הסערה הראשונה: קמפיין התחבורה הציבורית
הסערה החלה כאשר חיון הופיעה בקמפיין של משרד התחבורה שמקדם שימוש בתחבורה ציבורית. אלא שהטיקטוקרים מיד הבחינו בפער הבוטה: "בוא נדבר על הבחירה בשחר חיון לקמפיין לצדק תחבורתי", כתבה אחת המשתמשות. "כל מי שפותח טיקטוק יודע ששחר חיון לא נוסעת בתחבורה ציבורית ובאוטובוס, היא נוסעת בטסלה. מה היא קשורה לקמפיין הזה? לפחות תבחרו אנשים שנוסעים באוטובוסים".
הסערה השנייה: קמפיין התלתלים
אבל זה היה רק ההתחלה. בעקבות הקמפיין לתחבורה, חיון קיבלה קמפיין נוסף - הפעם למוצרי שיער מתולתל. הבעיה? השיער שלה חלק לחלוטין ועבר החלקה מקצועית. המתולתלות האמיתיות ברשת לא היו מוכנות לשתוק.
תגובות חריפות מהרשת: "מטומטם לתת למישהי עם החלקה לעשות קמפיין לתלתלים", כתבה אחת הגולשות. אחרת הוסיפה: "כמתולתלת כאב לי לראות איך היא מאמצת את התלתלים הלא קיימים שלה 😭😭😭😭".
התגובות לא נעצרו שם. "שחר חיון היקרה ככה נראים תלתלים אהובה שלי 😘 אחרי מקלחת אנחנו נראות כמו כלבות רטובות ואחרי שינה כמו יהושוע פרוע וזו עבודה קשה לתחזק אותם יום יום!", כתבה גולשת אחרת שמתארת את המציאות הקשה של בעלות שיער מתולתל אמיתי.
הניתוח: אסטרטגיה שיווקית מחושבת?
לדבריו, מדובר באסטרטגיה שיווקית מתוחכמת שמבוססת על יצירת פער מכוון בין הדמות למוצר שהיא מייצגת. "כעס זה Engagement, Engagement זה כסף", הוא הסביר. "הצמידו אותה למסר שבכלל לא קשור אליה כדי לעורר תגובת נגד צפויה מראש".
השאלה המרכזית שהוא מעלה: האם חיון יודעת ומשתפת פעולה עם האסטרטגיה הזו, או שמא היא קורבן של תכנון שיווקי חכם שמנצל אותה? "עכשיו אתם צריכים לבחור אם היא יודעת ומזלזלת בקהל שלה ביודעין או שהיא לא מבינה שעשו עליה סיבוב והחמדנות גברה על השיקול דעת", הוא אמר.
הסערה מעלה שאלות רחבות יותר על אותנטיות בעולם השיווק הדיגיטלי. האם ברצון למקסם חשיפה, מפרסמים בוחרים משפיענים לא מתאימים? ואיך זה משפיע על האמינות של המסר שמנסים להעביר?
אם הניתוח של שיר דינאל נכון, אז מה שנראה כשורה של טעויות שיווקיות הוא למעשה תכנון מתוחכם. במקום לדבר על חוסר אותנטיות, אולי צריך לדבר על מניפולציה שיווקית שמנצלת את הזעם של הקהל כדי ליצור באז. ככה או ככה, כפי שאמר יוצר התוכן: "זו לא טעות אסטרטגית, זו פגיעה ישירה ומכוונת כלפי האינטליגנציה של הקהל שלה".
השאלה היא האם הקהל יבין את המשחק - או שהוא כבר הבין ופשוט ממשיך לשחק בו. בינתיים, חיון עדיין לא הגיבה לביקורת, אבל המקרה הזה כבר הפך לדוגמה קלאסית לכך שברשתות החברתיות, כל פרט נבדק בזכוכית מגדלת - ולפעמים האמת פשוט לא משתלמת.