בערב שלא ישכח בחיי האופנה הישראלית, התקיימה אמש תצוגת הגמר של המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר בביתן אקספו בתל אביב. 36 בוגרים הציגו את קולקציות סיום הלימודים שלהם על 60 דוגמניות ודוגמנים, אך זו לא הייתה תצוגת אופנה רגילה - זה היה ביטוי אמנותי של דור שחווה את 7 באוקטובר ומנסה לעבד את המציאות דרך יצירה.
את התצוגה פתח עמי רבין, בן 72 מקיבוץ ניר-עם ואבי הבוגרת אור רבין. רבין, שהיה בעבר הרבש"צ של הקיבוץ וסיים את תפקידו כחצי שנה לפני ה-7 באוקטובר, עמד לצד אוריאל הרץ בן ה-24, הרבש"צ הנוכחי של הקיבוץ, בסמליות שלא נעלמה מעיני הנוכחים.
"החלוץ החדש" כשריון לנפש
קולקציית בגדי הגברים של אור רבין מקיבוץ ניר-עם שבעוטף, שהוגדרה על ידה כבגדי "החלוץ החדש", הפכה לאחת הבולטות בתצוגה. אחרי 7 באוקטובר חקרה רבין את דמות החלוץ החדש שלובש בגדים המשלבים אלמנטים טקטיים, כבדים וכהים שמשדרים זעם ואבל שהפך לשריון.
הקולקציה, שצמחה ממשפחה של דור שלישי לחלוצים מקיבוץ ניר-עם, מייצגת המשכיות של רוח החלוציות אך במציאות מורכבת ושבורה יותר. ה"חלוץ החדש" של רבין הוא אדם שזקוק להגנה וליצירת מרחב בטוח, גם באמצעות הלבוש.
חקר זהויות: בין אישי לקולקטיבי
מעבר לעיבוד הטראומה של 7 באוקטובר, התצוגה חשפה מגמה רחבה של חקר זהויות אתניות ודתיות. שאלת הזהות הייתה ציר מרכזי בקולקציות השנה, כשהפרויקטים חקרו זהויות מגדריות, אתניות, דתיות וקהילתיות.
דור שנולד מתוך שבר
בז'ה הוסיף: "דווקא מתוך תקופה זו, נולדו עבודות שמצליחות לשלב עומק רגשי וחדות רעיונית. הן מעניקות נחמה, אך אינן מהססות לבקר, הן אישיות ומקומיות ועם זאת מהדהדות קולות אוניברסליים".
הגוף כמקום מפגש עם המציאות
רבות מהעבודות השנה התפתחו מתוך חקירה אינטימית של זיכרון אישי או משפחתי, כאשר הבגד הפך למעין ארכיון חי הנושא בתוכו שכבות של סיפורים. עיצוב הטקסטיל, הצללית והטכניקה שימשו כדרכים לעבד חוויות שנטמעו בגוף ובחומר.
התצוגה לוותה במוזיקה חיה מקורית שהולחנה על ידי המוזיקאי נדב סיון במיוחד עבור האירוע. ההרכב כלל פסנתר כנף, כלי קשת ומחשב, ויצר אטמוספירה שהתאימה לעוצמה הרגשית של הקולקציות.