צמד המילים "מזון מהיר" מוכר ושגור בפי כל, פעמים רבות בהקשרים שליליים. המונח "אופנה מהירה" פחות מקובל. הביטוי הזה היה בשימוש בעיקר על ידי קמעונאי אופנה, ותיאר קולקציות בגדים על פי מגמות אופנתיות שהתחלפו מדי שנה בשנה בשתי עונות, באביב ובסתיו, מגמות אלה משתנות ומתחלפות תדיר.



את הקשר בין שני הביטויים עושות באופן מעורר השראה אילנה אפרתי, מעצבת אופנה בתל אביב וחקלאית באיטליה, ובתה ד"ר אור רוזנבוים, היסטוריונית של הרעיונות, שלמדה פטיסרי ב"קורדון בלו" בפריז, בספר שלהן "ORTO".
 
"ORTO" הוא אינו ספר שגרתי. הוא מאגד בתוכו אומנות, טבע, מתכונים ובעיקר מעורר השראה ומחשבה. השראה ליצור, לבשל ולהקיף עצמנו ביופי. ומעורר מחשבה על הריחוק בעשורים האחרונים מן החיים הפשוטים, מהחיבור אל הטבע המכיל כל כך הרבה יופי טבעי, שלעתים, בתוך מרדף החיים, מתקשים להבחין בו.
 

זה באופנה
אפרתי עוסקת 35 שנה בעיצוב בגדים, ונושא הקיימות והחיבור לטבע הוא חלק ממנה ומעבודתה. היא מספרת שבילדותה טיפח אביה גן ירק בבית שבנה במו ידיו - פשוטו כמשמעו, היא מדגישה - בשיכון דן בתל אביב, ומכאן התחיל החיבור העמוק שלה לטבע.
 
תעשיית האופנה היא הגורם המזהם השני לאחר תעשיות הדלק במדדים של פליטות פחמן וזיהום מים. הסיבות מגוונות: ייצור טקסטיל משאיר פסולת רבה; כותנה היא גידול בזבזני במים, המצריך שימוש מאסיבי בקוטלי מזיקים; שינוע הסחורה ברחבי העולם מייצר גזי חממה וגורם לזיהום מקורות מים. לכל אלה מצטרפת תרבות הצריכה שהשתנתה - הצרכן הממוצע רוכש הרבה יותר בגדים מאשר בעבר ומחזיק מהם הרבה פחות מהזמן, פחות מאחוז אחד מהבגדים שנאספים למחזור הופכים לטקסטיל בר שימוש. 
 
"נושא הקיימות מלווה אותי בעבודה מאז ומתמיד", מסבירה אפרתי, "אני יוצרת ומעצבת בגדים בסטודיו בתל אביב, אבל המחשבה שלי מתחילה בטבע. אני חושבת על בגד כעל בית שחיים בתוכו, ועל אריג כותנה קודם כל כעל צמח הגדל בשדות והופך מפרח לחוט, ובתום השימוש ישוב וידשן את האדמה כמו העלים שנושרים למרגלות העץ ביער".
 
בבגדים שבעיצובה יש שימוש בבדים מתכלים, שיכולים לחזור אל הטבע. לפני כשנה הכריזה אפרתי כי בכוונתה להפסיק לעצב קולקציות ולרדוף אחרי מגמות חדשות ומשתנות. קולקציה, לדבריה, מעידה על משהו עונתי וחולף ומכריחה את האנשים להיפטר ממה שהיה עד כה ולרכוש משהו חדש. זהו לחץ חברתי ונטל כלכלי גדול. אין צורך בריבוי של בגדים, היא אומרת, אלא בבגדים איכותיים ובני קיימא. לכן היא לא משיקה קולקציות אלא בכל פעם מוציאה בגד שעליו עמלה, בגד שחיי המדף שלו ארוכים.  

חבל אומבריה, איטליה. צילום: אינג אימג'

 
המסע לאומבריה
אפרתי נחשפה לנזקים שעולם האופנה גורם לסביבה כשהגיעה לאיטליה במטרה למצוא חומרי גלם איכותיים לבגדים שהיא מעצבת. היא ובתה אור התמקמו באומבריה (שם הן גרות לסירוגין), חבל ארץ באיטליה שנופיו מוכרים מציורי ימי הביניים והרנסנס. מקום שבו עונות החקלאות מכתיבות את חיי התושבים ותזונתם, המתנהלים בקצב אטי. ושם הן הקימו ORTO, כך קוראים האיטלקים לגני הירק שלהם.
 
בשנים הראשונות באיטליה הן עמלו על ניקוי האדמה. "במשך שנים המגדלים ריססו את האדמה בקוטלי עשבים וחרקים, ודישנו בכימיקלים רבים. העשבים הספונטניים ופרחי הבר נעלמו, וגם החיות התרחקו. לכן נתנו לשדה לנוח ארבע שנים. אט–אט שבה האדמה להצמיח עשבים. עצים מהיער הגיעו לגן. ודבורים ופרפרים שבו לבקר בו".
 
זה באוכל
את גן הירק הן מטפחות ומתחזקות על פי עונות השנה. עגבניות טריות בקיץ, ובחורף מתבלים את התבשילים ברוטבי עגבניות ששימרו בוואקום מעונת הקיץ. הטעם של הירקות חזק וטוב יותר כאשר הם נאכלים בעונתם, ואנחנו נוסיף שגם איכותם התזונתית. "הכי טעים לאכול קישוא נא שנקטף השכם בבוקר, עם מעט שמן זית, לימון ומלח". עם הזמן למדו השתיים להתמודד עם תנאי השטח והטבע ואף להפיק שמן זית ולייצר יין ללא כימיקלים ותוספים. 
 
גידול מקומי ללא הדברה וריסוס מאפשר ניצול של כל הצומח. של הפרי וגם הפרח. על בסיס המסורת הקולינרית באומבריה וההתאמה לעונות השנה ניתן למצוא בספר 30 מתכונים עממיים ופשוטים ויחד עם זאת מיוחדים ויצירתיים. ביולי לדוגמה, עונת הקישואים, ניתן להכין קישואים ממולאים, פריטטה זוקיני או פרחי קישואים אפויים. בנובמבר ריבת פקעות ורדים, ובאפריל עלי גפן ממולאים.
 
אומנות ויופי
"באביב, הדי המזרח ניכרים באורטו שלנו, כשהשמש זורחת וממיסה את טללי הבוקר, ואז נישאים מהגן ניחוחות הוורדים, הגפן, פרחי הרוזמרין והלבנדר וממלאים את האוויר בושם אוריינטלי. באיטליה של ימי הביניים פירוש המילה ORTO היה גם אוריינט, הכיוון שממנו השמש עולה" (מתוך הספר "ORTO"). 
 
אפרתי מתחברת לאסתטיקה של היומיום, של השגרה של היופי הטבעי. צמחי הבר, משחקי האור והצל בין העונות השונות ולאורך היום. היא מספרת כי באיטליה גינות הירק מסודרות, השתילה מאורגנת, ופרחים מעטרים את צמחי התבלין והעצים. 
 
"מקרן האור החורפית על שולחן המטבח עד הצהוב החלמוני של דפי הפסטה שרידדנו ביד, הצילומים, הכלים, הבדים והטעמים לוכדים את החוויה האסתטית שביצירה מתוך הנאה ותשומת לב. אנחנו מקוות שהדפדוף בספר יעודד אותך לצאת אל הטבע, להשתהות, להתבונן ולהקשיב, ליצור ולבשל" (מתוך הספר "ORTO").