בזמן שהחיילים והחיילות שלנו בשטח, העור שלהם חשוף לשמש, ליובש ולאבק. כל התנאים הסביבתיים, יחד עם השעות הרבות שהם ערים ועומדים על הרגליים עם נעלי צבא, מדים, כיסוי ראש ומשקל כבד, מובלים לבעיות נפוצות בעור.  

אז בנוסף לכאבי הרגליים בשל העמידה הממושכת, יסבלו במגזר הצבאי מבעיות עור שונות. ד"ר סיון מרסר מומחית ברפואת עור, אסתטיקה ולייזר מסבירה: "בדרך כלל יופיעו זיהומים פטרייתיים, אקזמה/דרמטיטיס, תגובות לעקיצת חרקים, זיהומים חיידקיים ואקנה. אבל גם שפשפת וחררה אשר יופיעו בשל ההזעה והחום, יטרידו לא פחות.

"בקרב החיילים והחיילות, כל אלה יופיעו בעצימות גבוהה יותר שכן, חום, הזעה ולבישת מדי הצבא מחמירים את המצב. זיהומים פטרייתיים שכיחים אצל אלו שנועלים את מגפי הצבא, מתקלחים באותן מקלחות. גם תגובות לעקיצת חרקים אינן מחזה נדיר בקרב אלה שנאלצים להסתובב באזורים חוליים, צמחיה ובאזורים סבוכים. אלרגיות לדשא בזמן האימונים, דלקת עור ממגע או התפרצות אקנה עקב מריחת קרם הסוואה צבאי על הפנים ולחץ. דלקת עור בשל מגע עם חומרים דוחי חרקים, אלרגיה ואי סבילות של מדים צבאיים הם מהבעיות הדרמטולוגיות הנפוצות ביותר בהן נתקלים בתחום הצבאי.

ד''ר סיון מרסר מומחית לרפואת עור, אסתטיקה ולייזר  (צילום: פזית עוז, סטודיו BARE)
ד''ר סיון מרסר מומחית לרפואת עור, אסתטיקה ולייזר (צילום: פזית עוז, סטודיו BARE)

מהן בעיות העור הנפוצות ב'מגזר הצבאי' וכיצד ניתן למנוע או לטפל כשהן מופיעות?

פטריות בכפות הרגליים - עמידה ממושכת בתוך נעליים צבאיות סגורות, יחד עם חושך ולחות. כל אלו מהווים מקור להופעת פטריות ברגליים. הפטרייה יכולה להופיע גם במפשעה וזאת כתוצאה מפעילות גופנית מאומצת יחד עם ההזעה. יתרה מכך, לחיילים לא תמיד מתאפשר להתקלח, להחליף בגדים וגרביים ולכן הבעיה הופכת למטרד של ממש. גם המקלחת הצבאית יכולה להוות טריגר להידבקות בפטרת כף הרגל וחוסר בתנאים הסטריליים.

שפשפת - שפשפת יכולה להופיע  באזורים רבים בגוף. בעיקר במפשעה, בתוך הישבן, בית השחי, ירכיים ובאזורים שמשתפשפים בבגד או בעור שמנגד. השפשפת מופיעה בעקבות הזעה ושפשוף חוזר של האזור. השפשפת צורבת מאוד, כואבת ומעיקה. ממש קשה לתפקד עם שפשפת ולכן ניתן להיעזר בתכשירים מקלים כאשר היא מופיעה.  

שלפוחיות - גם השלפוחיות יופיעו בעקבות השפשוף בתוך הנעל הסגורה. במיוחד למי שלא רגיל להסתובב במהלך שעות רבות עם נעל כבדה וסגורה. כדי להקל על השלפוחית באם תופיע, ניתן להיעזר בפלסטרים מרופדים שימנעו את המגע של השלפוחית עם הנעל. צריך לשמור על היגיינה של המקום וזאת כדי למנוע מזיהום להתפתח.  

"חררה" - מי לא מכיר את הנקודות הקטנות המגרדות שמופיעות בעיקר בפנים, בצוואר, בגב ובחזה. החררה מתפתחת  במקרים של הזעה ולכלוך. בעיקר בזמן שגם מזג האוויר מאוד חם ולח. זה קורה לאחר חסימה של בלוטות הזיעה בגוף ובכך הזיעה יכולה להצטבר מתחת לעור ולפתח גירוי ופריחה. לפעמים לא ניתן למנוע את החררה ולכן אם היא מופיעה, כדאי לנגב בעדינות את האזור ולמרוח תרחיף מרגיע. 

גירוי מגילוח - במקרים של עור רגיש. פעולת הגילוח יכולה לגרום לגירוי בעור ולהופעת פצעים ואפילו להחמיר בעיות עור קיימות כגון אקנה. כל אלה אף יחמירו בתנאי שטח בהיעדר תנאים סביבתיים ותכשירים מותאמים.

אטופיק דרמטיטיס ו/או אקזמה - ידועה גם בכינויה אסתמה של העור, זו מחלה דלקתית כרונית בעלת רקע בעיקר גנטי. במקרים קשים היא תהפוך לאקזמה וזיהום. דלקת העור האטופית, הנה מחלה כרונית בעור והיא תתחיל כפצעונים אדומים מגורים, יובש וגרד מכאיב. היא תתפתח, באזורים מסוימים בעור וע"פ רוב תתבטא בפנים, ברגליים, בצוואר והידיים. בהתחלה היא תורגש כגירוד בעור לאחר מכן תתפתח פריחה מחוספסת והאקזמה דלקתית. האזור הדלקתי יהיה עבה יותר ומאוד יבש. האקזמה אמנם לא מסוכנת אבל היא מאוד מעיקה ומטרידה, מורידה באופן משמעותי את איכות החיים ובעיקר בקרב אדם שאמור להיות פעיל ויעיל. הבעיה אף מחמירה כאשר ממשיכים לגרד את האקזמה. הפצעים נפתחים ואז נוצר גם זיהום. למרות היותה בעיקר גנטית, גם לסביבה יבשה ומתח עלול לגרום להתפרצות הראשונית ולהתפרצויות הבאות. לפעמים גם שהות ארוכה בתוך מקור מים והזעה מרובה עלולה להיות מקור להתפרצות האקזמה.