אני מקפיד על אורח חיים בריא, עושה פעילות גופנית כמעט כל יום, שומר על תזונה בריאה, ועדיין לא ממש הצלחתי להבין כמה אני אמור לשקול. איך אפשר לדעת מהו המשקל האידיאלי עבורי? 

“ישנם מדדים רבים לקביעת המשקל האופטימלי ולהערכת דרגת עודף המשקל לכל אדם. לכל מדד יש יתרונות וחסרונות. בשורה התחתונה, יש פה גם עניין של העדפה אישית - הרי כל אחד יודע בדיוק באיזה משקל הוא נראה הכי טוב, ומה המשקל האידיאלי עבורו. לא כל אישה בגובה 1.60 מטר צריכה לשקול 55 קילו כי כך כתוב באיזו טבלה. מי שהמשקל המומלץ עבורו בטבלה מסוימת נראה לו נמוך מדי, יכול לנסות לחפש בטבלה אחרת המלצה ידידותית יותר. טבלת המשקל הראשונה שפורסמה, כבר בתחילת המאה הקודמת, הייתה בעצם תוצאה של סקר גדול ומקיף שביצעה חברה לביטוח חיים, שבסך הכל רצתה להגדיל את סכום הביטוח שמשלמים אנשים בעלי עודף משקל קיצוני.

כבר אז הבחינו בעובדה שאנשים שנמצאים במצב הזה מתים מוקדם יותר בעקבות המחלות הנלוות להשמנת יתר, כמו סוכרת או התקפי לב. המשקלים המומלצים לאדם לפי הגובה שלו אינם אחידים בכל טבלאות המדידה. גם מדד ה־BMI הומצא כשיטה קלה ומהירה לניבוי הסיכון של כל אדם לחלות במחלות לב. מדובר בנוסחה פשוטה, וכל אחד יכול לחשב לעצמו את ה־BMI שלו: משקל לחלק לגובה בריבוע. למשל גבר שנמצא בגובה 1.75 מטר ובמשקל 70 קילו יגלה כי ה־BMI שלו הוא 22.85 בערך, תוצאת חישוב של 70 חלקי 1.75 בריבוע. כאשר התוצאה המתקבלת היא 19־25, אזי המשקל נמצא בטווח הבריא והסיכון למחלות לב הוא הנמוך ביותר. תוצאה בין 25 ל־30 מעידה על עודף משקל, ומעל 30 מדובר במצב של השמנה מסוכנת. גם במקרה הזה אדם שמתאמן הרבה ויש לו מסת שריר גבוהה יהיה בטווח ההשמנה המסוכנת, אף על פי שאינו שמן באמת. זו אחת הסיבות שהמדדים האלה נחשבים כיום פחות משמעותיים. במקומם יש היום נטייה לבחון מכלול של דברים: האם התזונה נכונה, האם עושים פעילות גופנית, האם יש רקע משפחתי של מחלות, והאם בדיקות הדם תקינות. לפי התשובות של כל אלה ביחד אפשר להחליט אם צריך לרדת במשקל, וכמה כדאי לרדת, על מנת שאדם יוכל להרגיש בנוח עם המשקל שלו, ברמה הפיזית והמנטלית”. 
אני שותה ארבע פחיות משקה אנרגיה ביום כדי להתעורר, אבל חושש שלאורך זמן זה עלול לפגוע בבריאות שלי. מה דעתך? 

“משקאות אנרגיה נחשבים לעתירי קפאין. הפחיות מכילות כ־200 גרם משקה, ובכל 100 גרם יש את אותה רמת קפאין של כוס קפה אחת. אם אתה שותה ארבע פחיות של משקה אנרגיה ביום, אתה יכול להגיע לאותה רמת קפאין שתקבל משתייה של שמונה כוסות קפה. משקאות מסוג זה עשירים בקלוריות ומכילים כמות רבה של סוכר, משפרי טעם וריח וחומרים משמרים. אני מציעה שתפנה לרופא המשפחה ותבקש לעבור בדיקת דם, שתבחן אם אין לך חוסרים של ויטמינים ומינרלים שעלולים לגרום לעייפות. תתחיל גם להוריד בהדרגה את מספר הפחיות שאתה שותה בכל יום”. 
אני מאוד אוהבת לאכול פירות, במיוחד בננות. האם אכילת בננות מונעת התכווצויות שרירים? 
“הבננה עשירה באשלגן וברכיבים תזונתיים בריאים ומועילים, אבל רמת המגנזיום שלה נמוכה ביחס למנה היומית המומלצת לגברים ולנשים. הבננה מכילה פחות מ־30 מיליגרם מגנזיום, ועל כן אכילתה לא מספיקה כדי למנוע התכווצויות שרירים. כדי להרחיב את כמות המגנזיום בתפריט היומי, כדאי מאוד להעשיר אותו במוצרים כמו קקאו גולמי, טחינה גולמית ושיבולת שועל, שעשירה מאוד במגנזיום. רק לצורך הדוגמה, ב־100 גרם של שיבולת שועל יש 180 מיליגרם מגנזיום”.
האם שילוב של שתיית תה ירוק בתזונה היומית שלי יכול לסייע בירידה במשקל?
"על פי מחקרים שפורסמו, שתיית תה ירוק בתום ארוחה יכולה לסייע לירידה במשקל, משום שלתה הירוק יש יכולת להפחית את כמות השומן שנספגת בגוף. אולם לדעתי הנושא לא נבדק מחקרית מספיק, ויש צורך לבדוק אותו לעומק. לתה הירוק יש יתרונות בריאותיים רבים, והוא מומלץ יותר מתה שחור. מעבר לזה, כדאי לנסות לשלב בתפריט היומי גם שתיית קפה ירוק, אם את אוהבת, משום שהוא לא עבר תהליך של קלייה כמו הקפה השחור, והוא גם עשיר מאוד בוויטמינים".