"להתאפר ולהיראות טוב זה משהו שמאוד תורם לי. זה נותן לי תחושה של 'וואו'. זה מחזק את תחושת הנשיות שלי שהלכה לאיבוד בתקופה הזאת", אומרת יפית בביזייב (39), המתמודדת עם סרטן השד.



את בביזייב פגשתי בסלון טיפוח ויופי שפתחה לוריאל ישראל במרכז האונקולוגי בבית החולים שיבא, תל השומר. הסלון, שנחנך היום באופן רשמי, הוקם במסגרת התוכנית העולמית של קונצרן לוריאל, Beauty for better life. הוא מיועד לנשים ולגברים חולי סרטן במטרה להעניק להם מקום מפלט מהטיפולים הקשים שהם עוברים ולהעניק להם ללא תשלום טיפולי פנים ואיפור שיערכו קוסמטיקאיות מתנדבות בהובלתה של חיה טימנס. בתקופת ההרצה יהיה הסלון פתוח פעמיים בשבוע, והשאיפה היא לפתוח אותו בהמשך ארבע פעמים בשבוע לפחות. סלון הטיפוח מעוצב בגוונים בהירים, משרה רוגע ושלווה, וכולל מיטת קוסמטיקאית, עמדת איפור ומעמדי מוצרים. כל מי שתיכנס לסלון תקבל ערכת התנסות ייעודית הכוללת שלושה קרמים שונים לטיפוח עור הפנים, מתנת המותג הדרמו־קוסמטי לה רוש־פוזה מקבוצת לוריאל.



"בשנים האחרונות החל המותג לעבוד במחלקות אונקולוגיות בעולם", מספרת ננסי ירחי, מנהלת יחסים רפואיים בלה רוש־פוזה. "המטרה שלנו היא לחזק את העור של המטופלות במחלקות האונקולוגיות. בגלל ההקרנות, העור סופג מעין כוויות, ולפעמים אפילו אי אפשר להמשיך את הטיפולים. בעזרת המוצרים אנחנו משקמים הן את עור הגוף והן את עור הפנים, שסובל בתקופת הכימותרפיה מיובש ומגוון עמום. נשים עוברות את הטיפולים כשהן מצויות במצב של חרדה, והכל אצלן משתבש. אנחנו עוזרות להן לעשות סדר בתחום המראה".



הפחד מהלא נודע



בביזייב, נשואה ואמא לשלושה ילדים המתגוררת בפרדס חנה, עבדה בעבר במשפחתון. כרגע היא אינה עובדת ומתרכזת בעיקר בבריאותה ובהחלמתה. "לפני שנה התקלחתי והרגשתי גולה בבית השחי", היא משחזרת. "לא הבנתי מה זה, והלכתי להיבדק. עשיתי אולטרה־סאונד, והממצאים הראו שיש תסמינים של סרטן, אבל עדיין לא ידעו להגיד בבירור מה זה. לאחר הביופסיה התברר שאני חולה בסרטן השד ושבלוטות הלימפה שלי נגועות".



איך הגבת למשמע הבשורה?
"פחדתי, ובאותו רגע לא הייתי מסוגלת לשאול כלום. כאילו מישהו סגר לי את הפה ואמר לי לא לדבר. פחדתי מאוד מהלא נודע, לא הבנתי לאן אני נכנסת. עברתי כימותרפיה, ניתוח והקרנות, והיום אני מגיעה לתל השומר בכל שלושה שבועות לעשות את הטיפול הביולוגי".



סלון היופי החדש מנסה לטפל בנקודה רגישה מאוד: תחושת הנשיות שנפגמת פעמים רבות בעקבות המחלה. בביזייב לא נוהגת להתאפר ביומיום, אבל דווקא בתקופה הזאת מתחשק לה להתפנק. "ביקשתי איפור עדין וטבעי", היא מחייכת.



קרין חולי, מומחית לאיפור ולטיפוח, מסדרת את הגבות של בביזייב ומספרת שבתקופה הזאת המטופלות צריכות להחזיר את הצבע לפניהן ולטשטש את האפרוריות. "אנחנו לא מנסות לתת להן לוק של ערב, אלא יותר מראה טבעי, רענן וחי", היא אומרת. "בזמן המחלה העור נהיה אפרורי וזקוק לזריקת צבע כדי להחזיר לו את החיות שקצת חסרה בו. אנחנו גם מביאים לכאן מוצר מיוחד של המותג מייבלין - עיפרון לגבות שעמיד לשלושה ימים. זהו פתרון מצוין לנשים שעוברות כימותרפיה וסובלות גם מנשירת שיער הגבות".



"בין המייק-אפ לשפתון נוצרה חברות חדשה". יפית בביזייב, קרין חולי ואסתר מלכה. צילום: ניר קידר
"בין המייק-אפ לשפתון נוצרה חברות חדשה". יפית בביזייב, קרין חולי ואסתר מלכה. צילום: ניר קידר



"למחלה יש השפעה קשה מאוד על חיי", אומרת בביזייב בגילוי לב. "עצם העובדה שאני אהיה קירחת, אסתובב בלי שיער ליד הילדים שלי, ליד אנשים, ליד אמא שלי - זה מה ששבר אותי. זה משהו שהיה לי מאוד־מאוד קשה. המחלה משפיעה בצורה חמורה מאוד גם על הנשיות. לא כל הזמן את נמצאת שם בשביל הבעל, וגם לא כל הזמן יש לך את הרצון להיראות נשית. הרגשתי לא נוח עם הגוף שלי, עם מה שיש לי, וגם עכשיו קשה לי מאוד. עכשיו אני מנסה לחזור לעצמי, לעשות דברים שחיוניים לי".



עד כמה הביקור בסלון היופי משפר את תחושתך?
"אותי זה מחזק מאוד, ואני חושבת שזה גם מחזק מטופלים אחרים. מישהו מטפח אותך, מאפר אותך. בתקופה הזאת אין לי בכלל כוח להתאפר ולטפח את עצמי, והדברים הקטנים האלה עוזרים מאוד, משמחים ותורמים לשיפור מצב הרוח. הראש שלי ממש לא עוסק עכשיו באיפור או בטיפולי יופי, אבל כשזה זמין עבורי ליד הטיפולים שאני עוברת בבית החולים, זה תורם לתחושה הטובה וגורם לי לחייך".



המרכז הרפואי שיבא תל השומר, בניהולו של פרופ' יצחק קרייס, חנך את מרכז הסרטן בשנת 2005. מגיעים אליו כ־4,500 מטופלים חדשים בשנה, ועשרות אלפי מטופלים נמצאים בו במעקב, בבדיקות ובטיפולים שונים. "שילוב סלון הטיפוח כאן, בתוך מרכז הסרטן בשיבא, הוא חלק מתפיסת המטופל והמטופלת במרכז", אומר פרופ' קרייס, "המקום הזה הוא חלק נוסף מהמעטפת ההוליסטית שמעניק המרכז הרפואי שיבא למטופליו. הסלון ממוקם במרכז הפנאי שלנו, הכולל גם מספרה, חדרי יצירה, חדרי פעילות גופנית ועוד. נמשיך להעניק למטופלינו טיפול קליני מסור ולהנגיש להם רגעים נעימים בין הטיפולים הקשים".


פרויקט הקמת סלון הטיפוח והיופי לחולי סרטן הוא חלק מהאחריות התאגידית של קונצרן לוריאל, וזהו מרכז הטיפוח השני שלוריאל ישראל מקימה. אשתקד פתחה את מרכז הטיפוח בעמותת "אוהל שרה" לאוכלוסייה עם צרכים מיוחדים. "ההתמודדות עם מחלת הסרטן דורשת מהחולה לגייס את מלוא כוחותיו הפיזיים והנפשיים", אומר אלי שגיב, מנכ"ל לוריאל ישראל. "למרות ההתפתחויות המבטיחות בעולם הרפואה, חולי הסרטן מתמודדים יום־יום ושעה־שעה עם קשיים הנובעים מהמחלה ומתופעות לוואי הנובעות מהטיפולים המורכבים. עם זאת, גם בתקופות הקשות ביותר אנחנו רוצים להרגיש טוב ולהיראות טוב. אנו עוסקים גם בטיפוח הביטחון העצמי של גברים ונשים, ומאמינים כי כל אחד ואחת רוצים להיראות במיטבם בכל רגע. ברגעי משבר תחושת אסתטיות ומראה רענן וטוב יכולים להעניק הרגשה של אופטימיות ולסייע בצעדים הקשים אל ההחלמה".



"כמו בר רפאלי"


בסלון אני פוגשת גם את אסתר מלכה (47), נשואה ואם לשלושה ילדים בני 28, 27 ו־8. "כולם מאותו אבא", היא צוחקת. היא מתגוררת בגבעת עדה, ובעברה עסקה בליווי של נכי צה"ל. לפני כשנה וחצי גילתה את המחלה בעקבות תאונת דרכים שעברה. "במרץ 2017 הייתי מעורבת בתאונה, ולאחר שבועיים היו לי כאבים בירך, בכתף ובגב התחתון", היא מספרת. "כשהגעתי לבית החולים, נתנו לי וולטרן וזריקות לכאבי גב, ורק אחרי ארבעה חודשים הכניסו אותי ל־MRI ול־CT וגילו שיש לי סרטן שד שכבר התפשט לעצמות הירך, הכתף, והגב התחתון - בדיוק המקומות שכאבו לי".



איך הגבת כשהבנת מהי הסיבה לכאבים?
"הייתי לבד בחדר כשבאו וסיפרו לי את זה. התקשרתי לבני ולבעלי, ומאותו זמן לא רציתי לדעת כלום. לא באיזה שלב המחלה, לא איזה סוג של סרטן יש לי. רציתי רק לעבור את הטיפולים. ככה היה לי יותר קל להתמודד. נאלצתי לעשות הקרנות באזורים שונים, אבל כימותרפיה לא הייתי צריכה. כיום אני מקבלת טיפול ביולוגי והורמונלי בתל השומר. המחלה משנה את כל התפיסה שלך. בהתחלה רק מנסים לחיות. כשרואים קצת מהאור שבקצה המנהרה, אז רוצים לעשות רק דברים שטובים לנו לנפש".



עד כמה המחלה השפיעה על תחושת הנשיות שלך?
"ההקרנות היו קשות מאוד, עם הקאות ובחילות, אבל אני מודה לאל שלא הייתי צריכה להתמודד עם נשירת שיער. אחת השכנות שלי אפילו התפעלה מכך שלא רואים שאני חולה. אבל אני עוברת את זה בגוף בכל רגע ובכל שנייה. אני לוקחת תרופות ומתמודדת. המחלה השפיעה מאוד על הנשיות שלי. בעקבות הטיפולים והכדורים עליתי במשקל. 26 קילו, וקשה מאוד להוריד את הקילוגרמים האלה. בחודש הבא אני מתחילה להשתתף בסדנה לתזונה בריאה. גם מצבי הרוח משתנים בעקבות הטיפולים".



כיום מלכה ממשיכה לקבל טיפולים בתל השומר. היא מגיעה פעם בחודשיים לבדיקת PET-CT, לבחון את מצבו של הגידול. "סוג הסרטן שיש לי, הסרטן ההורמונלי, זה לכל החיים", היא מסבירה. "אני צריכה כל הזמן לבדוק שזה לא מתפשט. יש אפילו הומור שחור בסגנון 'לי הסרטן לא יחזור, כי הוא כבר קיים'. במקרה שלי, הסרטן קיים ויהיה קיים לכל החיים".



מלכה מודה שהשהייה בסלון היופי עושה לה טוב בלב ובנשמה. "תל השומר הוא מקום ביתי וחם ומאוד", היא אומרת. "אנחנו ממש ממציאות את עצמנו מחדש בתקופה הזאת - מבחינת תעסוקה, מבחינת מה טוב לנו וגם מבחינת המראה החיצוני. האפשרות לצאת מהטיפולים ולקבל כזה פינוק היא בהחלט חוויה מעצימה שיכולה להעלות קצת את המורל. אפשר גם לקבל כמה טיפים איך העור יכול להיראות חיוני וטוב יותר בתקופה הזאת. וגם אם צריך לחכות הרבה זמן לבדיקה, יש לאן ללכת ואיפה להירגע. אני חושבת שזה משהו שיכול לתרום לנשים שאין להן הזמן וכוחות הנפש לצאת לקוסמטיקאית. כאן, במקביל לטיפולים, אפשר לקבל חיזוק לנשיות שלך ולחזור הביתה בהרגשה טובה יותר".



בביזייב ומלכה מחליפות ביניהן חוויות, והן נלהבות מהטיפולים. "אני רוצה להיראות כמו בר רפאלי", מבקשת בביזייב בעת שמטפלים בה בקרם לחות למניעת עור יבש.



"בכל גיל ובכל מצב נושא הנשיות קשור לביטחון העצמי", אומרת דורית וידבסקי, סמנכ"לית תקשורת לוריאל ישראל, שמתאימה למלכה ולבביזייב מוצרי איפור. "אני מלווה נשים לאורך שנים ורואה מה המחלה הזאת עושה גם לנשיות. אין לך כוח, את מותשת בקרב הזה, ולוריאל התמקדה מאוד בנושא של השתנות העור במהלך המחלה. בזמן המחלה גון העור מאבד מהחיות שלו, יש גירודים, התחושה היא שכואב לך העור. אם את סובלת ממחלת הסרטן, גם העור שלך סובל".



בביזייב ומלכה לא מפסיקות להתרגש. "אני מרגישה ממש מושלם. קצת ורוד אחרי כל השחור הזה", אומרת בביזייב בתום סשן הטיפולים. "זו הייתה חוויה מדהימה", מחייכת מלכה. "יפית ואני אפילו גילינו שאנחנו גרות קרוב אחת לשנייה, ובין המייק־אפ לשפתון נוצרה חברות חדשה".