עידו גרשנוביץ, 6, מושב חרות "אני מאוד אוהב להכין דברים במטבח, בעיקר קינוחים – כדורי שוקולד בלי שוקולד, בראוניז וחטיפי אנרגיה עם פצפוצי שוקולד, ריבת חלב וקוואקר. אמא שלי ואני עוקבים אחרי בלוגר שקוראים לו אור ומקבלים מהאתר שלו רעיונות למתכונים. אני מכין דברים למשפחה ולחברים. אני עכשיו בגן חובה ופעם הכנתי עם חבר מטבעות שוקולד והבאתי את זה לגן. כולם מחאו לי כפיים".



כשאני לא מבשל אני: "אוהב לשחק עם חברים, לראות טלוויזיה, לשחק כדורסל, כדורגל, שש־בש ושחמט".


המאכל הראשון שהכנתי לבד: "קוביית טחינה – זה ממתק עם טחינה גולמית, הוא נראה כמו כדור שוקולד אבל יותר אפור".



כדורי שוקולד בלי שוקולד של עידו גרשנוביץ


המצרכים (ל־30־25 כדורים):


500 גרם "פתי בר פלוס" בטעם שוקולד


1/2 כוס טחינה גולמית


1/2 כוס סילאן


1/2 כוס חלווה מפוררת


כוס ורבע חלב אורז / סויה / מי קוקוס


קוקוס טחון לקישוט



ההכנה:


מכניסים את הפתי בר לקערה של מעבד מזון ומרסקים אותם לפירורים אחידים, אבל לא לאבקה דקה מדי (אם זה מסובך - כדאי לבקש עזרה מאחד ההורים).



לתוך קערה גדולה שופכים את פירורי הפתי בר, מוסיפים את הטחינה, חלק מהסילאן, את החלווה והחלב. מערבבים היטב בכף או בידיים נקיות עד לקבלת תערובת אחידה. אפשר לטעום ולראות אם זה טעים. אם רוצים - אפשר להוסיף את שארית הסילאן כדי להמתיק עוד קצת. מרטיבים מעט את כפות הידיים, יוצרים כדורים קטנים ומגלגלים אותם בקוקוס הטחון. מניחים על מגש ומכניסים למקרר שיצטננו מעט.



עוף עם ירקות בתנור


המצרכים:


6 כרעי עוף


1 חציל חתוך לקוביות


2 קישואים שטופים חתוכים לקוביות גדולות


2 בצלים חתוכים לטבעות


2 גזרים חתוכים לפרוסות עגולות גדולות


1 שומר פרוס לפרוסות עבות


3 תפוחי אדמה מקולפים וחתוכים לקוביות גדולות


1 בטטה חתוכה לקוביות גדולות


1 פלפל אדום חתוך לקוביות


2 מקלות סלרי חתוכים באורך כ־5 ס"מ


1 צרור אורגנו מופרד לעלים


1.5 כפות פפריקה מתוקה


1 כפית כורכום


1 כף פלפל שחור גרוס


2 כפות רוטב סויה אסם


1/3 כוס רוטב בסיס לבישול אסם


6 כפות שמן קנולה




ההכנה:


מחממים שמן בסיר גדול ושטוח שמתאים גם לאפייה בתנור. מוסיפים את הבצל ומטגנים עד שקיפות. מוסיפים את הכרעיים ומטגנים עד שהן משנות את צבען ונעשות זהובות. מוציאים את העוף לצלחת ומוסיפים לסיר את כל שאר הירקות.



עוף עם ירקות בתנור. צילום: אתר "בישולים"
עוף עם ירקות בתנור. צילום: אתר "בישולים"



מערבבים את הירקות ומטגנים אותם תוך כדי ערבוב עדין. מוסיפים את התבלינים ומערבבים. מוסיפים את העוף ומערבבים בעדינות כך שיהיה מכוסה בתבלינים. מכסים את הסיר ומכניסים לתנור שחומם מראש ל־100 מעלות למשך שלוש שעות.



מתכון לכל המשפחה bishulim.co.il

אורלי פיינה, דיאטנית קלינית, מנהלת תחום תזונה, אסם



"רק ממתק אחד ביום" - זה משפט שרובנו אומרים לילדים כדי לשמור על הבריאות שלהם ועל תזונה נכונה. כך אנו חשים שאיננו מונעים ממתקים אבל גם מגבילים. חשוב לשים גבולות, אבל יש הבדל בין גבול והגבלה - הגבול שומר עלינו, בעוד שההגבלה יוצרת חסך. כשהילד מרגיש שההורים מפקחים על האכילה שלו, הוא עלול לחוש אשמה כאשר אינו מצליח להתאפק. התאפקות לאורך זמן עלולה לייצר השתוקקות ואיבוד שליטה. לכן, הימנעו מהצהרה על חוקים שאינכם יכולים לאכוף, והימנעו מביקורת או מכעס. מצאו את הדרך להוות עבורם מודל לאכילה בריאה בלי להפוך לשוטרים שלהם.