אני מוזמנת לאירוע משפחתי בעוד כמה ימים ותוהה אם אפשר להפחית נפיחות בבטן יומיים לפניו. מה דעתך? 
“הדבר אפשרי בהחלט, כל עוד תימנעי לחלוטין מכל מאכל שגורם לתחושת נפיחות. נניח שהאירוע מתקיים ביום שלישי בערב. ביום ראשון יש לאכול כרגיל במשך היום, אבל כבר בארוחת הערב להימנע מאכילת ירקות טריים או אפויים. אפשר לאכול לחם, ביצה, גבינה או טונה, או אם זו ארוחה חמה - חזה עוף ותפוח אדמה אפוי. ביום שני יש לאכול בבוקר כרגיל, אבל חשוב מאוד שלא לאכול ירקות כבר מארוחת הצהריים. ארוחת צהריים יכולה להיות מורכבת ממנת חלבון כמו עוף או דג, בתוספת כארבע כפות של פחמימה כמו אורז. אם אוהבים, אפשר בהחלט להוסיף לארוחה גם סלק מבושל. אחר הצהריים אפשר ליהנות מכוס קפה עם חטיף. אפשרות נוספת שיכולה להתאים לארוחת הביניים היא עוגייה או פרי, כשהעדיפות היא כמובן לאכילת בננה. בערב יש לאכול ארוחה ללא ירקות. אפשר לבחור בטוסט עם גבינה צהובה או מנת שקשוקה עם שתי פרוסות לחם. ההמלצה שלי היא להמעיט במשקאות מוגזים על כל סוגיהם כבר מיום שני, ולהרבות בשתיית מים כדי למנוע חלילה עצירות. גורמים נוספים שתורמים להופעת הנפיחות בבטן הם מעדני חלב בעלי אפס אחוז שומן, המכילים את תחליף הסוכר אספרטיים. לפי מחקרים שנחשפתי אליהם, הוא עלול לגרום לגזים ולתחושת נפיחות. מעבר לזה, גם לעיסת מסטיק עלולה לגרום לנפיחות בבטן וכן אכילת קטניות, וירקות כמו כרובית, ברוקולי ופלפל אדום. ביום האירוע הימנעי כמה שאפשר משתיית חלב ומשקאות מוגזים, ובערב הבטן תהיה שטוחה כמה שאפשר”. 
כמה כוסות מים כדאי לשתות ביום? 

“כמות כוסות המים משתנה מאוד לפי סוג הפעילות שאנחנו עושים ומזג האוויר. כך למשל גנן שעובד בחוץ כל היום צריך לשתות פי עשרה ממהנדס שיושב במזגן. חוסר בנוזלים עלול לגרום לכאבי ראש, עצירות ואפילו לבעיות בכליות. כדי לבדוק אם אנחנו שותים מספיק, נוכל לראות מהו צבע השתן שלנו. אם הוא צהוב, סימן שלא שתינו מספיק. אם הוא שקוף, סימן שהגוף מקבל מספיק נוזלים. על פי ארגון הבריאות האמריקאי, נשים צריכות לשתות 2.7 ליטר נוזלים ביום, בעוד גברים זקוקים ל־3.7 ליטר. משום שהמזון שאנו אוכלים מספק חלק מהנוזלים, מדובר בשמונה כוסות ביום לנשים ו־12 לגברים. כשאנחנו עושים פעילות גופנית מתונה, ההמלצות הן לשתות כוס מים על כל קילומטר ריצה. על כל שעה של פעילות אירובית כדאי שנשתה כארבע כוסות מים. לפני כמה חודשים רציתי לדעת כמה מים אני מאבדת בשיעור ספינינג. נשקלתי לפני השיעור ומיד אחריו – ההפרש היה 800 גרם, זאת אומרת שבמהלך השיעור הזעתי כארבע כוסות מים. מי שלא שותה מספיק יכול לשים תזכורות בטלפון, או להחליט לשתות חצי ליטר מים עד 12:00, ואז עוד חצי ליטר עד 16:00, וחצי ליטר עד 20:00”. 

האם יש קשר בין שתיית מים לירידה במשקל?
“כאשר שותים הרבה מים יש ירידה ברעב ובכמות המזון הנצרכת. שתיית כוס מים אחת לפני כל ארוחה יכולה להיות הרגל בריא בהחלט ולעזור לירידה במשקל. במחקר שנערך לאחרונה נתנו לאנשים לשתות חצי ליטר מים שלוש פעמים ביום, לפני ארוחות בוקר, צהריים וערב. לאחר בדיקה נוספת התגלה שתוספת המים תרמה לירידה של ארבעה קילו בשלושה חודשים, וזאת ללא שום תפריט דיאטה”.
אני נמצא בתהליך דיאטה כבר כמה שבועות. ברצוני לדעת כמה קלוריות יש בכוס חד־פעמית של פחמימות? 
“עבור כל מי שנמצא בדיאטה הפכה הכוס החד־פעמית לאמת מידה. היא משמשת למדידת הקורנפלקס בבוקר, מנת הפחמימה בצהריים, ואפילו את נשנושי הביניים אפשר למדוד בעזרתה. משקל המאכלים שנכנסים לכוס חד־פעמית כזו משתנה. חלקם יכילו מעט קלוריות, ואחרים, באופן בלתי צפוי, הרבה יותר. כוס חד־פעמית עם בייגלה מכילה 100 קלוריות, בעוד כוס דגני בוקר מכילה כ־80 קלוריות. כוס חד־פעמית מלאה באורז מבושל שווה ל־120 קלוריות, ואם בא לך לשתות כוס בירה בערב דע שהערך התזונתי שלה הוא רק 60 קלוריות. כוס חלב אחת שווה ל־90 קלוריות, בעוד כוס חלב סויה לייט שווה ל־47 קלוריות. כוס עם צ’יפס מכילה 215 קלוריות, בעוד כוס פופקורן דל שומן שווה רק 33 קלוריות. אם אתה מעוניין באכילת פירות, דע שכוס חד־פעמית עם ענבים שווה 90 קלוריות, בעוד כוס מלאה בתותי שדה שווה ל־33 קלוריות. בנוסף, כוס חד־פעמית אחת המלאה באבטיח שווה ל־30 קלוריות, בעוד כוס אחת של סלט פירות שווה ל־67 קלוריות”. 

מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM