשת אופטיקנה היא כזו - טרנדולוגית! בבאי, שעוסקת בתחום למעלה מ־17 שנה, התחילה כדיילת מכירות בסניף עזריאלי בתל אביב והפכה בגיל 23 למנהלת הכי צעירה ברשת, ולאחר מכן למתאמת אופנה, קניינית, מעצבת דגמים למותג הבית וטרנדולוגית.
בבאי: "ניתן לזהות טרנדים בכל דבר, לא רק בעולם האופנה. בכוחו של טרנד לשטוף תחומים רבים בחיים מעיצוב הבית, לאומנות, למזון, לתרבות, וכן, גם באקססוריז כמו משקפיים, למשל טרנד הטראצו שבא לידי ביטוי בחיפויים לבית, בהדפסים על בגדים, בפרינטים על קופסאות והוא תורגם גם למשקפיים וזכה לכינוי 'אפקט השיש'".
דורין מיכאלי, מנהלת התמהיל של רשת אופטיקה הלפרין, מוסיפה כי בעונה הקרובה צפויות לחזור המסגרות הגדולות מפלסטיק בצבעים עזים ומגוונים, החל מצבעי פודרה, לבן, שחור, גווני חרדל ועד לדוגמאות מנומרות, מנוקדות ועוד. ״בנוסף לצבעוניות שהמסגרות מוסיפות ללוק, המשקפיים הגדולים מספקים הגנה לעיניים ולעור העדין שמסביבן - דבר חשוב מאוד במזג האוויר הישראלי ולכן אנו מברכים על חזרתו".
דנה שניידר, מנהלת קולקציה ברשת ERROCA BY SUPER PHARM: "אחד הטרנדים הבולטים שנראה הקיץ הוא מסגרות משקפי החתול שראינו על המדפים גם בחורף האחרון. הקיץ, הטרנד חוזר עם טוויסט רך של קצוות מעוגלים. גזרת ה־CAT EYE מדגישה זוויות מחודדות בחלק העליון של המסגרת ומחמיאה לרוב צורות הפנים, מה שהופך את הטרנד למנצח".
במותג קרולינה למקה ברלין עושים כבוד לטרנד נוסף (ספורטיבי) שיבוא לידי ביטוי השנה, לצד הסגנון הקלאסי, שלדבריהם: "לנצח יהיה קונצנזוס אופנתי ויציג דגמים על־זמניים, לעתים כיוניסקס או עם טאץ' עכשווי, בגוונים חמים שיעניקו לוק אורבני".
בין גברים לילדים
גברים - סצנת משקפי השמש לא פוסחת על הגברים. אלינור בור, סמנכ"לית השיווק של לוקסאוטיקה ישראל: "משקפי השמש כבר מזמן אינם אקססורי שמשתמשים בו רק בקיץ ובטח שלא רק בגזרת הנשים. מלבד העובדה שבישראל תמיד קיימת קרינה שחייבת סינון, יש גם סצנת משקפי שמש והיא גדולה במיוחד. משקפיים הם אקססורי חשוב בכל עונות השנה והמותגים מספקים אינטרפנטציות חדשות (קלאסיות או טרנדיות) גם עבור הגברים, בכל קיץ מחדש. הטרנדים שיובילו השנה בגזרת הגברים יכללו מסגרות מתכתיות, פלסטיק וערבוב חומרים".
"העדשות מצדן יציגו מגוון רחב, מרמות שונות של שקיפות ועד עדשות כהות עם גימור מראה, שחור מט, שחור מבריק. מותגים רבים בחרו השנה להעצים את הנוכחות של המשקפיים על הפנים של הגברים עם דגמים גדולים במיוחד, לצד מסגרות מדוקקות מלוטשות. גם הצבעוניות בדגמי הגברים עשירה ונועזת מתמיד ותכלול: צהוב, כתום, אדום, טורקיז וכחול. הדגמים הקלאסיים שלא מתרגשים מטרנדים יוצעו גם השנה, כאלו הם למשל משקפי הטייסים שמותגים כדוגמת ורסאצ'ה, פראדה ואוליבר פיפלס עיצבו דגמים בהשראתם".
הקיץ נכיר גם נישה חדשנית שמציגה דגמים של מבוגרים, אבל לילדים. מותגים גדולים כמו ורסאצ'ה EYEWEAR ורייבאן מתייחסים לילדים כמבוגרים ומציגים דגמים יוקרתיים ומעוצבים על פי הטרנדים המובילים, גם עבורם. על פי לוקסאוטיקה, הקולקציות העכשוויות לילדים מציגות דגמים תוססים ואנרגטיים, לצד עיצובים קלאסיים ונוחים שמקבלים טאצ' בעזרת צבעים. הקולקציה של רייבאן, למשל, מציעה אפילו משקפי ראייה שמתכתבים עם הטרנדים המתחלפים.
אלינור בן צבי, סמנכ"לית שיווק לוקסאוטיקה: "אם בעבר היצע המשקפיים לילדים היה מצומצם למדי והתבסס בעיקר על מסגרות מתכתיות עגולות ועם עדשות עבות ולא אסתטיות, היום הנטייה היא לבחור במסגרות מפלסטיק, עם חומרים גמישים ללא ברגים וללא צירים. המסגרות היום הן הרבה יותר קלות ועמידות".
אופטומטריסט מרחוק - עדשות PRO OPTIC של קרולינה למקה ברלין מאפשרות להפוך כל דגם של משקפי שמש למשקפי ראייה עם עדשות אופטיות המיוצרות בטכנולוגיה מתקדמת המגנות גם מפני השתקפויות, קרינת UV ושריטות. את בדיקת הראייה ניתן לבצע בסניפי הרשת באופן היברידי בתא ה־EYEBOX, חדר בדיקת ראייה מתקדם וחדשני המתופעל על ידי אופטימטריסט השולט על הבדיקות מרחוק, כשירות הניתן לקהל הרחב ללא תשלום.
עדי עירון, אופטומטריסטית, בשמיר־אסילור ישראל: "מרכיבי משקפי הראייה לא מוכנים עוד להתפשר על איכות ראייה והמראה האופנתי, ולכן אחד הטרנדים הבולטים השנה הם משקפי הראייה הצבעוניים. עבור אלה שלא מעוניינים להחליף את משקפי הראייה בשמש בכל יציאה החוצה, קיים פתרון של עדשות ראייה בתוספת צבע בהיר, המספקות 100% הגנה מקרינת השמש, למרות צבען הבהיר. אופציה נוספת ופופולרית מאוד, הן עדשות פוטו־כרומטיות המשנות את צבען בהתאם לכמות קרינת השמש שמסביב".
בבאי מרשת אופטיקנה מגלה נישה נוספת, שתופסת תאוצה בשנים האחרונות: "בתהליך הייצור, אנו עושים שימוש גם בעדשות פוטוכרומטיות המכילות בחומר הגלם עצמו מסנני קרינה למסכים".
טרנדים עסקיים
מיזוגים ואיחוד כוחות: סופר־פארם מרחיבה את פעילותה בתחום האופטיקה והופכת את אירוקה לרשת אופטיקה תחת השם ERROCA BY SUPER PHARM. במסגרת זו עתידה סופר־פארם להכפיל את הפריסה של אירוקה מכ־60 סניפים בתוך שנתיים ל־120 סניפים. סניפי הרשת בקונספט החדש יציעו חדרי בדיקה עם אופטומטריסטים מקצועיים ומנוסים שיבצעו בדיקות ראייה במקום. הסניף הראשון בקונספט הזה נפתח לאחרונה בקניון עזריאלי.
ניצן לביא, מנכ"ל סופר־פארם: "ERROCA BY SUPER PHARM תכפיל את גודלה תוך שנתיים, ותביא לראשונה בשורה של מקצועיות לצד מותגי־על בינלאומיים. עבור סופר־פארם מדובר במהלך משמעותי שעתיד לשנות את מפת שוק האופטיקה בישראל, ועבור אירוקה זוהי תחילתה של דרך חדשה בשוק תחרותי שלא פעלה בו בעבר".
בינואר האחרון פתחה הרשת העולמית SUNGLASS HUT את החנות הראשונה שלה בישראל, מאז נפתחו 14 סניפים והיד עוד נטויה. הרשת מציעה קולקציות חדשות ומעודכנות של כ־24 מותגי־על בינלאומיים מובילים עם למעלה מ־ 1,500 דגמים. הרשת שנוסדה בשנת 1971 צמחה והיא מפעילה כיום למעלה מ־3,000 חנויות ברחבי העולם, מאמריקה, אירופה והמזרח התיכון ועד אוסטרליה, דרום אפריקה, סין ודרום מזרח אסיה.
אבי טובול, מנכ"ל SUNGLASS HUT ישראל: "אני שמח ונרגש להשיק את המותג SUNGLASS HUT בישראל. עשרות החנויות בפריסה ארצית מעוצבות בקונספט בינלאומי ויוצגו בהן קולקציות משקפי השמש של מותגי האופנה המובילים בעולם. הקולקציות יתחלפו בתדירות גבוהה ויציעו מגוון רחב של דגמים. הרשת תעניק ללקוחות הישראלים חוויית קנייה בינלאומית וחדשנית ותחבר אותם למגמות האופנה המובילות בעולם".
וכמו כל תחום, גם כאן המשפיענים הם אלה שיקדמו את המכירות. בבאי: "חלק בלתי נפרד מקידום טרנד בימינו תופסות הרשתות החברתיות, ולקידום בעזרת משפיענים יש כוח רב. המותג קאטליה למשל עושה את זה מצוין. יש לנו משפיעניות שברגע שהן מעלות תמונה עם אחד הדגמים לרשתות הפופולריות, הוא הופך לסולד אאוט. עמוד האינסטגרם המצליח של המותג מציג תוכן עשיר, צעיר, אופנתי ובינלאומי המשלב אווירה יוקרתית מפריים לוקיישנים בינלאומיים, לצד סלבריטאים ישראלים ובינלאומיים שבוחרים לשלב את המותג בחיי היומיום שלהם".