במהלך שנת 2018 בוצעו בישראל 64,687 ניתוחים פלסטיים, כך עולה מסיכום השנה של האיגוד לכירורגיה פלסטית. הנתונים, שמתפרסמים לקראת כנס האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית, כוללים בין השאר 8,861 ניתוחי הגדלת חזה ועוד 540 ניתוחים להגדלת חזה עם שומן עצמי, 6,973 ניתוחי שאיבת שומן, 4,674 ניתוחי אף, 3,739 ניתוחי עפעפיים, 3,561 ניתוחי הרמת חזה, 1,954 ניתוחי הקטנת חזה בקרב נשים ו-718 ניתוחי הקטנת חזה בקרב גברים (גינקומסטיה).



עוד נערכו בשנת 2018 במערכת הציבורית והפרטית 2,782 ניתוחים לשחזור השד בקרב חלק מהנשים שהתמודדו עם סרטן השד או בקרב נשים נשאיות הגןBRCA1/2 שבחרו לבצע כריתה מונעת אשר מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן השד.



בנוסף, בשנה החולפת בוצעו בישראל 455,973 הליכי אסתטיקה רפואית, ביניהם 197,435 הזרקות בוטוקס בגברים ובנשים, 74,744 טיפולים של מילוי חומצה היאלורונית בקרב גברים וגם בקרב נשים וכן 15,686 טיפולי פילינג מסוגים שונים. יודגש שהסיכום מבוסס על הערכה תוך חישוב החודשים נובמבר ודצמבר כתחזית.



זו השנה הראשונה שבה האיגוד מפרסם נתונים כאלה, כך שאין בידיו כדי להשוות לשנים האחרונות כדי להצביע באופן מובהק על שינויי מגמה. עם זאת, סקר אנונימי שערך האיגוד לאחרונה בקרב כ-140 מנתחים פלסטיים מומחים, במטרה לבדוק את התנודות במגמות הביקוש לניתוחים השונים בשנה האחרונה, מצא שהחזה מטפס בעלייה בביקושים לטיפולים כירורגיים.



בכל הקשור לעלייה בביקוש, נמצא במקום הראשון ניתוח הרמת חזה עם 48% מקולות הרופאים, ובמקום השני נבחר ניתוח הקטנת חזה עם 31% מהקולות. במקום השלישי נבחר ניתוח מתיחת בטן (28% מהקולות). באשר לירידה בביקוש בשנה החולפת, במקום הראשון נבחר ניתוח מתיחת פנים (47% מהקולות), במקום השני ניתוח הגדלת חזה (32% מהקולות) ובמקום השלישי הליך עיבוי שפתיים במקום (29% מקולות). יצוין שניתן היה לסמן מספר תשובות ולכן הסיכום גדול ממאה אחוזים.



עוד נמסר כי 52 תלונות נגד מנתחים מתחזים הוגשו מתחילת 2018 על ידי האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית – ורק אחת הבשילה לכתב אישום. מדובר בתלונות שהוגשו למשרד הבריאות, למשטרת ישראל ולהסתדרות הרפואית, שהיה בהן להעיד על הליכים מסכנים למטופלים. כך למשל, כתב אישום היחיד שצמח שהוגשה (לפני למעלה מחודש על ידי פרקליטות מחוז המרכז במשרד המשפטים), מייחס לבן 31 מכרמיאל ארבעה אישומים של התחזות לרופא ולאח מוסמך תוך זיוף מסמכים וביצוע בעשרות נשים הזרקות קוסמטיות שרק רופא מוסמך לעשות.



"משרד הבריאות צריך לנקוט בגישה נמרצת וחד משמעית מפני המתחזים ולאכוף את ההנחיות שאותם משרד הבריאות עצמו כתב", אומר היום ד"ר מאיר כהן, יו"ר האיגוד. "עד שמשרד הבריאות יאמר את דברו, על הציבור לשים לב ולבדוק היטב מי הגורם שמעוניין לטפל בו כדי לא להיפגע ולהפוך לקורבנות של בצע כסף".



תגובת משרד הבריאות: "לא ידוע לנו על כל המקרים שהועברו למשטרה על ידי האיגוד. על המקרים שמוכרים לנו, על פי ההנחיות של פרקליט המדינה, יש לעכב הטיפול עד סיום החקירה הפלילית".