יותר משנה חלפה מאז הודיע משרד הבריאות על קידום מסגרות טיפוליות בקהילה כחלופה לאשפוז פסיכיאטרי. אחת החלופות המוצעות היא בתים מאזנים למניעת אשפוז, למטופלים שעומדים בתנאי סף שהציב משרד הבריאות. אולם כפי שקורה לא אחת, תוכניות לחוד ומציאות לחוד, שכן רוב קופות החולים מסרבות לתקצב את התוכנית.

בית מאזן מתאפיין, בין היתר, בסביבה ביתית, ולעומת מחלקה פסיכיאטרית שמאכלסת כ־40 מטופלים, גרים בו כעשרה דיירים בלבד. בשלב זה נוקטות הקופות אסטרטגיות של השהיה, טוענות שהבקשות "בטיפול" ומנהלות משאים ומתנים על מחירים, אף שקיבלו תקציב לכך ממשרד הבריאות. לאחרונה אף שלחה ד"ר ורד עזרא, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, מכתב למנכ"ל שירותי בריאות כללית, פרופ' אהוד דודסון, וקראה לו להשתמש בתקציב שקיבלה הקופה למטרותיו. יוצאת מכלל זה קופת חולים מאוחדת, שחתמה על הסכם עם הבית המאזן בהרדוף.

אף שמשרד הבריאות מפגין כלפי חוץ התנגדות להתנהלות שלוש הקופות, הוא אינו באמת נוקט פעולה כלשהי. כך, הוא מותיר לעשרות ואולי אף למאות מטופלים פוטנציאליים, שיכולים ליהנות מיתרונותיו העצומים של הבית המאזן, ליפול בין הכיסאות. "הסטטיסטיקה לעשרת החודשים הראשונים של הפעלת הבית מלמדת כי 78 דיירים התקבלו לבית, זמן השהייה הממוצע היה 35 יום, ורק ארבעה דיירים הועברו לאשפוז פסיכיאטרי", אומר ערן רענן, מנכ"ל קבוצת מאניקר שמפעילה את הבית המאזן "חיבורים לחיים" במושב ינוב. "כ־400 פניות מגיעות אלינו מדי חודש ממטופלים ובני משפחותיהם שאינם יכולים לשאת בעלויות הגבוהות. חשוב לציין שעלות התפעול בבית המאזן נמוכה בכ־20% מעלות אשפוז בבית חולים פסיכיאטרי".

"אשפוז פסיכיאטרי לבדו עלול לגרום לטראומה משנית", מתריעה סילביה טסלר־לזוביק, יו"ר הבית המאזן בסוטריה. "מדובר בעתיד הפסיכיאטריה. מובן שאסור לוותר על בית החולים", היא מדגישה, "אבל הרבה פעמים אנשים הולכים לבתי חולים כי אין להם אפשרות אחרת".

ד', אם לצעיר בשנות ה־20 המאוחרות לחייו שמתמודד זה כעשור עם מחלה נפשית, חוותה על בשרה את תלאות הפסיכיאטריה. "בני טופל תחילה באופן פרטי. הוא אינטליגנט, והוא הצליח לעלות על המסלול. לפני כמה שנים החל אשפוז כפוי, ובעקבותיו הוא אמר לי 'אמא, אני לא חוזר לאשפוז כזה'. פניתי לקופה שלנו (מכבי) כמה פעמים, ובזמן שיש התכתשויות משפטיות, הבן שלי זקוק למסגרת. עכשיו הוא בפסיכוזה פעילה. מדובר בדיני נפשות, המשפחות כולן הופכות חולות מזה. יש לי ילדים נוספים וזה לא פשוט. כואב לי שהבן המוכשר שלי נמצא ברגרסיה, ואני חוששת שעד שיקבלו את פנייתנו יהיה מאוחר מדי".