המעצבת הבריטית מרי קוואנט, מחלוצות תעשיית האופנה של שנות השישים והשבעים, מתה בגיל 93. בהצהרה של משפחתה לתקשורת, נאמר שהיא "מתה בשלווה בביתה בסארי, בריטניה הבוקר".

סוואנג נחשבה לאחת ממעצבות האופנה המוכרות ביותר בעולם של המאה ה-20, אשר לזכותה רשומה מהפכת חצאיות המיני שהפכו פופולריות בשנות השישים.

באותן שנים הפכה קוואנט לנערת הפוסטר של לונדון. היא ללא ספק זו שהפכה את חצאית המיני לפריט לבוש חובה עבור דור חדש של נשים צעירות. עם התספורת של וידאל ששון ומוניטין שבנתה לה עם השנים, היא צולמה לעתים קרובות וכמעט תמיד לבשה חצאיות מיני, אותן היא גם עיצבה.

היא הייתה בחוד החנית של שנות ה-60 באופנה, כזו ששמה את הנוער במרכז הבמה בפעם הראשונה. הבגדים שלה היו בהירים, צבעוניים, נוחים ופשוטים, תוך שהם מקבלים השראה מתת-תרבויות. אמנם הבגדים שעיצבה לא היו זולים - שמלת פינאפורה עלתה שש גינאה ב-1963, מחיר השווה ערך לקצת יותר מ-100 פאונד. אך הבגדים שלה היו נוחים יותר מאלה שיוצרו על ידי מותגי מעצבים.

מארי קוואנט (צילום: רויטרס)
מארי קוואנט (צילום: רויטרס)

היא פנתה לדור חדש של נשים צעירות עם עבודה, והכנסה פנויה יותר לבזבז על בגדים. המעצבת סיכמה את מצב הרוח החדש של העשור, וכתבה באוטוביוגרפיה שלה מ-1966, 'קוואנט מאת קוואנט', כי "לצעירים נמאס להתלבש כמו האמהות שלהם".

בפוסט בחשבון הטוויטר של מוזיאון ויקטוריה ואלברט, שאירח לאחרונה תערוכה על העיצובים של קוואנט, נכתב: “אי אפשר להפריז בתרומתה של קוואנט לאופנה. היא ייצגה את החופש המשמח של אופנת שנות ה-60, וסיפקה מודל חדש לחיקוי לנשים צעירות. האופנה היום חייבת כל כך הרבה לחזון פורץ הדרך שלה".

אלכסנדרה שולמן, עורכת ראשית לשעבר של ווג הבריטי, ספדה לקוואנט בטוויטר: "RIP Dame Mary Quant. מנהיגה של אופנה אבל גם של יזמות נשית - בעלת חזון שהייתה הרבה יותר מתספורת נהדרת".

קוואנט נולדה בלונדון ב-1930 להורים מורים מוויילס. למרות שלא התאמנה בעיצוב היא התנסתה בעיצוב בגדים מגיל צעיר. בבית הספר היא החלה לקצר את החצאיות. ב-Quant by Quant, היא נזכרת בהתבוננות בילד בשיעור ריקוד סטפס שלה לבוש בחצאית קצרה, כהשראה למיני.

היא למדה איור ב-Goldsmiths בלונדון החלה לעבוד באופנה ממש ב-1955, כשפתחה את חנות Kings Road Bazaar עם בעלה, אלכסנדר פלנקט גרין. עד מהרה הפכה החנות למקום בילוי עבור הצעירים והאופנתיים, כשהמונים נוצרו מחוץ לדלת.

קוואנט בתחילה עיצבה בגדים על בסיס דפוסי שמלות פשוטים. היא שיבשה את המוסכמות של הקמעונאות העכשווית עם חידוש מלאי מתמיד. למרות שזו לא הייתה כוונתה, ניתן לראות את המורשת של שיטת הייצור המהירה שלה עד היום.