אין כמעט אדם שלא מכיר את זריקות ה"בוטוקס" שהפכו בשנים האחרונות לטיפול הקוסמטי הנפוץ ביותר. על פי האגודה האמריקאית למנתחים פלסטיים, בארצות הברית מתבצעים 4.6 מיליון טיפולים מדי שנה.
אם תשאלו למה? תבינו כי הזרקת הבוטוקס נחשבת להליך לא ניתוחי, אבל מפחית את הופעת הקמטים והקמטוטים בפנים על ידי צמצום פעילות השרירים באזור הטיפול. כך שלעומת הטיפול המינורי שאנו מבצעים בבוטוקס, התוצאה תהיה מאוד משמעותית, ניכרת וכמעט מיידית. 

לבוטוקס, המוכר בעולם הרפואה בשם "בוטוליניום" קיימים שימושים רבים. לא רבים יודעים שהוא למעשה רעלן אשר עבר עיבוד מבוקר והפך לבטוח לשימוש. הזרקתו לאזורים האמורים בפנים גורמת להחלשת השריר שיוצר את הקמטים בזמן ההתכווצות. השריר המוזרק נחלש זמנית והוא חוזר לפעילות מלאה לרוב עד 4 חודשים מההזרקה. לכן גם הטיפול הפיך ויש צורך לחזור עליו כל מספר חודשים. שוחחתי עם ד"ר אברי רווה, מומחה בכירורגיה פלסטית, שהצליח לשפוך אור על הכוכב של עולם הקוסמטיקה. 

אז אם חשבתם שאתם כבר יודעים הכל על הבוטוקס - תספרו שוב עד חמש:

לא רק במצח נחושה - בוטוקס משמש לא רק כדי להפסיק להיראות כועס, אלא מתאים למצבים פחות פופולריים כמו "קליפת התפוז" -  אם הסנטר נראה כמו תפוז עייף, והוא מרבה לזוז בזמן הדיבור, הבוטוקס ירגיע וישחרר את השרירים והכיווץ. אבל לא רק. כי בוטוקס המוזרק לאזורים שונים בחלקים האחוריים של הלסת, סנטר ובפנים, יכול להגדיר מחדש את מתאר הפנים ולעצב אותם מחדש ע"י ריכוך עקבי והפחתת הפעילות של אותם שרירים. 
חיוך ה"ארנבון" נועד לטפל בקמט שנוצר בין האף לקצה הפנימי של העין, כי חיוך הארנב חושף מדי את השיניים הקדמיות. הזרקת באזור המכווץ ישחררו ובזמן החיוך לא יבחינו בגיל. 
"גאמי סמייל", או "חיוך החניכיים"  -  מכירים את זה שכל חיוך קטן ועדין חושף את החניכיים באופן מאוד ניכר? לרוב זה נובע ממבנה שפתיים דק, או בעלי מרחק קצר בקשת של השפה העליונה, ולכן הרפיית השריר תשפיע על גובה החיוך.  
צוואר-  הצוואר המשך הפנים. לא חשוב כמה הפנים חלקות ומתוחות. אם הצוואר מקומט המראה יהיה מבוגר. אז בוטוקס לשיפור מרקם הצוואר מושפע מתנודות הראש ועם הגיל,  שרירים מסוימים בצוואר יכולים  לגרום לקמטים ולמראה מבוגר. הבוטוקס מסייע להרפיית השרירים הללו ומספר לצוואר מראה צעיר ומהודק יותר.

שיהיה פה יבש! - שלושה עד 10% מהאוכלוסייה סובלים מהזעת יתר, אם במצח, בכפות הידיים, בית השחי ועוד. הזעת יתר פוגעת באורח החיים של הסובלים ממנה, ויש לה השלכות של פגיעה בדימוי הגוף והנפש, פגיעה בביטחון העצמי ועוד. במצבי סטרס היא אפילו פוגעת יותר, וגורמת לרטיבות לא נעימה בבואנו ללחוץ את ידו של הקולגה או לחבק אהובים. הטיפול בבוטוליניום טוקסין, נחשב לאחד הטיפולים היעילים לטיפול בהזעת יתר בבית השחי, הוא מאוד קל והפך לפופולרי מאוד. החיסרון העיקרי שלו בכך שיש לחזור על הטיפול פעם או פעמיים בשנה.

ד''ר אברי רווה, מומחה לכירורגיה פלסטית (צילום: באדיבות המצולם)
ד''ר אברי רווה, מומחה לכירורגיה פלסטית (צילום: באדיבות המצולם)

נגד הזמן - הטיפול בבוטוקס מכל סוגיו לא יעלה על 15 דקות - והזמן הוא משמעותי כאשר מדובר בגיל. למי יש זמן לטפל שעות או להיות שעות בבית לאחר הטיפול. טיפול קטן וקצר הוא עם ערך גדול. כמו כן, ככל שתקדימו את טיפולי הבוטוקס תקדימו למעשה תרופה למכה.

בלי הבדלי מין, גזע דת או צבע - מספר הגברים הפונים לטיפולי בוטוקס גדל בשנים האחרונות בצורה משמעותית. אם נדבר במספרים, אז מספר הגברים שעברו הליך בבוטוקס עלה ב-337 אחוז מאז שנת 2000. הגברים אשר נפתחו לטיפול זה, הם בעיקר אנשי צווארון לבן בתעשיית העסקים, המשפטים או האופנה, ורבים מציינים תחרות בתחום מקום העבודה כמוטיבציה לגשת להזריק. הבוטוקס מעניק לגברים יתרון בעולם העסקים כאשר הגיל והמראה הנם  גורם מכריע. 

בוטוקס היסטורי - מסתבר שהשימוש בבוטוק הוא לא אופנה חולפת. הבוטוקס הפך לכלי קסם בידי הרופאים, הרבה לפני שהוא היה פופולארי בתחום הקוסמטיקה. יחד עם זאת, הוא לא קיבל את אישור ה-FDA כטיפול קוסמטי עד 2002 למרות שהוא התגלה בשנות ה-20. ד"ר יוסטינוס קרנר גילה לראשונה את הבוטולינום טוקסין, חלבון נוירוטוקסי שנוצר מחיידק. זה נכון - בוטוקס הוא רעלן חיידקי, וזו הסיבה שחשוב לקבל זריקות מאיש מקצוע רפואי מורשה.