ישראל של המאה ה–21 אפשר לקנות תפוזים בקיץ ולאכול מלונים בחורף, אבל עדיין ישנם פירות שזמינים רק כמה חודשים בשנה. למשל, משמש בקיץ או אפרסמון בחורף. כדאי לנצל את התקופה הזו, עד סוף מרץ בערך, וליהנות מהפרי בצבע כתום עז בשל טעמו המתוק ובזכות יתרונותיו התזונתיים.

מהמזרח הרחוק לישראל

מקורו של האפרסמון בסין. גידול הפרי בארץ החל בשנות ה–60 בהיקפים קטנים, ומאז שנות ה–70 הפך לנפוץ יותר ויותר. הזן העיקרי שמגדלים בישראל הוא טריומף ללא גרעינים, שדורש הבחלה (מיד נסביר), וישנם זנים נוספים כמו רוחו ברילינטה (בצורת קרמבו) ושין שו. בתהליך ההבחלה מאוחסנים הפירות שנקטפו לפני ההבשלה בתנאים מבוקרים במשך כיממה, כשהם חשופים לגז דו־תחמוצת הפחמן. ההבחלה מבטלת את העפיצות המוכרת גם מאכילת פירות אחרים כמו בננה, רימון ומשתיית יין אדום.

העפיצות נגרמת מנוכחות טאנין, רכיב בפרי הגורם לפגיעה בצמיגות הרוק והקרשתו, מה שגורר תחושה לא נעימה של יובש בפה. אם במקרה רכשתם אפרסמונים עפיצים, אין צורך לוותר עליהם, ניתן לבצע הבחלה גם בבית על ידי השרייתם במים במשך יומיים–שלושה וחשיפה לאוויר יומיים נוספים. בשיטה זו מתקצר הזמן שבו הפרי ראוי למאכל, בהשוואה להבחלה שנעשית על ידי החקלאים, בשבוע ואף יותר. בשיטת "עשה זאת בעצמך" הפרי יהיה ראוי למאכל רק במשך יומיים–שלושה.

כתומים טובים לעיניים

האפרסמון, בדומה לשאר הירקות והפירות, עתיר פיטוכימיקלים. אלה רכיבים צמחיים בעלי תפקיד חשוב בהגנה על התאים מפני מזיקים. פיטוכימיקלים הם אלה המקנים לפירות ולירקות את צבעם. למשל, ליקופן שמקנה לעגבנייה את הצבע האדום. קרוטנואידים הם פיגמנטים צהובים–כתומים, שבדומה לגזר, לדלעת ולכתומים נוספים, גם האפרסמון עשיר בהם.

מוכרים כיום כ–600 סוגים שונים של קרוטנואידים בעלי יתרונות בריאותיים. המפורסם והנחקר ביותר הוא בטא קרוטן, המהווה מקור לוויטמין A, ומכונה גם רטינול. ויטמין A חשוב לראייה, בעיקר לראייה בלילה. הקרוטונואידים, שהם נוגדי חמצון, מסייעים גם לצמצום הסיכון למחלות לב וכלי דם וסוגי סרטן מסוימים.

זו הזדמנות לפרט קצת על נוגדי חמצון ועל תרומתם להגנה על תאי הגוף. ידוע שהחמצן חיוני לנו. יחד עם זאת, הוא יכול גם להזיק בגלל תרכובות כימיות פעילות שנוצרות במהלך פעולות יומיומיות ובגלל חשיפה לזיהומים מהאוויר או מעישון. אלה גורמים לייצור בגוף של מולקולות המכונות "רדיקלים חופשיים". אותם רדיקלים חופשיים נוטים לבוא במגע עם חמצן - ולהתחמצן. התחמצנות זו עשויה להוביל להתפתחות של מחלות ולהאצה של תהליכי הזדקנות של התאים.

וכאן יתרונם של נוגדי החמצון. אלה מולקולות יציבות, המסייעות בהגנה על התאים בגוף מפני השפעתם המזיקה של הרדיקלים החופשיים ובכך תורמות, כאמור, לצמצום הפגיעה בתאים, הסיכון למחלות סרטן מסוימות ולמחלות לב וכלי דם.

עוד סיבות לאכול אפרסמון

ויטמין C, פרט להיותו נוגד חמצון, משתתף בבנייה של קולגן, מרכיב חשוב ברקמות חיבור הדרוש לסחוס, לגידים, לעור ולעצמות, כמו גם חיוני לריפוי פצעים והגלדתם.

האפרסמון מהווה גם מקור לאשלגן, מינרל המצוי בנוזל תאי הגוף, מסייע בשליטה בקצב הלב ובלחץ הדם על ידי התמודדות עם ההשפעות של הנתרן.

זה לא טוב לכולם

האפרסמון, הפרי והקליפה, עשירים בסיבים תזונתיים, ולכן לאוכלוסיות מסוימות מומלץ להימנע מאכילת אפרסמון: מי שעברו ניתוחים מסובכים במערכת העיכול כמו ניתוחים בריאטריים או סטומה, גם מי שסבלו מחסימות מעיים בעבר, או הסובלים מדלקות ומחלות במערכת העיכול כמו קוליטיס וקרוהן. הסיבה לכך היא הסכנה לחסימות מעיים. בגלל כמות הסיבים התזונתיים הקשים לעיכול שבאפרסמון, הסיכון להיווצרות חומרים שמתקשים ומתגבשים במערכת העיכול, שחוסמים את המעי, גדול יותר.

גם על האוכלוסייה הבריאה לזכור כי על אף האיכות התזונתית של האפרסמון, חשוב להקפיד לאכול אפרסמונים בשלים וטובים, ללא עפיצות, ולא להגזים בכמויות - אפרסמון אחד ביום.

מה בין אפרסמון וסכו"ם?

ולסיום קצת פולקלור. דורות של אמריקאים, ספק רציניים ספק מתבדחים, מספרים כי אפשר לחזות את מזג האוויר בחורף על פי הגרעינים של האפרסמון הבשל. אם חותכים אותם לאורך ורואים צורה הדומה לכפית - צפוי לרדת הרבה שלג. אם צורת סכין - יהיה חורף קר, ואם מזלג, החורף יהיה מתון.

אוניברסיטת מיזורי פרסמה כי במשך 20 שנה, אספו ובדקו במחוז ג'פרסון גרעיני אפרסמון מקומיים כדי להשוות בין תיאוריות מזג האוויר בחורף לבין אירועי מזג אוויר אמיתיים עבור המחוז. מסתבר שעד 2017 תחזיות גרעיני האפרסמון היו מדויקות ב–15 מתוך 19 שנים.

אף שבארץ נתקשה למצוא אפרסמון עם גרעינים, במקרה שאלה ייקרו בדרככם, יהיה מעניין לחתוך ולראות מה תגלו.