אני בן 70 וסובל מריפלוקס. בעברי הייתי מעשן שתי קופסאות סיגריות ביום. עכשיו אני מעשן רק סיגריה אחת ביום, ובכל זאת, כשאני מעשן נתפסת לי הלסת וחלה לי ירידה בשמיעה. לאחרונה גם התחלתי לסבול מלחץ דם גבוה ומפוליציטמיה משנית. מה זה אומר?

“העישון מגרה את מערכת הנשימה הקשורה לגרון. כנראה שיש לך רירית יבשה והעשן מייבש אותה עוד יותר. זה לא טוב לך. גם הפוליציטמיה – מצב שבו יש יותר מדי כדוריות אדומות בגוף, יכול לנבוע כתוצאה מהעישון. עישון הוא גורם הסיכון הגדול ביותר ברפואה. הוא מגביר את חומרת המחלה וגם גורם למוות. מיליוני אנשים ברחבי העולם מתים מעישון - אם ממחלות לב ואם מנזקים שמגיעים ישירות מהעישון. כל התסמינים מצביעים על כך שהגוף שלך אומר לך להפסיק לעשן. למה אתה ממשיך עם הסיגריות בכל זאת ולא מקשיב לגוף? אתה משחק באש. אם אתה לא רוצה למות, אתה חייב להפסיק לעשן באופן מיידי. החיים יותר יקרים מהסיגריות. אני חוזר ואומר: הגוף צועק לך שזה רע לו ואתה ממשיך. תקשיב לגוף".
 
 
 
לפני 15 שנים אימצתי את בני בן ה־16. כבר בגיל 4 אובחנו אצלו בעיות קשב וריכוז, ומאז הוא מטופל בריטלין. לאחרונה הייתי בכמה פגישות של קהילת האימוץ, ואני חושש שהוא לוקה בתסמונת האלכוהול העוברית. הוא אומנם לא אובחן ככזה, וגם מבחינה חיצונית לא רואים עליו כלום, אבל יש לו בעיה חמורה בהתנהלות הכספית, ושמעתי שמי שלוקה בתסמונת אכן מתקשה להתנהל נכון מבחינה כלכלית. האומנם?

“תסמונת האלכוהול העוברית היא תסמונת שיש לילדים שגדלו בבטנן של נשים אלכוהוליסטיות או כאלה ששתו כמויות גדולות של אלכוהול בהריון. האלכוהול עובר בדם דרך השליה וחבל הטבור, מגיע לעובר ופוגע בו. הפגיעה יכולה לגרום לשינויים חיצוניים ולהפרעות בגדילה אצל העובר, לשינויים בפנים ובמערכת העצבים וגם להפרעות קשב וריכוז ובעיות התנהגות. ככל שאישה שותה יותר אלכוהול בשלבים המוקדמים של ההריון, כך הסיכוי לנזק גדול יותר.

אם הבעיה של הבן שלך היא רק בעיה של קשב וריכוז, זה לא אומר שהוא לוקה בתסמונת האלכוהול העוברית. גם לי יש הפרעות קשב וריכוז ואין לי את התסמונת. אם הילד הגיע לגיל 16 ואין לו פיגור או הפרעות התנהגותיות אחרות, לא צריך להיכנס לחרדה או אפילו לבדוק את הנושא. לגבי בעיית ההתנהלות הכספית שיש לו - זה אומנם אופייני לתסמונת, אבל לא תמיד חייב להיות קשור אליה. יכול להיות שיש לו גנים של התמכרות או שהוא נולד להורים עם הפרעות רגשיות. אנחנו לא יכולים לדעת, אבל גם לילדים שגדלים אצל ההורים הביולוגיים שלהם יכולה להיות בעיה בהתנהלות הכספית. לכן אני מציע לך לשבת וללמד אותו איך עובד העולם ואיך לחלק נכון את דמי הכיס שהוא מקבל. בשלב זה האבחנה המדויקת לגבי הוריו הביולוגיים לא תתרום לא לך ולא לבנך".

 
בבדיקות שעבר בעלי בן ה־82, נמצא שיש לו איסכמיה בלב וגם הפרעות קצב חדריות. לאחרונה הוא החל ליטול כדור בשם קרדילוק, ואכן הפרעות הקצב נעלמו. אנחנו רוצים לטוס לקנדה, אבל לא מצליחים למצוא חברת ביטוח שתבטח אותנו – זאת בגלל מצבו הרפואי. לו אין בעיה לטוס בלי ביטוח, אבל אני מודאגת שמא הוא יקבל התקף לב. מה הסיכויים לכך שיקרה לו משהו?
“אם יבטחו אותו ואם לאו, הסיכוי שלו לקבל התקף לב הוא אותו סיכוי, אם הוא מועד לכך. כדאי לברר עם הקרדיולוג שלו מה הסיכון שיש לו בהרפתקה הזו. אם מצבו לא טוב - לא כדאי שייסע. הביטוח הרי מכסה רק עלויות, ולא משפיע על מצבו הבריאותי. כך או כך, אם בעלך לא היה מאושפז, אין סיבה שלא יבטחו אותו באחת מחברות הביטוח. סביר כי תמצאי חברה שתסכים לכך, אך יהיה לכך מחיר גבוה באופן יחסי. זאת מכיוון שרוב החברות מסרבות לבטח אנשים שאושפזו או עברו ניתוח בחצי השנה שקדמה לנסיעה, או שנמצאים בהליך בירור רפואי, או אחרי גיל מסוים".