"את ההשראות שלי אני מקבל מכל האספקטים של החיים: חיות, טבע, סיטואציות יומיומיות, סלבס, מדיה ועוד", מספר מעצב הנעליים קובי לוי, שעיצב נעליים למפורסמות רבות, ביניהן הזמרות ליידי גאגא, פרגי ונטע ברזילי, וגם לשחקנית והמנחה וופי גולדברג.

היום, לרגל יום האישה הבינלאומי שיחול מחר, תיפתח התערוכה "על נשים ונעליים" (עד 14 במרץ) בקניון עופר רמת אביב, מקבוצת קניוני עופר, שבה ייחשפו עיצובים שונים של לוי לנעלי עקב, המתכתבים עם ההיסטוריה הנשית, תהליכים ונקודות מפנה בה.

בין היתר, בתערוכה מוצגת נעל בעיצוב כוס קפה שנמזג. "יש הרי את הסטריאוטיפ של הכנת קפה במשרדים", אומר לוי, "כשפעם המזכירה הייתה זו שהכינה קפה לבוס".

אחת הנעליים בתערוכה מעוצבת כמו חיילת במדים. "בישראל יש לצבא מקום מאוד מהותי, וזה מראה על שינוי בתפקידי החיילות בצה"ל, במה שהן יכולות לעשות", אומר לוי.

"היום הדברים כבר שונים לעומת העבר, אבל כמובן שיש עוד לאן לשאוף. בתערוכה מוצגת גם נעל שחורה שבה יש רווח בצורת צללית של אישה בין העקב לנעל עצמה. זה מתייחס לנוכחות של נשים בחברה. חברה לא יכולה להיות שלמה בלי נשים, ואם יש חוסר, אז החוסר מורגש", ציין.

לוי, 48, החל לעצב נעליים לפני 25 שנים. "גדלתי בתל אביב, למדתי בתלמה ילין ובבצלאל", הוא מספר. "החיבור שלי לנעליים התחיל כבר כשלמדתי אמנות בתיכון. זה פשוט חיבר לי יחדיו אמנות, עיצוב ואופנה".

כיום יש לו חנות אינטרנטית, שבה נעליים מוצעות למכירה בסדרות מוגבלות ולפי הזמנה אישית. הן עשויות מחומרים מגוונים ונמכרות ברובן לארצות הברית ולמערב אירופה, כאשר המחיר הממוצע של זוג הוא כ־800־1,000 דולר. "אני לא יודע למה רוב הקהל שלי מחו"ל, זה לא משהו שכיוונתי אליו, זה פשוט קרה", הוא אומר.

"יש אצלי הרבה נעלי עקב, כי אני מתייחס לעיצוב נעליים כאל אמנות, וזה הרבה יותר מעניין כצורה תלת־ממדית. אבל אני לא קובע מראש אם אני רוצה לעשות נעל עקב, כפכף או מגף. אני הולך לאן שההשראה והרעיון מושכים אותי".

נטע ברזילי וקובי לוי (צילום: צילום פרטי)
נטע ברזילי וקובי לוי (צילום: צילום פרטי)

איך מתנהל הקשר שלך עם סלבס?
"או שהן עצמן רוכשות ונועלות קבוע את הנעליים, או שלפעמים יש צילומים למגזין, לקליפ או לאירוע, ואז זה נשלח אליהן ולאחר הצילומים חוזר אליי".

איך נוצר הקשר עם ליידי גאגא?
"היא נעלה לפני כעשר שנים בקליפ שלה, Born This Way, 'מגף כפול' שלי, ככה זה נקרא. זה בעצם מגף דו־כיווני. הקשר נוצר בדרך כלל על ידי סטייליסטים, או אנשים שאחראים על המראה לאותה מטרה, אם זה צילומים, תצוגות אופנה וכדומה".

"במקרה של ליידי גאגא, הסטייליסט ניקולא פורמיצ'טי ביקש ממני כמה עיצובים, ושלחתי לו. הנעליים נשלחו, הצטלמו וחזרו אליי. כרגע המגף הזה מוצג בתערוכה בהולנד במוזיאון נעליים, ויש עוד עותק של העיצוב שמוצג בגלריית פריסקופ בתל אביב", סיפר לוי.

תערוכת 'על נשים ונעליים' (צילום: צילום פרטי)
תערוכת 'על נשים ונעליים' (צילום: צילום פרטי)

התרגשת כשראית את הקליפ?
"זה מאוד מרגש, אתה מרגיש כאילו אתה קשור להפקה, אתה מחכה לראות איך זה ייראה. זה מרגיש מדהים שמישהי כל כך מפורסמת והצוות שלה - שיכול לבחור כל מה שהוא רוצה מכל מקום בעולם - דווקא בוחרים לקחת משהו מהסטודיו שלך".

לוי מספר שוופי גולדברג נועלת נעליים שלו בתוכנית האירוח היומית שלה בטלוויזיה. "יש גם את הזמרת פרגי שנעלה נעליים שלי בקליפ, ויש את נטע ברזילי שעיצבתי לה את הנעליים לאירוויזיון, כשהיא זכתה".

"לפרגי הנעליים הגיעו דרך סטייליסטים לצורך קליפ שנקרא '$M.I.L.F'. יש לה שני עיצובים שלי, אחד עם עקב מסטיק ועוד נעל בצורת פלמינגו. הקשר עם וופי נוצר ישירות. היא ממש שלחה מייל וביקשה את הנעליים שלי. יש לה הרבה עיצובים שלי. זה מאוד מרגש. גם פגשתי אותה כמה פעמים כשהייתי בחו"ל. זה ממש וואו שהכוכבת הגדולה הזו בחרה את העיצובים שלי", סיפר.

וופי גולדברג וקובי לוי (צילום: צילום פרטי)
וופי גולדברג וקובי לוי (צילום: צילום פרטי)

מדונה וביונסה
הסטודיו של לוי נמצא כיום בחולון. "אני עושה את הכל, מהרעיון ועד המוצר המוגמר", הוא אומר. "אם אני צריך עזרה, אז אני מביא אסיסטנטים, סטודנטים שעוזרים לי".

לאיזו דמות מפורסמת היית חולם לעצב נעליים?
"יש כל כך הרבה מפורסמות מדהימות שקשה לבחור. מצד אחד הייתי רוצה לעצב למדונה ולביונסה, שהן הכי ותיקות ומפורסמות, אבל גם לכוכבות חדשות כמו למשל דוג'ה קאט, דואה ליפה ועוד. תמיד יש לאן לשאוף, תמיד אפשר לשאוף לעשות עוד דברים, ושהמציאות הזו תימשך".

"גם אם בן אדם אנונימי מאיזשהו מקום בעולם רוצה לקנות את האמנות שלי, זה מדהים. כל בן אדם שמעריך את האמנות שלי, כמו למשל אספני אמנות שקונים ממני, מוזיאונים שקונים, הרי שזה מאוד מוערך, מחמיא וחשוב עבורי", סיכם לוי.