לפני כמעט שנה התבשרנו על נגיף מסתורי וחדש שיוצא מסין, נגיף שבסופו של דבר התפשט בכדור הארץ והכניס אותנו לסגרים אינסופיים. אחת מתופעות הלוואי של הקורונה, והקפאון שפקד את העולם לכמה חודשים כמעט לפני שנה, היא הורידה של זיהום האוויר. בעלי החיים שיצאו אל הטבע והפריחה המחודשת הזכירו לנו מה אנחנו מעוללים בשגרה שלנו לכדור הארץ. ט"ו בשבט זו הזדמנות נהדרת להתייחס למותגי אופנה שהבינו שאנחנו חייבים להתייחס יפה למקום בו אנו חיות, שהרי ידוע שתעשיית האופנה היא אחת מהתעשיות המזהמות ביותר שיש. 

נעלי ALDO (צילום: יח''צ)
נעלי ALDO (צילום: יח''צ)

דווקא בעולם ההנעלה שבמשך עשורים דגלו בייצור נעליים מעורות שפגעו בחיות ויצרו תעשייה מזהמת במיוחד, נראה כי כיום אין חברה או מותג שלא יוצרים ליין טבעוני או עם אחריות חברתית -כמו שהם אוהבים לקרוא לזה, ביניהם: ALDO, ספרינג, NEXT ועוד. אבל בעוד שנעליים טבעוניות או נטולות אכזריות קיימות כבר שנים רבות, בעולם הביגוד יש התקדמות איטית יותר- וכיף להכיר כמה מותגים, גדולים וקטנים, ששמים להם את נושא איכות הסביבה וקיימות בראש מעייניהם. 

LEVIS X RIO FARM לפקטורי 54 (צילום: יח''צ)
LEVIS X RIO FARM לפקטורי 54 (צילום: יח''צ)

המותג האמריקאי ליווייס השיק קולקציית קפסולה עם המותג הברזילאי FARM Rio המבטאת את האהבה הגדולה לטבע שמזוהה עם המותג מריו דה ז'נירו, ומשדרת מסרים ירוקים של שמירה על איכות הסביבה, חיבור לטבע ומבט אופטימי כלפי העתיד. המותג שידוע בהדפסים המקוריים שלו, הרואים בטבע כמקור השראה נצחי, ומציגים את האקלים הטרופי, הנופים עוצרי הנשימה, האנרגיות הגבוהות ושמחת החיים המאפיינים את ברזיל. שיתוף הפעולה שילב את כל האלמנטים הללו במגוון פריטי דנים אייקוניים של ליווייס ונמכר באתר של FACTORY54 והקמפיין העולמי כולל מהלך חברתי וסביבתי למען שימור והצלת היערות בברזיל ושתילת 14,000 עצים חדשים.

טימברלנד  (צילום: יח''צ)
טימברלנד (צילום: יח''צ)

המותג Timberland השיק לא רק קולקציה ידידודית לסביבה אלא גם בחר פרזנטורים בשל היותם אקטיביסטים למען איכות הסביבה. חומרי הגלם משלבים פלסטיק ובקבוקים ממוחזרים והמותג הפסיק להשתמש בפלומות אווז והחליף אותן באלטרנטיבות מחומרים איכותיים שאינם מהטבע. הם גם מצהירים כי הם מחדשים את טכנולוגיות הייצור באופן שוטף, בכדי למזער את ההשפעות הסביבתיות של מוצריהם. ואם כל זה לא מספיק, המותג אחראי על נטיעת יותר מ- 50 מיליון עצים ברחבי העולם ב-5 שנים האחרונות.

תיק BOBBY באתר SWAGG.CO.IL (צילום: יח''צ)
תיק BOBBY באתר SWAGG.CO.IL (צילום: יח''צ)

גם עולם התיקים, כמו עולם ההנעלה, עשו שינויים רבים וכיום יש אלפי מותגים טבעוניים או בעלי אחריות סביבתית כגון תיקי BOBBY ההולנדים שנמכרים ב SWAGG, הנחשבים לתיקים המקוריים נגד גניבות: הרוכסן של כל התיקים נמצאים בגב התיק, יש כיסים נסתרים ורוכסנים חסויים. על מנת לתת מענה גם לכייסים שנוהגים לחתוך את תחתית התיק בסכין יפנית ולרוקן את תכולתה - תחתיתו של תיק בובי חסינה מפני חיתוכים.לצד כל המחשבה הזו, תיקי BOBBY HERO מורכבים ממחזור של 31 בקבוקי פלסטיק. 

מודיבודי ישראל (צילום: יח''צ)
מודיבודי ישראל (צילום: יח''צ)

וכמובן שאי אפשר לדבר על אקולוגיה מבלי להזכיר את תחתוני המותג האוסטרלי MODIBODI שהם אחת ההמצאות הגאוניות והחשובות ביותר של המאה הנוכחית. מדובר בתחתונים רב פעמיים, משמע רגילים, שסופגים הכל- החל מווסת ועד דליפות שתן, ומתאימים לכל אישה בכל גיל, גם ליולדות טריות. הם לא רק חוסכים את כמות צריכת התחבושות והטמפונים המזהמים אלא גם על פי עדויות רבות מונעים גירויים ורגישויות שהתחבושות הסינטטיות יוצרות באזורים האינטימיים. התחתונים מגיעים במגוון גזרות (כולל בגדי ים) ובמספר סוגי בדים, ומאפשרים לנערות ונשים להרגיש בטוחות, חופשיות ובנוחות מקסימאלית גם בימי הווסת – משהו שכל אישה יודעת שהוא פרייסלס. פשוט לובשות, ומכבסות כמו תחתונים רגילים (רק בלי מרכך) ולא זקוקות לעזרים נוספים. 

אם כן, עולם האופנה החל לקחת אחריות ומפנים אט אט את הצורך בשמירה על הסביבה שלנו, על הטבע וגם על הגוף שלנו, לכן מהיום אין סיבה או כל היגיון לרכוש מוצרים שאינם אקולוגיים או עם אחריות סביבתית, כי בסוף- לא משנה כמה פאשניסטה תהיי אם את לובשת בגד שזיהם בטירוף את הסביבה שאת חיה בה. כי בינינו- זיהום אוויר זה הכי לא שיק שיש.