בחודשים האחרונים אני מקפידה על אכילה בריאה ועדיין לא יכולה לעמוד בפני גלידה קרה בקיץ חם. איזו גלידה הכי מומלצת לדעתך?

“לגלידה יצא שם של חטיף עתיר קלוריות, אבל למרות הכל אפשר למצוא בה יתרונות תזונתיים רבים. אפשר בהחלט לשלב אותה בתפריט היומי, בתנאי שנפעיל שיקול דעת ונעשה זאת בחוכמה. במנת גלידה אחת נוכל למצוא כמות מספקת של סידן וחלבון בדיוק כמו במעדן חלב. השילוב בין הסוכר לחלבון הופך את הגלידה לחטיף משביע לזמן ארוך יותר, בהשוואה לחטיפים אחרים. בגלידות שמנת הרגילות יש לנו כ־10% שומן וכ־120 קלוריות לכדור. נוכל גם למצוא גלידות המכילות הרבה פחות שמנת ובגלל זה יש בהן רק 2% שומן".

"בגלידות מסוג זה יש כ־120 קלוריות לשני כדורים. אם את אוהבת לאכול גלידה אמריקאית, תשמחי לגלות שהיא שווה לא יותר מ־150 קלוריות ונחשבת כארוחת ביניים. במידה שאת חובבת גלידה המבוססת על יוגורט, דעי שהיא מכילה כ־100 קלוריות לכוס קטנה. התוספות הן שמשפיעות על הערך התזונתי של המנה. אם נחליט להוסיף לגביע היוגורט תוספות כמו שברי עוגיות, שוקולדים וסוכריות נגיע ל־500 קלוריות למנה ואף יותר. אם את מעוניינת להוסיף לגביע היוגורט פירות טריים, תוכלי להגדיל את הערך התזונתי של המנה ולהגביר את תחושת השובע. עליי לציין שגלידות הסורבה הן לא דיאטטיות".

"אומנם כתוב עליהן 0% שומן, אבל בחלק גדול מהמקרים אם נסתכל על רשימת המרכיבים נגלה שגלידת סורבה יכולה להכיל יותר מ־30% סוכר. מעבר לזה, חשוב לציין שבגלידות סורבה אין כלל סידן וחלבון והערכים התזונתיים שלהן יותר נמוכים. השוק רווי בגלידות דיאטטיות מכל הסוגים, אבל אני באופן אישי ממליצה על גלידות שמכילות סוכרלוז בלבד, שלא כמו גלידות המכילות ממתיקים מלאכותיים. גלידות המכילות את תחליף הסוכר סוכרלוז הן עדיפות מבחינה בריאותית. לדעתי עדיף גלידה 2% עם סוכר בכמות קטנה יותר מאשר גלידה עם ממתיקים מזיקים".

אני מקפידה לשלב בתפריט התזונתי שלי דגים. ברצוני לדעת האם יש הבדל בין סלמון טרי לקפוא? 

“דגים נחשבים מאז ומתמיד למזון בריא, במיוחד כאשר אנחנו צורכים אותם טריים. בשל תהליך ההקפאה הממושך של הדג, והעובדה שהוא מכיל הרבה מאוד מים, ההבדל המשמעותי בין דג טרי לקפוא מתבטא בעיקר במרקם ובטעם. מבחינה תזונתית אין הבדל משמעותי בין דג טרי לקפוא, אבל יש לציין שבדג קפוא יש קצת פחות ויטמין B12". 


אני אם לשלושה ילדים ותוהה האם זה בסדר לחמם עבורם מזון באמצעות מיקרוגל. מה דעתך? 

“רבים בוחרים להימנע משימוש במכשיר המיקרוגל מחשש לקרינה, אך למרות זאת השימוש בו נפוץ מאוד. עד כה אין מחקרים חד־משמעיים בנושא ואי אפשר לטעון כי הקרינה במיקרוגל מזיקה. חשוב לי לציין כי חימום ממושך של מזון עלול דווקא לפגוע בערכים התזונתיים שלו, ולכן אני ממליצה על חימום קצר ככל האפשר”.


אני מאוד אוהבת לאכול אבטיח, אבל חוששת מכמויות הסוכר הגבוהות בתוכו. כיצד לדעתך אצליח לשלב אבטיח בתזונה היומיומית שלי? 

“ההמלצה שלי היא לאכול אבטיח מיד אחרי הארוחה, ואז הסוכר שלו יתפרק לאט יותר בגוף. מעבר לזה תמיד תוכלי לשלב אבטיח בגבינה בולגרית או כל גבינה אחרת שאת אוהבת לאכול. אפשרות נוספת היא להוסיף מעט אגוזים או שקדים שיסייעו בספיגת הסוכר”. 

האם בפחית מלפפונים במלח יש יותר מלח מאשר בפחית המכילה מלפפונים בחומץ? 

“רבים חושבים שמלפפון בחומץ יותר בריא כי תיאורטית נדמה לנו שיש בו פחות מלח, אבל לא כך הדבר. כמות הנתרן וכמות המלח בשימורי מלפפון במלח הן בדיוק אותה הכמות של שימורי החומץ”.

אני מאוד אוהב לאכול פירות ורוצה לדעת מהי כמות הפירות המומלצת ליום? 

"פירות עשירים בוויטמינים, סיבים תזונתיים ומינרלים. אפשר לשלב אותם בכל תפריט, גם בתפריט דיאטטי, אבל עדיין חשוב לי לציין כי סוכר הפירות הידוע בשמו פרוקטוז עלול להצטבר בשומן הבטני, ועל כן ההמלצה היא לאכול כשלוש עד ארבע פירות ביום, לא יותר". 

מה דעתך על אכילת צ'יפס שנאפה בתנור. האם הוא בריא יותר? 

"רבים טוענים שעדיף לאכול צ'יפס אפוי ולא מטוגן, ובו בזמן אומרים שעדיף להימנע מאכילת צ'יפס שמגיע מוכן וקפוא באריזה כי הוא מכיל כמות גבוהה של שומן טראנס. לדעתי האופציה הבריאה ביותר היא לחתוך פרוסות דקות של תפוחי אדמה ולאפות אותן בתנור". 

מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM